РЕТРОСПЕКТИВНА ПРОГРАМА В ПАМЕТ НА КРАСИМИР КРУМОВ 08.09.2015 Текст: Kastel НОВИНИБългарската национална филмотека ще почете паметта на големия български кинорежисьор Красимир Крумов (1955-2015) с пълна ретроспективна програма на творчеството му в кино „Одеон“. „ЕКЗИТУС“ (1989) „Филмът прави дисекция на едно съзнание, изтерзано от мисълта за извършени грях и престъпление, от доброволната изолация, измъчвано от натрапчиви идеи, гузна съвест и срам. Всички тези борещи се начала и подбуди обаче търсят изход в светлия, чисто хуманен дори религиозен идеал, ориентиран към покаянието, изкуплението и саможертвата.“ „В този филм ме поразява строгостта на стила. От начало до край Красимир Крумов издържа тази строгост, събраност, сдържаност, въпреки, че в контакта на героя с неговото обкръжение съществува висока доза условност. Харесва ми, че високата условност е решена в антифелиниевски стил. Ако можем да говорим за влияния, аз виждам влияние на Бергман, но само по линия на строгостта на стила.“ Награди: Специалната награда на журито (поделена с "Любовното лято на един льохман") на 21 ФБИФ, София, 1990; Наградата на СБФД за режисура, 1990; Наградата на СБФД за мъжка роля на Петър Попйорданов, 1990 „МЪЛЧАНИЕТО“ (1991) Лудница в бивш манастир. Главният герой, психиатър на средна възраст, не вярва в себе си и професията. Потънал в разговор с жената, която преди време го е напуснала, той не обръща внимание на възрастен пациент. През нощта пациентът се обесва на манастирската камбана. В него психиатърът разпознава баща си, смятан за безследно изчезнал при комунистическия терор през 1949 г. „ЗАБРАНЕНИЯТ ПЛОД“ (1994) Филмът разказва за невероятната метаморфоза на един дребен чиновник. Бездомният му живот го подтиква към различни роли, в които той се увлича и все повече заплита. Дългоочакваната смърт, вместо да възнагради униженото му търпение, внезапно събужда от сън самоличността и гордостта му. А мнимото следствие,което разполага с всички улики, за да го осъди, вместо това му посочва пътя за бягство. Бягство в абсолютната свобода, където нравствените скрижали са само излишни атрибути от една изминала епоха.. (bgmovies) „ПОД ЕДНО НЕБЕ“ (2003) Планинско селце. 15-годишната Руфие живее сама с баба си. Подгонен от безработицата, баща й Хайредин е заминал за Турция и вече три години от него няма вест. Дори най-близките на Руфие започват да говорят, че той е забравил за нея и няма да се върне. Съчувствието към нея и мълчаливия укор към баща й я правят самотна и затворена. Тя решава да премине нелегално границата и да намери баща си, за да докаже на всички, че любовта им е взаимна. Търсенето на пари, за да плати на каналджията се превръща в нейното първо житейско изпитание… Награди: Наградата на КОДАК за най-добър български игрален филм на 7-ия международен София Филм Фест, 2003; Голямата награда „Златната ракла“ за първи раздел - игрални филми и сериали на 28 МТФ, Пловдив, 2003; Специалната награда на журито за телевизионни филми на фестивала на българския игрален филм (ФБФ) във Варна, 2004; Наградата за операторско майсторство на Емил Христов, както и наградата на КОДАК на ФБФ Варна, 2004, Специалната награда за продуцентство и наградата за дебют на името на Невена Коканова за Марта Кондова от фестивала на българския игрален филм във Варна. „СМИСЪЛЪТ НА ЖИВОТА“ (2004) „Смисълът на живота“ е притча за Малкия принц на българската разруха, решен да разгадае тайната на Апокалипсиса и да го предотврати. Филмът изненадва с нежност, устойчива дори на излишната задкадрова патетика и препедалирането на катастрофичните визиони. Тази нежност е толкова щедра, че моделира атмосфера, поведение, послание?" „НОЩ И ДЕН“ (2006) 12-годишният Марко живее в планинско село и расте с лудите си игри и фантазии, но бързо трябва да се превърне в мъж след неочакван и жесток обрат на съдбата. Той трябва да спаси майка си, като я заведе в далечно село, където има черква и чудотворна икона и където майка му може да намери изцеление. Пътят дотам обаче се оказва много дълъг и труден. „СВЕТОТО СЕМЕЙСТВО“ (2010) „Последният филм на Красимир Крумов „Светото семейство. Нина и Мариян” е тъжен разказ за цената, която плащат децата на прехода. Драматургията е по чеховски деликатна и безпощадна. Извършена е престъпна приватизация на завод в някакъв град. Уволнени са всички и това преобръща живота на две семейства. […] Красимир Крумов е изградил изящен, чувствен, пастелен филм за причинно-следствени връзки, с който бие тревога. […] Семействата са разбити, обществото е болно, училището безпомощно, институциите некадърни и деца на 12 години плащат безхарактерността, алчността, глупостта, нерешителността, конформизма, безскрупулните амбиции и некадърността на днешните възрастни. Защо?“
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|