Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ПРЕМИЕРА НА НОВИЯ БЪЛГАРСКИ ФИЛМ "СВЕТОТО СЕМЕЙСТВО"


02.03.2010  Текст:  Kastel

НОВИНИ

   

Предварителната програма на 14-ия София Филм Фест започна снощи (1 март) със специална премиерна прожекция на новия български игрален филм „Светото семейство” в столичния Дом на киното.
Режисьорът е Красимир Крумов - Грец, известен с филмите си от 90-те години „Екзитус”, „Мълчанието” и „Забраненият плод”.
Преди 7 години пак в рамките на София Филм Фест той представи „Под едно небе”, който бе отличен с награда “Кодак” за най-добър български игрален филм. После излязоха още два негови филма „Смисълът на живота” (2004) и „Нощ и ден” (2006), също заснети за БНТ, както и сегашната му най-нова творба „Светото семейство”. Тя е третата част от амбициозен проект от пет тв заглавия, с които Красимир Крумов дълбае в най-болезнените и остри теми на нашето съвремие.
Този път разказва поредната проста житейска история, взета почти наготово от грозната реалност на „европейска” България. Поставям в кавички определението, защото напоследък все повече приличаме на страна от третия свят с нейните типични проблеми – безработица, мизерия, глад и потъпкване на елементарните човешки права. Филмът на Крумов, според мен, може да прозвучи неправдоподобно само за слепите и глухите за житейските несгоди на милионите българи, борещи се със зъби и нокти за своето оцеляване и за образованието на децата си.


Йорданка Стефанова в кадър от филма "Светото семейство” на Красимир Крумов.
Снимка: София Филм Фест

Работничка в провинциална фабрика, докарана до фалит от местни мафиози, намира препитание в отдалечена мандра в планината. Дъщеря й Нина обаче държи да продължи образованието си, защото не иска да повтори съдбата на майка си Наска. Връща се своеволно в града, но училищните власти не й разрешават да живее сама. Междувременно закриват мандрата и майката (актр. Йорданка Стефанова) се забърква в инцидент, едва не завършил с убийство… Шокиращ репортаж за фабриката отвежда разследваща журналистка (актр. Светлана Янчева) от местната кабеларка до инцидента с Наска и съответно до разкрития, които застрашават самата нея.
Междувременно синът на журналистката - 12-годишният Мариян - се сближава с Нина и бяга от къщи, след като му забраняват да се среща с нея… Двете деца, Нина и Мариян, останали сами, заживяват като семейство. След неизбежния скандал Нина доброволно отива в Дом за сираци, за да продължи учението си. Мариян я последва…
Гледайки филма, чувстваш как нещо те хваща за гърлото и започва да те души. Това е усещането за тоталната безпътица, в която са изпаднали честните, трудови хора у нас и особено представителите на подрастващото поколение. Филмът задава много тревожни въпроси относно тяхното бъдеще, които много отдавна биха се превърнали в предмет на широка обществена дискусия, ако медиите не бяха толкова безразлични към обикновените човешки съдби.
И в този си филм Красимир Крумов фокусира вниманието ни върху съдбите на нестандартни деца с изострена чувствителност, които са принудени да оцеляват във време на тотален разпад на ценностите. „Семейството се е изродило до формална категория без емоционална опора, училището е останало като номинално понятие без духовна атмосфера, а улицата е само част от безсмислената тийнейджърска дискотека на делника” (Божидар Манов, в. „Новинар”, 9 ноември 2004г.). Написаното от известния наш критик е по повод по-ранен филм на Грец със заглавие „Смисълът на живота”, но, според мен, е дори още по-валидно за най-новата творба на режисьора.
И този път той ни изненадва с поредната си великолепна находка. Това са изпълнителите на ролите на 12-годишните деца – Стефани Дойчинова и Богдан Плъков.

Стефани Дойчинова и Богдан Плъков в кадър от новия български филм "Светото семейство".
Снимка: София Филм Фест

И този път филмът му е заснет чудесно от оператора Емил Христов. Но и този път, струва ми се, е обречен да остане незабелязан от вторачилите се в мутри и чалгазвезди медии.
По време на предстоящия 14-ти София Филм Фест ще бъдат представени още три премиери на български игрални продукции: “Зад кадър” на Светослав Овчаров, “Стъклената река” на Станимир Трифонов и “Ако някой те обича...” на Киран Коларов.
 

 


Коментари (1)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)