МУЗИКАЛНИТЕ БИОГРАФИИ – НОВАТА ЗЛАТНА МИНА НА КИНОТО 21.12.2012 Текст: Красимир Кастелов ОБЗОРИ
Животът на големите таланти в изкуството често е съпроводен с множество слухове, от които понякога е много трудно да се извлекат зрънцата истина. Затова към създаването на игрални биографични филми за прочути музиканти трябва да се подхожда много внимателно. Това обяснява защо най-добрите образци на този жанр винаги оставят усещане за известна недоизказаност, успявайки при това да разкрият достатъчно убедително личността на основните персонажи. Сред най-сполучливите игрални филми на тази тема (без тези за класическите музиканти) се открояват, според мен, следните заглавия:
Вълнуващ филм, посветен на живота на Бъди Холи - прославеният рок певец от 50-те години на миналия век, загинал едва 22-годишен в самолетна катастрофа на 3 февруари 1959. Но въпреки кратката си творческа биография, той оказва огромно влияние върху много музиканти, сред които са и „Бийтълс“. В дебюта си като режисьор Стив Раш пресъздава превъзходно духа на епохата на Бъди Холи, давайки ни възможност да почувстваме настроенията на изпълнителите от неговата група („Крикетс) и техните поклонници. Потресаващо е изпълнението на Гари Бъзи в главната роля, за която е номиниран за „Оскар“.
Шесткратно номинираната за „Оскар“ Сиси Спейсек получава най-голямото отличие в кариерата си именно за превъплъщението си в този филм за Лорета Лин - една от първите жени-звезди на кънтри музиката. Израснала сред нищета в многодетно семейство на миньор от Кентъки, самата тя още към 20-ата си година е вече майка на 4 деца. Започва да пее през уикендите по барове, а на 25 години записва демо касета, поставила началото на нейния стремителен възход. Но славата й носи не само радост, но и мъка, свързана с честите нервни разстройства и пристрастието към наркотиците.
Номинираният за „Златен глобус“ филм на Луис Валдес е заснет със скромния бюджет от $6,5 млн., но приходите от разпространението му само в САЩ възлизат на $54,2 млн. В него се разказва за Ричи Валънс - 17-годишно момче от мексикански произход с истинско име Рикардо Валенсуела, което тръгва от имигрантските лагери в Калифорния, за да стане една от най-големите звезди на рока през 50-те години. Загива на върха на славата си при самолетна катастрофа заедно с Бъди Холи и Биг Бопър.
Филмът на прочутия британски режисьор от чешки произход Каръл Райс е образцова биографична драма, която е посветена на Патси Клайн — популярна американска певица през 50-те и началото на 60-те години на миналия век, една от знаменитите изпълнителки на музика в стил „кънтри“. Започва от момента на нейното запознанство с Чарли Дик през 1956 г., за когото се омъжва след развода с първия си съпруг. Бурните любовни отношения между Патси и Чарли са представени превъзходно от Джесика Ланг (номинирана за „Оскар“ за тази роля) и Ед Харис. Действието е почти непрекъснато съпроводено от мелодичните песни на самата Патси Клайн. Нейната гибел (само на 30 години!) в самолетна катастрофа през 1963-та напомня много за трагичния край (само 4 години по-рано) на Ричи Валънс и Бъди Холи.
Това е една от най-силните и лични творби като режисьор на актьора Клинт Истууд, защото е израз на неговото лично пристрастие към джаза. Впрочем навярно малцина знаят, че той е много добър пианист и автор на музиката за някои от своите филми, сред които е и документалният „Пиано блус“, разказващ историята на блуса с участето на легенди като Рей Чарлс, Дейв Брубек, Оскар Питърсън и др.
Прочутият режисьор Оливър Стоун, специализирал се в политическите биографии с филмите си за Кенеди, Никсън и Буш, чрез този си филм отдава почит на любимата си група и лидера й Джим Морисън. Неговата роля изпълнява Вал Килмър, справящ се отлично дори и с вокалните изпълнения на героя си. Във филма звучат двайсет песни на „The Doors“, като гласът на Килмър е наложен непосредствено върху оригиналните записи на групата. Съвременното кино отдава дължимото на легендарни музиканти не само като екранизира техните истински биографии, но и чрез немалко филми, пресъздаващи живота на измислени персонажи, явяващи се събирателни образи на творци, отдадени до смърт на любимата си музика. По мое мнение сред тях се открояват следните заглавия:
Този филм на прочутия американски режисьор Роб Райнър („Когато Хари срещна Сали”, „Мизъри” и др.) е смятан днес за класика на музикалния филм в стил мокументари. Забележително е, че именно след неговото излизане по екраните режисьорът Роб Райнър за пръв път употребява термина „мокументари”, опитвайки се да обясни в едно интервю какъв е жанрът на филма му. Думата произлиза от сливането на две английски думи – mock (присмивам, подигравам, имитирам) и documentary (документален).
Очарователна ретрокомедия, която е сред най-необичайните филми на Уди Алън. Посветен е на биографията на Емет Рей - несъществуващ джаз музикант през 30-те години и е съставен от псевдодокументални сцени, изиграни от самия Алън и редица известни джазови изпълнители, така и от игрални епизоди, разкриващи подробности от живота на всеобщия любимец Рей, чийто прототип е реално съществувалият в онези години гениален китарист Джанго Райнхарт. Двукратният носител на „Оскар“ Шон Пен се научава да свири на китара специално за филма и влага цялата си душа в този образ, който е въплъщение на представата на Уди Алън за истинския велик музикант.
Главният персонаж и на този филм е измислен, но са използвани някои факти от живота на големи джазови музиканти като Бъд Пауъл и Лестър Йънг. Големият френски режисьор Бертран Таверние разкрива взаимоотношенията между американски чернокож тенор-саксофонист на име Дейл Търнър, живеещ през 50-е години в Париж и Франсоа - млад поклонник на джаза, който се опитва да му помогне да съхрани редкия си талант, прахосван безразсъдно в пиянство и безпътство. Неочакваната дружба между тези толкова различни мъже облекчава донякъде самотния и нерадостен живот в изгнание на гениалния джазмен.
Това е екранизация на истинската история за живота на легендарния Рей Чарлс: от мизерията и загубата на зрението като дете, през загубата на любимия брат, зависимостта от наркотиците и жените, и борбата с расизма, до зашеметяващата кариера, допринесла за революцията в популярната музика на XX век. Режисьорът Тейлър Хакфорд посвещава цели 15 години на проучването и подготовката за филмиране на биографията на легендарния музикант.
Вдъхновяващата история за прочутия Джони Кеш (акт. Хоакин Финикс), неговата отдаденост на музиката и най-голямата любов в живота му Джун Картър (актр. Рийз Уидърспун) дори надминава успеха на филма за Рей Чарлс. Приходите от разпространението на филма са $186.4 млн., а бюджетът му е едва $28 млн. И двамата изпълнители на главните роли са номинирани за „Оскар“, но статуетката печели само актрисата Рийз Уидърспун.
Тази история на странстващ уличен певец от Ирландия и емигрантка от Чехия е увлекателен и проникновен разказ за две родствени души, които се откриват благодарение на музиката. Режисьор и сценарист е Джон Кърни, който от 1991 до 1993 г. е бил бас китарист на групата „The Frames“, фронтмен и основател на която е изпълнителят на главната роля във филма Глен Ханзард. Независима ирландска кинопродукция, заснета само за $150 хиляди, се превръща в международен хит и носи $20.6 млн. приходи от разпространението си по света. Печели и 16 международни награди, включително „Оскар“ за оригинална песен.
Режисьорът Тод Хейнс се решава на сложен експеримент, пресъздавайки биографията на Боб Дилан чрез шест персонажа - всеки от които символизира определен период от живота на легендарния изпълнител или етап от необятното му творчество. Изненадваща е появата на Кейт Бланшет в една от тези роли. Носителката на „Оскар“ се справя блестящо с необичайното предизвикателство, за което получава поредната си номинация за престижната награда.
Най-ценното в този филм е изпълнението на Джеф Бриджис в ролята на кънтри певеца Отис „Лошия” Блейк. От звезда в миналото, неговият герой се е превърнал в алкохолик, изхранващ се от еднократни изпълнения в крайпътни барове. По пътя си среща Джийн (актр. Маги Гиленхал), млада журналистка, която взима интервю от него и постепенно открива истинския човек в пропадналия музикант. А Джеф Бриджис печели най-после „Оскар“ след общо шест номинации.
Пълнометражният режисьорски кинодебют на Сам Тейлър-Ууд (Sam Taylor-Wood) се концентрира върху тийнейджърските години на Джон Ленън и е първият, пренесъл на екрана обстоятелствата около формирането на „Бийтълс“. Любопитно е, че Сам Тейлър-Ууд е била принудена по настояване на Пол Макартни да промени първоначалния сценарий. Според британската преса, сър Пол останал недоволен от начина по който е била обрисувана първоначално лелята на Джон, която го отгледала и възпитала след развода на неговите родители. В сценария тя е била представена като доста студена жена, което според Пол Макартни не отговаряло на истината. Той обяснил на създателите на филма, че лелята на Джон съвсем не е била жестока, а просто строга жена, която обаче безумно обичала своя племенник. В крайна сметка Сам Тейлър-Ууд отстъпила пред настояването на великия музикант и актрисата Кристин-Скот Томас, пресъздаваща на екрана образа на леля Мими успява да покаже и другата й страна, останала невидима за околните.
Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
ДИСТОПИЧНИТЕ ФИЛМИ ЛИ СА НОВАТА НИ РЕАЛНОСТ? 19.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|