80 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ДЕНИС ХОПЪР 18.05.2016 Текст: Kastel НОВИНИВчера (17 май) се навършиха 80 години от рождението на ДЕНИС ХОПЪР – легендарният създател на филма „Волният ездач“ (Easy Rider, 1969) Казват, че първото му голямо изживяване, свързано с киното били съвместните снимки с Джеймс Дийн. Двамата се сприятелят, но внезапно Дийн загива, катастрофирайки със блестящотоси серебристо Porsche 550. Тази трагична смърт повлиява силно върху младия Хопър. Може да се каже дори, че пречупва живота му, който току-що е започнал (тогава бъдещата звезда е малко над 20 години). Три години след смъртта на Дийн, по време на снимките на уестърна на Хенри Хатауей "От ада в Тексас" (From Hell to Texas, 1958) Хопър се скарва с мастития холивудски режисьор, след като последният не му позволява да преиграе за 86-ти път (!) една от сцените. Хатауей гневно изсъсква: „В този град за тебе повече няма да има работа!“ Думите на именития режисьор не били празна закана. Минават цели 8 години преди отново Хопър да получи някаква по-важна роля, а това си е истинско проклятие за млад и несъмнено талантлив актьор, като него! През 1967 г. Денис Хопър и Питър Фонда решават да пробват силите си във филм за наркомани, озаглавен „The Trip“. Сценарият за тази необичайна, психеделична лента измисля Джак Никълсън - близък приятел на Хопър. Тези „трима мускетари“: Хопър, Фонда и Никълсън се прославят две години по-късно със своя невиждан, революционен проект. Филмът, заснет под режисурата на Хопър през 1969-а, е легендарният „Волният ездач“ (Easy Rider). В него двамата с Фонда (а от един момент нататък и Никълсън) се носят из просторите на Америка, яхнали своите безподобни чопъри (Harley-Davidson Hydra-Glide), купeни с парите, спечелени от продажбата на пратка кокаин. Филмът, нейзнайно как заснет буквално с джобни пари (Хопър, Никълсън и Фонда събрали $400 000), се превръща в знаме на надигащата се контракултура и буквално взривява тогавашното холивудско кино, допринасяйки за популяризиране на независимите нискобюджетни продукции. Волният ездач“ се оказва пълва противоположност на онова, което по това се правело в Холивуд. Той няма даже завършен сценарий! Хопър и Фонда измислят повечето неща в процеса на снимките, наемат случайно срещнати на улицата хипита за по ден-два, снимат без разрешение (след тях на католическото гробище, където се разиграва сцената с приемането на ЛСД и проститутките, не пускат никога повече снимачен екип!) и през цялото време са или пияни или под въздействието на наркотици. Марихуаната, която актьорите пушат на поразия в кадър (както това го изисква сюжетът) е истинска, а що се отнася до ЛСД не е сигурно: Фонда твърди, че също са приемали истински халюциногени, докато Хопър отрича... Във всеки случай този славен дует навярно солидно се е друсал тогава: лентата, на която е заснета прочутата сцена, случайно е леко осветена. Но на практика така се получава още по-добре – нов, невиждан спецефект! Сюжетът на „Волният ездач“ е елементарно прост: двама симпатяги тръгват на пътешествие из Америка на тези същите чопъри (формалната им цел е хипарски музикален фестивал). По пътя си срещат комуни на хипита, всякакви добри и лоши хора, а също и симпатични проститутки и какво ли не още; попадат дори в затвора, откъдето излизат благодарение на героя на Никълсън, който е адвокат. Без да съобразят, влизат в конфликт и с някакви селски мъжаги, които се оказват изпечени мерзавци и застрелват единия от волните пътешественици... Накратко казано - така и не откриват нито свободата, нито щастието, нито любовта – нито Америка, както те лаконично наричат всички тези неща взети заедно. Няма Америка (свобода, любов, щастие) в Америка – това е основната идея на тази безподобна творба. Филмът е посрещнат възторжено, но въпреки това кариерата на Денис Хопър през следващите години не тръгва нагоре. Актьорът, който получава за "Волният ездач" „Златна палма“ от кинофестивала в Кан (за най-добър дебют) и солидни приходи от неговото разпространение, по това време бил настроен доста оптимистично. Той още не подозирал, че неговият успех като режисьор ще се окаже изключение в бъдещата му кариера и повече никога няма да вкуси още веднъж от славата, която му носи неговият дебют. След фурора, предизвикан от "Волният ездач", холивудската студия „Юнивърсъл“ (Universal) дава $1 милион на Хопър, за да заснеме втори филм. (През този период Холивуд започва да подпомага излизането на евтини „независими“ филми за рокери и хипита, експлоатирайки модната тема). След скарването с „Юнивърсъл“ останалият без работа актьор и режисьор изпада в алкохолна и наркотична зависимост. Дневната му „норма“ по онова време (според собствените му спомени и тези на очевидци) възлиза на 3 литра ром, 30 бутилки пиво и 3 грама кокаин (по всичко личи, че Хопър много обичал цифрата три!), без да се брои марихуаната (която тогава никой не смятал за дрога).
Трябва обаче да му се отдаде дължимото: понякога в неговите актьорски превъплъщения наистина има проблясъци на гениалност! Един от филмите, в които това е очевидно за всички, е „Out of the blue“ (1980). Това е третият му режисьорски опит. Според критиката, тази му творба се нарежда сред най-добрите американски филми през 80-те години. Но въпреки „кратките проблясъци на гениалност“, периодите на пиянство дават своето негативно отражение. По едно време Хопър съвсем се отнася: извършва (пред камерата) опит за самоубийство, при това не къде да е - а в гроб, миниран с 16 динамитни шашки. Получава се любопитнен късометражен филм. След което неговият автор изчезва някъде в пустинята, в Мексико. А когато го откриват, става ясно, че е крайно време да се подложи на интензивно лечение. Специално внимание заслужава изпълнението му в умопомрачителния шедьовър на Дейвид Линч „Синьо кадифе“ (Blue Velvet, 1986), в който Хопър се превъплъщава блестящо в образа на маниакалния садист и убиец Франк Бут. Според легендата, веднага след като прочел сценария, той позвънил на Линч, заявявайки му, че е просто длъжен да го вземе за тази роля. Линч, разбира се, пожелал да чуе и някакви аргументи, а Хопър просто му изкрещял в слушалката: „Защото аз в действителност съм Франк Бут!“ През втората половина на 80-те и през 90-те Денис Хопър се снима в още няколко филма, сред които има и няколко наистина добри, като „Индианският бегач“ (The Indian Runner, 1991) на Шон Пен, „Истински романс“ (True Romance, 1993) на Тони Скот и др. През 2008 г. Вим Вендерс му поверява знаковата роля на „Смъртта“ в своя филм „Снимки в Палермо“ (Palermo Shooting). През 2010 г. получава собствена звезда на Алеята на славата в Холивуд. Само два месеца по-късно (на 29 май) умира на 74-годишна възраст. Като актьор в историята на киното Денис Хопър навярно ще бъде запомнен с ролята му в „Синьо кадифе“ (Blue Velvet, 1986), според мен. Не се знае как би изглеждал във филми по Шекспирови трагедии, например – нещо, за което според собствените му признания, винаги е мечтал. Някои критици твърдят, че най-добрата му роля не е в „Синьо кадифе“, а в „Space Truckers“ (1996) на режисьора Стюарт Гордън. Няма съмнение обаче, че като режисьор, името му винаги ще бъде свързвано с „Волният ездач“. Хопър е озвучавал немалко детски приказки за животни („Заешките уши“ по Андерсен, например), но също така негов е и гласът зад кадър в документалния филм „Inside Deep Throat“ (2005), посветен на легендарния порнофилм „Дълбоката глътка“ (1972). През целия си живот Денис Хопър колекционира „модерно изкуство“ (ловко купува от своя приятел Анди Уорхол само за $73 знаменитата впоследствие картина, изобразяваща 32 кутии супа “Кемпбъл“. Самият той също рисува абстрактни картини, снима и фотографии (които после разпечатва в гигантски формат). Негови творби са изложени в различни престижни галерии не само в САЩ, но и в чужбина, а неотдавна излезе голям (над 500 страници) албум с най-хубавите му фотографии. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|