ПРЕЗ 2012-та СЕ НАВЪРШИХА 21 КРЪГЛИ ГОДИШНИНИ НА ВЕЛИКИ ФИЛМИ 30.12.2012 Текст: Kastel НОВИНИПрез 2012-та се навършиха кръгли годишнини от създаването на немалко шедьоври на седмото изкуство. Добре би било в предпоследния ден на годината да си спомним за някои от тях, за да не си въобразяваме, че киното започва от днес. 110 години - „ПЪТЕШЕСТВИЕ ДО ЛУНАТА“ Мечтата на хората да полетят към нашия спътник е много отдавнашна, но едва с откриването на киното тя започва да придобива видими очертания. Едва ли е случайно, че един от първите фантастични филми в историята е посветен именно на тази тема и е създаден още през 1902г. Късометражният ням шедьовър на Жорж Мелиес „Пътешествие до Луната“, който очарова публиката с невиждано феерично зрелище, преливащо от революционни визуални ефекти. 90 години – „ДОКТОР МАБУЗЕ, ИГРАЧЪТ“ Героят на легендарния германски и холивудски режисьор Фриц Ланг е умел психолог и истински хамелеон. Той си играе с хората зловещи игри. С помощна на хипнозата, той ги убива и ги превръща в призраци. Престъпленията на маниак, стремящ се да властва над целия свят, е популярна тема в германското кино по онова време, но никой не я е интерпретирал толкова оригинално, чрез толкова ярки образи, с такава визуална и стилистическа свобода, динамизъм и хумор, като Ланг. Обсебен от криминалната и патологична психология, той продължава да разработва подобни мотиви през целия си живот, завръщайки се периодично към трилъра, разширявайки неговите рамки в съответствие със своя песимистичен и фаталистичен мироглед. 90 години – „НАНУК ОТ СЕВЕРА“ Това е един от най-забележителните документални филми в историята на киното. В него отсъстват тенденциозните инсценировки, характерни за повечето етнографски филми от началото на ХХ век, както и снизходителното отношение на представителя на „цивилизацията“. Животът на ескимосите е показан по начина, по който самите те гледат на него. Режисьорът Флаерти е сред първите, приложили истински новаторски подход при снимането на документално кино, основан върху продължителното филмово наблюдение на реалния живот… 80 години – „ЛИЦЕ С БЕЛЕГ“ „Архетип на гангстерския филм. „Лице с белег“ е трилър пар екселанс. В него има игра, любов, убийства, смърт... Рядко филмови герои са били така сурово и жестоко описвани: маймунските маниери на Камонте (Капоне), неграмотността на телохранителите му, неразвитата му сексуалност... Казват, че прототиповете много се смели на карикатурата. Но те са сгрешили, като не са се вгледали по-добре: съдбата им е изписана с огнени букви.” (Клод Бейли) 70 години – „КАЗАБЛАНКА“ Светът на киното отбеляза в началото на април юбилея на тази, може би най-популярна романтична мелодрама. В тази връзка филмът бе преиздаден на DVD и Blu Ray. В класацията на най-големия филмов сайт IMDB, „Казабланка“ се ползва с изключително висок рейтинг - 8.7 по десетобалната скала и заема 19-то место в списъка на най-добрите филми на всички времена. 70 години – „ДА БЪДЕШ ИЛИ ДА НЕ БЪДЕШ“ Бликаща от остроумие сатира на нацизма, която е много по-достоверна от показаното в много романи, новели и филми, третиращи темата за нацизма и неговата античовешка природа. 60 години – „ДА СЕ ЖИВЕЕ“ Един от най-съкровените филми на великия японски режисьор, за който самият той се е изказал най-точно: „Направих „Да се живее”, защото винаги ме е интересувало какво чувства човек при близостта на смъртта. Дребният чиновник в моя филм е човек, завъртян от машината на бюрокрацията, който след като разбира, че му остава да живее само няколко месеца, посвещава всичките си сили на това да направи детска площадка на мястото на една кална улица. Като влага присъщото си умение, смелост и възможности да извърши онова, което за другите е било само неясна идея, той достига величието на героизма.“ 60 години – „УМБЕРТО Д.“ Наречена с основание „последният велик филм на неореализма“ тази разтърсваща драма звучи изключително актуално и днес – но не в Италия, а у нас, защото мизерното съществуване на родните пенсионери много напомня това на Умберто Д. 60 години – „АЗ ПЕЯ ПОД ДЪЖДА“ Легендарен мюзикъл, с който на последната Киномания бе отбелязана 100-годишнината на Джин Кели - изпълнител на главната роля във филма и негов сърежисьор заедно със Стенли Донън. Този мюзикъл неотдавна бе поставен от Американския филмов институт под номер 5 в класацията на най-добрите американски филми в историята на киното . 50 години – „ЛОРЪНС АРАБСКИ“ Едно от най-авторитетните британски списания за кино „Empire“ го класира на първо място в списъка на 100-те най-добри филми, създадени досега във Великобритания. Знаменития режисьор Дейвид Лийн го заснема за $15 млн., които се възвръщат петкратно от триумфалното разпространението на филма по света. 50 години - „ЗАТЪМНЕНИЕТО“ За този филм легендарният италиански режисьор Микеланджело Антониони е отличен със Специалната награда на фестивалното жури в Кан през 1962 г. 50 години – „АНГЕЛЪТ УНИЩОЖИТЕЛ“ „Филмът може да ви се стори загадъчен или алогичен, но нали такъв е и самият живот. Във филма има повторения, както и в самия живот и също като него той може да се тълкува най-различно. Вероятно най-доброто разяснение за “Ангелът унищожител” ще бъде това, че няма никакво рационално обяснение.” (Луис Бунюел)
Четвъртият пълнометражен филм на един от най-ярките представители на френската „Нова вълна“ в киното е заснет само за $ 64,000. 50 години – „ИВАНОВО ДЕТСТВО“ Блестящият режисьорски дебют в игралното кино на Андрей Тарковски е оригинална адаптация по разказа „Иван“ на писателя Владимир Богомолов. Освен, че е отличен със „Златен лъв“ на кинофестивала във Венеция, „Иваново детство“, той получава възторжена оценка от великия френски философ Жан-Пол Сартр, написал следното за героя от филма: „В действителност той е най-невинната и най-трогателна жертва на войната: това момче, което не могат да накарат да обича, е сковано от жестокост, тя е проникнала вътре в него. Нацистите са го убили тогава, когато са убили майка му и са разстреляли жителите на неговото село…” 50 години – „НОЖ ВЪВ ВОДАТА“ Още с пълнометражния си режисьорски дебют Роман Полански става световно известен. Филмът му печели наградата на международната критика на кинофестивала във Венеция и е номиниран за „Оскар“. Странната психо-криминална история, в която двусмислено се преплитат любов, бунт, съперничество, престъпление и екзистенциална тревога, подсказва за неподражаемия бъдещ стил на Полански, благодарение на който ще се утвърди като един от най-големите майстори в историята на киното. 50 години – „ЧОВЕКЪТ, КОЙТО УБИ ЛИБЪРТИ ВАЛЪНС“ „Филмът е важен етап в еволюцията на уестърна. Не толкова с камерния характер на действието и със засиления психологизъм - всичко това характеризира цялостното развитие на уестърна след Втората световна война. Тези външни белези на постройката на сюжета и режисьорската стилистика в този вече далеч не чист приключенски жанр, са отражение на по-дълбоки измерения, които най-ярко се явяват именно в този филм на Джон Форд. Става въпрос за освобождаването на жанра от прекалената романтичност и идеализация на герои и събития, за освобождаване на уестърна от неговата класическа извънисторична конвенция... "Човекът, който уби Либърти Валънс" е решителен удар срещу традиционната митология, безпощадно разрушаване на твърдо установени концепции, сваляне за считания за непоклатим героичен ореол на каубоя." (Програмна брошура на БНФ, май 1970) 40 години – „КРЪСТНИКЪТ“ „Най-великият гангстерски филм, правен някога“, според американската кинокритичка Полин Кийл, получава напълно заслужено 3 награди „Оскар“ : за най-добър филм, най-добър актьор (Марлон Брандо), и най-добър адаптиран сценарий. „Брилянтно направен филм, носещ хипнотичността на змийски капан: топла семейна сага с една особеност - членовете на семейството са крадци и убийци.“ (Halliwell's Film Guide, 1998) 40 години – „ПОСЛЕДНО ТАНГО В ПАРИЖ“ Един от най-известните филми в историята на киното, който навремето си спечелва скандална слава, заради обилието от откровени еротични сцени, но днес е признат за класика и за една от най-ярките творби на Бернардо Бертолучи. 40 години – „АГИРЕ, ГНЯВ БОЖИ“ Eдин от най-силните и ключови филми в огромното творчество на изключителния германски режисьор Вернер Херцог, който му носи световна слава едва на 30-годишна възраст. Изпълнението на Клаус Кински в главната роля се смята за едно от най-силните в неговата актьорска кариера. 40 години - „СОЛАРИС“ Вторият велик филм за космоса. Първият е „2001: Космическа одисея“ на Стенли Кубрик. Отличен е с Голямата награда на журито и с наградата на международната критика на фестивала в Кан. 30 години - „СТЕНАТА“ Култовият филм на 38-годишния тогава британски режисьор Алън Паркър предизвиква първоначално противоречиви реакции, макар че всички отдават дължимото на визуалните му достоинства, в частност, дължащи се и на оригиналната анимация. Критиките са предизвикани от представите за филма като за прекалено дълъг видеоклип или филм-концерт на „Пинк Флойд“, чиято музика звучи през цялото време. Трябвало е да мине известно време, преди ярката кинотворба на Паркър да започне да се възприема адекватно — като своеобразна парабола за съдбата на поколението, родено по време и след войната, изпитало мъката по убитите на фронта бащи, жестокостта на образователната система, лицемерието на буржоазния морал и външно благопристойния начин на живот на власт имащите.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|