Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

КАРЛОВИ ВАРИ: ДВА ФИЛМА С БЪЛГАРСКО УЧАСТИЕ


03.07.2018  Текст:  Божидар Манов

НОВИНИ

   

През последното десетилетие европейското кино все повече се ориентира към различни по формат международни копродукции: дву-, три- и дори многостранни схеми. Така отделните национални фондове се консолидират при съставянето на филмовите бюджети, а освен това могат да ползват и подкрепата на силните европейски структури като Euroimages и Media.

Българското кино също не прави изключение от тази тенденция и много често нашето участие по международните фестивали е именно с подобни копродукции. Сега в основния конкурс на 53-ия кинофестивал в Карлови Вари, където 12-те селектирани филма се борят за Голямата награда „Кристален глобус“ и другите авторитетни отличия (Специална награда, призовете за режисура, за мъжка и женска роля и т.н.), присъстват два добри филма с наше копродукционно участие:

Братя“ (Турция, Германия, България, 2018) на турския режисьор Йомюр Атай и „Не ме е грижа, ако останем в историята като варвари“ (Румъния, Чехия, Франция, Германия, България, 2018) на утвърдения и добре известен в европейското кино режисьор Раду Жуде.
Турският филм (редно е да го наричаме така не само заради авторството, но и поради изцяло локалния сюжет с типични за източната ислямска драма стилистика) е добре построен разказ за сложни фамилни отношения между двама братя. По-големият е убил сестра си заради опазване на традиционно разбираната семейна чест, но вината е поел по-малкият брат, за да получи по-леко наказание като малолетен. Ала този дълбоко заложен психологически конфликт неизбежно мотивира неговото поведение и в затвора за непълнолетни, и след това. Филмът разказва по същество класическа семейна трагедия, като водещ е моралният императив на по-малкия брат, който се сблъсква с остарелите патриархални традиции и търси разумен отговор на трудни въпроси. Режисьорът Йомюр Атай, макар и не съвсем млад (роден 1969 година) едва сега прави своя игрален дебют, но показва безспорна увереност в работата – както при композиране на разказа, така и при избора и воденето на актьорите. Той очевидно си поставя сериозни творчески задачи и ги изпълнява без видими компромиси, но все пак следва линията на богатата национална филмография с подобни теми и идеи. Затова подчертано мисли за зрителите си и успехът на националния екран съвсем не му е безразличен. А възможността на покаже филма си в конкурса на един голям световен фестивал в сърцето на Европа е допълнителен „бонус“ в творческата му биография.
Нашето миноритарно участие във филма е чрез продуцентската филма „Чучков Брадърс“ (продуцент от българска страна е Борислав Чучков). А в творчески план присъстваме чрез музиката на композитора проф. Виктор Чучков (съвместно с Ердем Хелваджоглу) и звука на много опитния инж. Борис Траянов, който вече е дори част от турското национално кино с десетки реализирани филми.
По подобен начин е осъществен и филмът на Раду Жуде. Той е изключително активен, продуктивен и успешен режисьор както на игрални филми („Най-щастливото момиче на света“, 2009; „Всички в нашето семейство“, 2012; „Аферим“, 2015), така и на документални филми. Няма паузи в творческия си ритъм, влиза от филм във филм, при това снима все сложни постановъчни продукции, с тежка организация и многоброен творчески, технически и помощен екип. Сега като сценарист се интересува от една особено болезнена тема в недалечната румънска история, която не е достатъчно осветена, въпреки че фокусира подчертано внимание, но и неизчистена историческа истина. Изследва с художествени средства участието на румънската армия в т. нар. „етническо прочистване“ (холокоста) в зоната на източния фронт през Втората световна война (в района на Бесарабия, Одеса, Транснистрия). Тогава румънски „идеолог“ и изпълнител на нацистката доктрина е мрачно известният маршал Йон Антонеску, който впрочем осъществява холокоста не само по отношение на еврейското население (стотици хиляди избити), но и спрямо циганите в тази територия. Филмът е построен като диспут по темата между двама от централните персонажи, в чийто разговори авторът цитира редица сериозни изследвания – както исторически документи и архивна хроника, така и научни изследвания, художествени и публицистични текстове, дори философски тезиси от редица забележителни автори: Исак Бабел, Хана Аренд, Лудвиг Витгенщайн, нацисткия „корифей“ на пропагандата д-р Йозеф Гьобелс и много други. (Впрочем, заглавието също е цитат от фраза на Михай Антонеску – професор по история, политик и министър по време на Втората световна война.) Това безспорно уплътнява филма, придава му убедителност и достоверност, ала претрупва и бездруго дългия тежък разказ (140 минути). Тази педантична фактология от една страна респектира зрителя, но от друга - го уморява с редица дидактични подробности. Ала общата оценка на филма е като безспорно успешен авторски резултат на талантливия сценарист и режисьор Раду Жуде.

Друг е въпросът, че ние като копродуценти нямаме особен повод за художествено удовлетворение, защото творческото ни участие е съвсем минимално (само грим от Петя Симеонова). А това поставя (отново) проблема за миноритарното ни участие в подобни копродукции: дали при безспорно художествено качество на филма, нашето творческо присъствие е пълноценно и оправдано като конкретна част от общата ни национална културна стратегия (ако въобще има такава).

Филмовата индустрия е сложен организъм и труден бизнес, разклонен и съставен от много разнородни елементи: художествени, организационни, финансови, производствени, промоционални, пазарни и т.н. Но паметта на времето е коварна, бързо изтрива второстепенните подробности и помни само заглавието на филма, името на режисьора и на актьорите - звезди (ако има такива). А тогава самочувствието ни като копродуценти бързо се изпарява и се губи някъде в „масовката“ и дългите финални надписи със ситни букви.



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


     

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание