„2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ“, ВИДЯНА КАТО… КУЛИНАРНА РЕВОЛЮЦИЯ | Другото Кино - сайтът за независимо кино
Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

„2001: КОСМИЧЕСКА ОДИСЕЯ“, ВИДЯНА КАТО… КУЛИНАРНА РЕВОЛЮЦИЯ


29.12.2015  Текст:  Велислав Даков

НОВИНИ

   

За филма на Стенли Кубрик "2001: Космическа одисея" е писано толкова много, че всеки нов опит за негов анализ изглежда безсмислен. Но не така мисли ВЕЛИСЛАВ ДАКОВ (студент по екранни изследвания и журналистика в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов), който предлага любопитно видео есе, основано върху "теорията" на Джош Ронсън, според която  великата кинотворба е изцяло посветена на ... храната.    

Филмът “2001: Космическа Одисея” може да бъде интерпретиран по много начини. И това е само едно от нещата, които го правят шедьовър. Така например, би било много любопитно да бъде разтълкуван от гледна точка на идеята за… кулинарна революция, предизвикана от извънземен разум. Необходимо е само да се вгледаме по-внимателно в детайлите, които както винаги са натоварени със значение във филмите на Стенли Кубрик.
А на сцените с хранене и на кадрите с храна той е отделил специално внимание. Ако се взрем по-внимателно, няма как да не го забележим.
След многократни гледания на филма през годините и четене на многобройни анализи, посветени на него, попаднах на едно странно есе, написано от Джош Ронсън през 2007г. Именно то ме подтикна да се замисля върху основанията и за по-нестандартни прочити на прочутата творба, възприемана единодушно като класика на научно-фантастичното кино.

"Забелязали ли сте, че персонажите от филма почти непрекъснато се хранят? Това не може да бъде случайно... – все пак говорим за Кубрик. А и всеки път след сцени на хранене, се случва нещо значително."

Според Ронсън, Монолитът е междугалактически кулинарен активист или критик, а защо не и … самият Бог на храната. При първото му посещение на Земята е възмутен от маймуните, които се хранят с храсти, воюват със себеподобните си за вода и са лесна плячка за леопардите. И той променя това, внушавайки на маймуните също да станат месоядни. Така започва кулинарната революция.
Четири милиона години по-късно темата за храненето продължава да е във фокуса на вниманието. Още с пристигането си на космическата станция Пан-Ам, Флойд пита за закуска, след което отива да „се храни“ с шефа на охраната. Менюто се състои от течности, които се консумират през разноцветни сламки и съвсем не изглеждат апетитно.
По-късно, докато пътуват по повърхността на Луната, астронавтите проявяват поредното неуважение към Бога на храната, консумирайки някакви изкуствени сандвичи с вкус, наподобяващ пилешкия. Това принуждава Монолита пак да наблегне на кулинарните уроци, изпращайки мощен сигнал към Юпитер. Но по пътя към него екипажът извършва нови кулинарни грехове. Пребивавайки в криогенни камери, живее без да се храни, което е непростимо от гледна точка на Монолита. А и цветните пюрета, приемани впоследствие от Франк и Дейв, не пораждат особено приятни усещания. Непростимият грях е извършен малко по-късно, след като Франк получава видео съобщение от родителите си, празнуващи рождения му ден с огромна торта. Но на борда на „Дискавъри“ няма нищо подобно - тригодишна мисия и нито една торта!
Разочарован напълно от човечеството, Монолитът поема контрола върху HALL – компютърния мозък на космическия кораб. В резултат на което той започва да се държи странно: избива учените в криогенните камери, след което екзекутира Франк, а Дейв е запокитен в дълбините на космоса посредством психотропно „увеселително“ влакче. И какво е първото нещо, което предизвиква у него? Гадене! Монолитът иска той да повърне в скафандъра си, но стомахът на Дейв е кален от безбройните цветни пюрета. Накрая се озовава в просторна стая, декорирана в стил Луи XVI.
Дали това не е, защото Монолитът смята тази епоха за най-изискана от гледна точка на кулинарията? Там Дейв получава най-после истинска храна от десетилетия. Чакането си е заслужавало, защото тя не е каква да е, а изискано блюдо. Захласнат от кулинарното съвършенство и преследван от призракa на дългогодишната космическа диета, той събаря чашата си на пода. После се вижда като изнемощял старец в леглото, пред който за пореден път се появява Монолитът, за да му напомни какво е пропуснал в живота си, преди да го прероди в космически ембрион, който ще поведе Земята към истинско кулинарно прераждане.
Харесвам тази „теория“, защото обяснява много аспекти от филма, които са игнорирани от другите анализи. Припомнете си трите основни сцени с хранене, върху които е акцентирано в „2001: Космическа одисея“. Най-напред тази с човекоподобните маймуни, опитващи за първи път месо, след което започва революцията, която ги отвежда в космоса; после стюардесата, сервираща храна на астронавтите, и накрая Дейв и Франк, които приготвят своите табли с пюрета.
Това не са кадри, появили се мимоходом, а цели сцени, в които основните неща, върху които се акцентира, са именно храненето и храната. Но истински уникалното е, че теорията ни помага лесно да си отговорим на фундаменталния въпрос, на който никой не дава задоволителен отговор - защо Монолитът е с размери 1х4х9?
1 към 4 към 9 са съотношенията между съставките на една кулинарна рецепта. Това са пропорциите на маслото към млякото и на сметаната към захарта, които се използват за направата на шоколадов фъч - блокче, на което Монолитът всъщност страшно много прилича.



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание