„ПОДСЛОН“, НО БЕЗ ... ДОМ 09.06.2011 Текст: Красимир Кастелов РЕЦЕНЗИИ
През последните две години станахме свидетели на няколко успешни дебюта на български кинотворци. Някои от тях („Мисия Лондон“, „Тилт“, „Love Neт“) установиха рекорди по зрителска посещаемост, а други („Източни пиеси“) пробудиха интереса на критиката от цял свят към родното кино.
Паралелът между „Източни пиеси“ и „Подслон“ се налага не само защото темата за пропастта между поколенията заема централно място и в двата филма, но най-вече заради оригиналната гледна точка на техните автори. Ако бяхме ги гледали в обратен ред, вероятно щяхме да кажем, че филмът на Калев показва какво би могло да се случи с 12-годишния Радостин от „Подслон“ (Калоян Сирийски) след няколко години. Персонажът на Ованес Торосян от „Източни пиеси“ е само една от възможните „реализации“ на отчужденото от семейството си момче, отчаяно търсещо своето собствено аз в бурно променящия се свят, от който родителите му безнадеждно изостават.
Темата деца-родители e разглеждана безброй пъти в световното кино. Достатъчно е да си припомним „Бунтовник без кауза“ на Никълъс Рей, който определено е сред филмовите образци и до днес. Но „Подслон“ се различава от всичко видяно, защото не само отбягва да окаритури едната от двете конфликтуващи страни, но и не допуска идеализация на другата. Разказвайки типична история (драми като тази с Радостин преживява всяко второ българско семейство), създателите на филма се опитват да ни изкарат от състоянието на апатия, в което сме изпаднали всички – и родители, и деца, и институции... И според мен, успяват, защото няма нищо по-страшно от последната сцена, в която напълно отчуждените един от друг баща, майка и син пътуват с автобус към апартамента си в безличния панелен квартал, който не е нищо повече от подслон за лошото време, но никога не е бил, а и не би могъл да им бъде истински семеен Дом. Коментари (0)
Подобни публикации
ИСТИНСКИТЕ ФИЛМИ НА УЧИЛИЩНА ТЕМА 24.05.2022
РАЗМИШЛЕНИЯ ВЪРХУ ТРИ ШЕДЬОВЪРА ЗА ХОЛОКОСТА 27.01.2022 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|