Българското предложение за участие в надпреварата за наградата „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм на 2011 година е „ТИЛТ” с режисьор Виктор Чучков-син.
Националният съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център” съобщи, че е взел след гласуване това решение, което изглежда най-малкото странно. Защото само преди три месеца и половина Българската филмова академия обяви за най-добър български филм „Подслон“, а неговият режисьор Драгомир Шолев получи и наградата за режисура. А през март на 15-ия международен София Филм Фест „Подслон“ бе отличен с Голямата награда в международния конкурс, докато „ТИЛТ“, който също участва, не получи нищо. Дебютната лента на Драгомир Шолев бе отличена и с приза на „Кодак“ (диплом, филмов негатив и лабораторни услуги на стойност $2000) за най-добър български игрален филм.
„Подслон“ излезе по нашите екрани в началото на юни, което означава че отговаря на регламента за избор на филм, който да се състезава за наградите „Оскар” за чуждоезичен филм на Американската филмова академия. Текстът на правилото, преведен на български език гласи: „Филмът трябва да е разпространен в страната, която го предлага, не преди 1 октомври 2010 и не след 30 септември 2011 и да е първоначално прожектиран публично в киносалон поне за седем последователни дни на 35мм или 70мм филмова лента, или във формата „дигитално кино” при 24- или 48- квадрата прогресивно сканиране".
Ето защо възниква основателният въпрос - каква е причината, поради която Националният съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център” омаловажава авторитетните награди, връчени на „Подслон“ от Националната филмова академия и от международното жури на 15-ия София Филм Фест, председателствано от прочутия исландски режисьор Фридрик Тор Фридриксон?
Нека не забравяме също, че филмът „Подслон“ спечели и награда за най-добър дебют от фестивала на киното от Югоизточна Европа (SEE Fest - the South East European Film Festival), проведен от 28 април до 6 май в Лос Анджелис, а в края на юли му бе връчена и специалната награда на журито на втория международен кинофестивал в Одеса.
Необяснимо е в такъв случай защо в надпреварата за наградите „Оскар“ трябва да ни представя един среден български филм, макар и с нелош боксофис, а не най-достойното родно заглавие, излязло през годината?
Решението на Националния съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център” да пренебрегне „Подслон“ е меко казано конфузно и на фона на адекватните български предложения през предишните три години, когато за „Оскар“-и се състезаваха безспорно най-награждаваните ни по света филми: „Източни пиеси“, „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“ и „Дзифт“.