Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

БЕРЛИНАЛЕ’2013: „НЕОБХОДИМАТА СМЪРТ НА ЧАРЛИ КЪНТРИМЕН”


12.02.2013  Текст:  Стефка Цанева

НОВИНИ

   

Продължаваме представянето специално от 63-ия кинофестивал в Берлин, благодарение на Стефка Цанева, на поредния фаворит за „Златна мечка“ - романтичната екшън-комедия на режисьора Фредрик Бонд „Необходимата смърт на Чарли Кънтримен” (The Necessary Death of Charlie Countryman).

Филмът проследява невероятната история на Чарли, който заминава за Букурещ в търсене на себе си, след като му се явява духът на мъртвата му майка и го насочва именно към румънската столица (всъщност заблуденият дух има предвид Будапеща и така именно простото словесно-географско объркване отвежда Чарли до дълбокия европейски Изток). По време на трансатлантическия полет той се запознава с румънеца Виктор, който издъхва на рамото му и от отвъдното го моли да предаде едно последно послание на дъщеря му.
Чарли примерно следва препоръките на двамата покойници, благодарение на което среща Габриела – неустоима, загадъчна и опасна – жената, в която се влюбва от пръв поглед. Но любовта им съвсем не е лесна – Габи е обвързана с престъпния бос Найджъл, който пък е в комбина с още по-страшния Дарко (в ролята сладникавата звезда на немското кино, Тил Швайгер).
Така Чарли попада сред най-опасните среди на Букурещ, срещайки по пътя си множество интересни личности, сред които колоритни румънски таксиметрови шофьори, настроени за лудо парти англичани, надрусани хотелиери и какви ли още не образи от букурещката ъндърграунд сцена. Изпитанията по пътя към сърцето на красивата Габи пък включват безброй каскади, насилие, но и безкрайна всеотдаденост и жертвоготовност от страна на Чарли. В крайна сметка, историята, разказана от дълбок, приказен глас зад кадър, завърша със залез, хепиенд и всичко останало американско, типично за подобен род филми (като тук не изпитвам ни най-малки угризения, че разкривам финала, защото той е повече от очевиден още след първите пет минути).
Като цяло „Необходимата смърт на Чарли Кънтримент” е едно изключително приятно неделно кино-изживяване, което може малко да разплаче, да докара до адреналинно бездихание, но най-вече да изтръгне романтични въздишки и лековати усмивки. Актьорската игра е по холивудски добра, а музиката дори надминава американската норма и може да се определи като изключително добра. Цялостната визия на филма също се отличава от стандарта със прекрасните си кадри и цветове, много иновативен и динамичен монтаж, известна доза специални ефекти и безкрайно красиви перспективи от Букурещ.
Не е нужно дори да се споменава как е представена Румъния от американска гледна точка – клише до клише, много екзотика, тъмни съмнителни балкански субекти, мафиоти и корупция, но в същото време и привлекателна за европейските туристи ъндърграунд култура с партита и наркотици. В общи линии нищо ново – все същата западна, тотално стереотипизирана представа за европейския изток, която възпроизвежда клишета и предразсъдъци. От една страна негативните образи са хиперболизирани, но пък в същото време са представени в позитивна светлина, будещи представите за сърдечността, уюта и гостоприемството на много близкия изток. Така например във филма виждаме как мръсни, боси деца бутат трабант – но преди да възприемем заразителната позитивна представа за анонимните помагачи на Чарли, трябва да се запитаме що за образ има Източна Европа в очите на един американски турист.
Обобщено: страхотен кино-хит. Но какво точно прави подобен филм в състезателната програма на фестивал като Берлинале? Не че всички претенденти за Златна мечка трябва да са свръх тежки филми за войни и смърт, но все пак след еуфорията на „Необходимата смърт на Чарли Кънтримен” и с малко угризения на съвестта идва осъзнаването, че той би трябвало да бъде в регулярната програма на големите синеплекси, но не и на фестивал, който в последните години е отличавал филми като „Млякото на страданието”, „Надин и Симир: Раздяла” или „Торинския кон”. Просто цялата холивудска пищност рязко противостои на иначе алтернативната програма, включваща далеч по-задълбочени филми от Босна и Херцеговина, Румъния, Испания, Германия и т.н. И въпреки всичко „Необходимата смърт на Чарли Кънтримен” си остава едно истинско кино-удоволствие, което може би до някаква степен дава и глътка свеж въздух от иначе тежката програма, типична за повече европейски фестивали.

Стефка Цанева, специално за "Другото кино" от Берлин



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМИ НА ФОКУС





 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание