68-ият международен кинофестивал във Венеция, който бе открит на 31 август, вече е в разгара си. Основната конкурсна програма е съставена от следните 22 заглавия, които претендират за наградата „Златен лъв“ - една от най-престижните в света на киното.
| КОНКУРСНА ПРОГРАМА
„МАРТЕНСКИТЕ ИДИ” (The Ides of March) - реж. Джордж Клуни (CАЩ)
На четвъртия филм на Клуни като режисьор, който е още съавтор на сценария и изпълнител на една от главните роли, се падна честта да открие кинофестивала. Във филма, който е сред основните претенденти за наградата „Златен лъв“, участват още Райън Гослинг, Евън Рейчъл Ууд, Филип Сиймур Хофман, Пол Джамати, Мариса Томей, Джефри Райт и др.
Джордж Клуни е написал сценария с помощта на Грант Хеслов и Бо Уилимън, въз основа на пиесата на последния „Farragut North“.
„Мартенските иди“ се фокусира върху изборите за кандидат за президент от Демократическата партия в Охайо. Главният герой Стивън (акт. Райън Гослинг) е млад и амбициозен прессекретар, успял да изгради впечатляваща за годините си кариера в американската политика. Но когато се присъединява към екипа на един от най-популярните кандидат-президенти (акт. Джордж Клуни), той става свидетел на задкулисни интриги и заговори, с каквито не се е сблъсквал преди.
Сред изпълнителните продуценти на „Мартенските иди“ личат имената на холивудските звезди Леонардо Ди Каприо, Филип Сеймур Хофман, Пол Джамати, Мариса Томей и др.
„ТЕНЕКЕДЖИЯ, ШИВАЧ, ВОЙНИК, ШПИОНИН“ (Tinker, Tailor, Soldier, Spy) – реж. Томас Алфредсон (Великобритания/Франция).
Англоезичният дебют на шведския режисьор Томас Алфредсон, прославил се с филма си „Покани ме да вляза“ (Låt den rätte komma in, 2008) е екранизация на шпионски роман на Джон Ле Каре за агент на MI6, на когото преди да се пенсионира су налага да издирва съветски шпионин. Главните роли са поверени на превъзходните британски актьори Том Харди, Колин Фърт, Марк Стронг, Джон Хърт.
„БРУЛЕНИ ХЪЛМОВЕ“ (Wuthering Heights) – реж. Андреа Арнолд (Великобритания).
Британката Андреа Арнолд, която през 2005-а спечели „Оскар“ за най-добър късометражен филм със своята 26-минутна творба „Оса“ (Wasp), а впоследствие два пъти получи награда на журито в Кан - през 2006-а и 2009-а за филмите си „Червен път“ (Red Road) и „Аквариум“ (Fish Tank), този път предлага поредната екранизация на най-известния роман на Емили Бронте „Брулени хълмове“.
„ТВЪРДА ЗЕМЯ“ (Terraferma) – реж. Емануеле Криалезе (Италия/ Франция).
Създателят на великолепния филм „Въздишка” (Respiro, 2002) и впоследствие на „Новият свят“ (Nuovomondo, 2006) отново заявява за себе си след петгодишно прекъсване. Действието и в новия му филм, озаглавен „Тераферма“ се развива в Сицилия, но вече в наши дни: кореното население е принудено да се справя с проблемите, предизвикани от наплива на туристи и имигранти.
„ОПАСЕН МЕТОД“ (A Dangerous Method) – реж. Дейвид Кроненбърг (Германия/Канада)
68-годишният канадски режисьор, чийто последен филм бе „Източни обещания“ (Eastern Promises, 2007) този път ни изненадва с опита си да осмисли зараждането на психоанализата и отношенията между нейният основател Зигмунд Фройд (Виго Мортенсън) и Карл Юнг (Майкъл Фасбендър). В ролята на Сабина Шпилрейн, изиграла немаловажна роля в историята на психоанализата, се превъплъщава Кира Найтли, а психоаналитикът Ото Грос играе Венсан Касел.
„4:44 – ПОСЛЕДНИЯТ ДЕН НА ЗЕМЯТА“ (4:44 Last Day on Earth) -реж. Абел Ферара (САЩ).
Поредният филм за края на света, който излиза напоследък, но е много малко вероятно известният култов режисьор Абел Ферара („Лошият лейтенант“, „Кралят на Ню Йорк“ и др.) да наблегне на красотата на неизбежния Край като Ларс фон Триер. Филмът разказва за влюбена двойка - художничка и актьор (Уилям Дефо), която живее своя обикновен живот, докато не стане ясно, че днес в 4:44 сутринта нашият свят ще отиде по дяволите.
„АЛПИ“ (Alps) – реж. Йоргос Лантимос (Гърция).
Този филм е сред най-нетърпеливо чаканите от киноманите заглавия, който те се надяваха да видят още през май на 64-ия кинофестивал в Кан. Името на гръцкия режисьор нашумя именно в Кан преди две години, полеждавайки в конкурса „Особен поглед“ със своята авангардна притча „Кучешки зъб“ (Kynodontas, 2009), която се превърна в една най-големите сензации на арт киното през последните години.
Ако се съди по синопсиса и новата му творба, в която участва Ариана Лабед (най-добра актриса във Венеция през 2010 с фима „Атънбърг“) е доста интригуваща: главната героиня е медицинска сестра, която е сред учредителките на компанията „Алпи“, поставяща си за цел срещу пари да осигурява на хората заместници на техните починали роднини.
„СРАМ“ (Shame) – реж. Стив Маккуин (Великобритания).
Британският художник Стив Маккуин се прочу през 2008 г., спечелвайки в Кан „Златна камера“ с режиьорския си дебют „Глад“. Филмът прослави и изпълнителя на главната роля Майкъл Фасбендер, който днес е една от най-ярките международни звезди в киното. Фасбендер играе отново под режисурата на Маккуин и в новия му филм, който отново засяга темата за тялото и неговите трансформации: главният герой от „Срам“ не е в състояние да контролира своите сексуални импулси.
„КАСАПНИЦА“ (Carnage) – реж. Роман Полански (Франция/ Германия/Испания/Полша).
Само година след триумфа на „Писател в сянка“ (филмът спечели 5 европоейски филмови награди – включително за най-добър филм на 2010-а и най-добър режисьор) Полански се представя с нова екранизация – този път по известната пиеса на Ясмина Реза „Боговете на касапите“ (God of Carnage). Най-общо казано това е историята за сбиването на две момчета и последвалото изясняване на отношенията между техните родители, чиито роли изпълняват Кейт Уинслет, Кристоф Валц, Джоди Фостър и Джон С. Райли.
„ПИЛЕ СЪС СЛИВИ“ (Poulet aux prunes) – реж. Мариан Сатрапи и Венсан Пароно (Франция/Белгия/ Германия).
След грандиозния успех на анимационния „Персеполис“, излязъл през 2007 г., иранската художничка Мариан Сатрапи продължава да екранизира своите автобиографични рисувани истории. Новият й филм е разказ за последните дни на нейния чичо. Действието се развива в Техеран, през есента на 1958 г. Предстои да видим дали се е удало на Сатрапи и на нейния съавтор Пароно, да измислят нещо принципно ново в сравнение с „Персеполис“. Ролите този път озвучават Изабела Роселини, Матийо Амалрик, Мария де Медейрош, Жамел Дебуз.
„ПОСЛЕДНИЯТ ОБИТАТЕЛ НА ЗЕМЯТА“ (L’ultimo terrestre) – реж. Джан Алфонсо Пачиноти - Gipi (Италия).
Gipi e известен в Италия илюстратор и автор на комикси, който дебютира в киното като режисьор на този пародиен фантастичен филм за извънземно нашествие на нашата планета.
„ФАУСТ“ (Faust) – реж. Александър Сокуров (Русия).
Дългоочакваният филм на големия руски режисьор, който не успя да го завърши за фестивала в Кан, е екранизация по Гьоте, заснета на немски език. Според самия Сокуров с този филм завършва неговата тетралогия, посветена на темата за властта и човека. Предишните филми бяха „Молох“ (за Хитлер), „Телец“ (за Ленин) и „Слънце“ (за император Хирохито).
В основата на сюжета на „Фауст“ е романтичната линия, т.е. отношенията между Фауст и Маргарита. Това е и най-дългият филм от всички участващи в главната конкурсна програма - 138 мин.
„ЧЕРНИЯТ КОН“ (Dark Horse) – реж. Тод Солонц (САЩ).
В края на 90-те и началото на първото десетилетие на 21-и век Солонц бе сред най-известните представители на американското независимо кино. Напоследък неговият мироглед е станал още по-мрачен и непонятен (и по- политизиран, потвърждение за което бе предишният му филм „Живот във военно време“ (Life During Wartime), представен преди две години във Венеция.
В новия му филм си филм той разказва за мъж, който живее с родителите си, колекционира играчки и се опитва да се хареса на своя съседка. Главните роли изпълняват Джъстин Барта (Justin Bartha), Кристофър Уокън, Селма Блеър, Миа Фароу и др.
„ЖЕЖКО ЛЯТО“ (Un Été Brûlant) –реж. Филип Гарел (Франция/Италия, Швейцария).
Новият филм на тайния класик на френското кино е посветен на художник и актриса, чиито роли изпълняват Луи Гарел, който е син на режисьора и Моника Белучи.
„РАЗМЯНАТА“ (The Exchange) – реж. Еран Колирин (Израел).
Най-новата творба на прославилия се с „Посещението на оркестъра“ израелски режисьор Еран Колирин.
„КОГАТО НАСТЪПИ НОЩТА“ (Quando la notte) – реж. Кристина Коменчини (Италия).
Това е 13-ият филм на дъщерята на знаменития италиански режисьор Луиджи Коменчини („Момичето на Бубе“, „Хляб, любов и фантазия“, „Задръстването“ и др.). Освен режисьор Кристина Коменчини се изявява успешно и като сценаристка и актриса.
„ТЕКСАСКИТЕ ПОЛЕТА НА СМЪРТТА“ (The Texas Killing Fields) – реж. Ейми Канаан Ман (САЩ).
Това е вторият филм на дъщерята на Майкъл Ман – прочутият майстор на ганстерски и криминални драми, като „Жега“, „Вътрешен човек“, „Обществени врагове“ и др. Той именно е продуцент на филма на дъщеря си, който е криминална драма с участието на Хлои Мориц (Chloe Moretz), Сам Уортингтън и др.
С дебюта си „Morning“, който беше преди 10 години Ейми Канаан Ман спечели четири международни награди, макар и не от най-престижни фестивали.
„УБИЕЦЪТ ДЖО“ (Killer Joe) – реж. Уилям Фридкин (САЩ).
35-ият филм на носителя на „Оскар“ Уилям Фридкин („Френска връзка“, „Екзорсистът“ и др.) разказва за брат (акт. Емил Хирш) и сестра (актр. Джуно Темпъл), които планират да убият майка си, за да получат парите от застраховката. За целта те наемат „Killer Joe“ Купър (акт. Матю Макконъхи).
„ОБИКНОВЕН ЖИВОТ“ (Taojie) – реж. Ен Хуи (Китай).
Тава е 25-ият филм на китайката Ен Хуи, която освен режисьор е актриса, сценарист, художник и продуцент.
„HIMIZU” – реж. Сион Соно (Япония).
Тази драма е дело на един от най-известните японски режисьори, чието име свързваме с филми, като „Клубът на самоубийците“ (2001), „Strange Circus“ (2005), „Love Exposure“ (2008) и др.
„SЕЕDIQ BALE” – реж Wei Te-sheng (Тайван).
Това е едва третият режисьорски опит на тайванския кинематографист Wei Te-sheng, който е работил дълго време като асистент на Едвард Янг – прочутият създател на филма „Yi yi“ (2000). Филмът е посветен на темата за репресиите на които е подложено населението на остров Тайван по време на японската окупация през първата половина на XX век. Мона Rudao, главният герой, е свидетел на репресии на японците в продължение на период от 30 години. Местните хора, наричани Seediq са принуждавани да се откажат от собствената си култура и вяра. Те са отстоявали своята самобитност чрез татуировки на лицата си, които според вярванията им са допринасял за превръщането на Seediq в „SЕЕDIQ BALE” (истински хора).
„ЖИВОТ БЕЗ ПРИНЦИПИ“ (Dyut meng gam) – реж. Джони То (Китай, Хонконг). Този филм бе включен допълнително в програмата, което се случва не за пръв път на прочутия хонконгски режисьор. Така например през 2007 г. неговият филм „Безумният детектив“ (San taam) също влезе в последния момент в програмата, а през 2006-та хонконгският майстор участва в надпреварата за „Златен лъв“ с „Exiled“ (Fong juk). През 2004 г. извън конкурса бе показан и неговият „Throw Down“.