Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

СЕДЕМТЕ НАЙ-СИЛНИ ФИЛМА НА АНДЖЕЙ ВАЙДА


10.10.2016  Текст:  Красимир Кастелов

класации

   

Великият полски кинорежисьор си отиде от този свят, но неговите незабравими филми остават в съкровищницата на световното кино. И дано по-често към тях посягат младите хора, които все още слабо познават неговата история. Защото има какво да научат. И за войната, и за героите, и за предателствата...

Най-известните от всички са навярно Човекът от мрамор (1977) и Човекът от желязо (1981), защото разклатиха устоите на комунистическата система, разобличавайки нейната антихуманна, разрушителна същност.

Но и в други свои творби Вайда се изявява като ненадминат майстор на социално-критичното кино. Особено проникновени и мощни са Пепел и диамант(1958), Обетована земя (1975) и Дантон (1983) - най-ярките в цялото му творчество, според мен.

Не по-долу от тях поставям Всичко за продан (1969) и Без упойка (1978), които пък се нареждат сред образците на полското кино на моралното безпокойство.

"ПЕПЕЛ И ДИАМАНТ" - 1958 г.

Режисьор: Анджей Вайда
Сценаристи: Йежи Анджейевски и Анджей Вайда
В главните роли: Збигнев Цибулски, Ева Кшижевска, Адам Павликовски, Вацлав Застшежински и др.

"Пепел и диамант" стана върхът на Полската школа защото е изпълнен с исторически и граждански патос, с остра съвременна (при това чисто полска) проблематика. Той стана един от най-хубавите филми за войната, защото я показа в нов аспект - нейните психологически, морални и нравствени последствия. Гражданският темперамент на Вайда в съчетание с неговия яростен и щедър темперамент на художник роди това произведение, което се нареди до най-хубавите филми на световното кино." (Янина Маркулан)

"ОБЕТОВАНА ЗЕМЯ" - 1975 г.

Режисьор: Анджей Вайда
Сценаристи: Анджей Вайда и Владислав Ст. Реймонт
В главните роли: Даниел Олбрихски, Анджей Северин, Войчех Пшоняк и др.

"Романът на Реймонт излиза в края на XIX век. Главен герой в него е Лодз - "полският Манчестър", град на текстилни фабрики и на бурно развиващ се капитализъм с всичките му уродливи страни... Процесът на обезчовечаване на героите, преследващи печалбата е главното, което изследва филмът на Вайда." (Семьон Черток)

"ДАНТОН" - 1983 г.

Режисьор: Анджей Вайда
Сценаристи: Жан-Клод Кариер, Анджей Вайда, Станислава Пшибишевска, Агнешка Холанд, Болеслав Михалек и Яцек Гасировски
В главните роли: Жерар Депардийо, 
Войцех Пшоняк, Ан Алваро, Ролан Бланш, Патрис Шеро и др.

Филмът представя убедителна картина на терористичния разгул по време на Великата френска революция от 1789 г. Във Франция силно го критикуват, но независимо от това, все пак удостояват Вайда с награда "Сезар" за най-добър режисьор. Жерар Дапардийо, който е номиниран, не е отличен, макар че изпълнява една от най-добрите си роли, доказвайки блестящо, че наистина е е велик актьор.
Филмът излиза през най-тежките за Полша години, когато в страната е въведено военно положение, а социализмът доизживява своето време. И не е случайно, че зрителите сравняват зловещия Робеспиер с полския комунистически диктатор ген. Войчех Ярузелски, а Дантон — с лидера на "Солидарност" Лех Валенса. 

"ЧОВЕКЪТ ОТ МРАМОР" - 1977 г.
Режисьор: Анджей Вайда
Сценарист: Александър Шчибор-Рилски
В главните роли: Йежи Радживилович, Кристина Янда, Тадеуш Ломницки и др. 

"Струва ми се, че успехът на филма се дължи на факта, че хората искат да видят някой, който има мнение, защитава го и отива до край. Именно това най-много се харесва на публиката. Тя хареса и сюжета, защото дотогава нямаше филм с тема от 50-те години. Начинът, по който е разгледан този сюжет също се хареса защото е жив, няма художествени амбиции, говори директно и с журналистическа страст. Това доказва, че политическото кино наистина е необходимо и е нещо, което ни липсва…В този филм ми се удаде да създам нещо рядко срещано по нашите екрани: популярен герой и климат на морален и политически анализ. Младите гледат филма защото искат да разберат бащите си." (Анджей Вайда)

"ЧОВЕКЪТ ОТ ЖЕЛЯЗО" - 1981 г.

Режисьор: Анджей Вайда
Сценарист: Александър Шчибор-Рилски
В главните роли: Йежи Радживилович, Кристина Янда, Богуслав Линда, Мариан Опаня, Лех Валенса и др.

Филмът, който е продължение на "Човекът от мрамор" на Вайда, предлага увличаща панорама на нестабилната полска ситуация във времевата рамка от 1968 до 1981 г. През август 1980 един радиожурналист е изпратен в Гданск от отговорни апаратчици на компартията. Той трябва да говори със стачните лидери и да ги очерни (съсипвайки репутацията им или доказвайки връзките им с ЦРУ или Радио Свободна Европа)…
Героят на филма е водач на работническото движение, чийто идеологически конфликт с баща му, работнически герой, преследва душата му и го заставя да върши смели дела. "Човекът от желязо" убедително разкрива репресивните методи на хората във властта, но показва ясно и как католическата църква в Полша застава зад работниците (особено във вълнуващата сцена с молещите се стачници) и очертава реалистичен портрет на класовата битка в едно марксистко общество." (Фредерик и Мари Ан Брюса)

"ВСИЧКО ЗА ПРОДАН" - 1969

Режисьор: Анджей Вайда
Сценарист: Анджей Вайда
В главните роли: Беата Тишкевич, Елжбета Чижевска, Анджей Лапицкий, Даниел Олбрихски и др. 

Този филм е своеобразен полски вариант на знаменития "Осем и половина" на Фелини. И в него е представен не по-малко саркастично животът на кинематографичната бохема, без да е спестена и режисьорска автоирония. Навремето мнозина критикуваха Вайда за това, че е подходил не съвсем етично в опита си да осмисли трезво и с немалка доза горчивина мита за звездата на полското кино Збигнев Цибулски, който загива нелепо само две години по-рано.

"БЕЗ УПОЙКА" - 1978

Режисьор: Анджей Вайда
Сценаристи: Анджей Вайда и Агнешка Холанд
В главните роли: Збигнев Запасевич, Ева Далковска, Анджей Северин, Кристина Янда и др.

Журналистът Михалевски е преуспял във всяко отношение. Но отведнъж започват провали - и в личния му живот, и в професията…Невидима примка се затяга около него. Филмът на Вайда е опит за откровен отговор на въпроса защо става така, къде са причините…

"Самото заглавие на филма, създаден от знаменития режисьор в края на 70-те години, звучи метафорично. Вайда действително без упойка разкрива язвите на обществото — но не на "загниващия капитализъм", а на "развития социализъм", който се оказва на практика не само недоразвит, но дори престъпен. Съгласно  киното на моралното безпокойство (moralnego niepokoju) - самата полска дума най-добре характеризира тревожното усещане за случващото се - режисьорът честно и безпристрастно поставя истинската диагноза на разрушителните метастази, разяждащи самата сърцевина на системата, желаеща да изглежда все още благополучно". (Сергей Кудрявцев)

 

 

 

 



 

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


     

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание