На пресконференция в Париж, състояла се на 14 април т.г., бе обявена официалната селекция за предстоящия 75-и кинофестивал в Кан(17-28 май 2022).
Президентът на феста Пиер Лескюр и художественият директор Тиери Фремо обявиха 18 филма от основния конкурс, още 15 заглавия от втората състезатeлна програма „Особен поглед“ и съдържанието на извънконкурсните (специални) селекции. По-рано стана известно, че Управителният съвет на Асоциацията на френските филмови фестивали е избрало Айрис Кноблох – бивша ръководителка на Warner Bros. във Франция, за шеф на филмовия фестивал в Кан. "Съветът на Асоциацията на френските филмови фестивали назначава Айрис Кноблох за първата жена президент на филмовия фестивал в Кан. Тя ще встъпи в длъжност на 1 юли за тригодишен мандат", предаде БГНЕС.
За мечтаната „Златна палма“ тази година ще се съревновават новите филми на изтъкнати режисьори, сред които са и някои досегашни притежатели на това най-престижно отличие. Своеобразни „шампиони“ са белгийските братя Жан-Пиер и Люк Дарден, които вече осем пъти са били в основния конкурс на Лазурния бряг и два пъти са получавали „Златна палма“ – за „Розета“ (Rosetta, 1999) и за „Детето“ (L'enfant, 2005). Сега ще се представят с мигрантската драма „Тори и Локита“ (Tori and Lokita) за двама тийнейджъри – момче и момиче, пристигнали сами от Африка.
Както винаги интересен и провокативен е японският режисьор Хирокадзу Корееда, който е също сред любимците на селекционерите в Кан, участвал в конкурсите седем пъти, но само с една „Златна палма“ за „Крадци от магазини” (Manbiki kazoku, 2018). Сега отново е сред претендентите с филма си „Брокер“ (Broker) – драма за изоставени нежелани бебета. С голям интерес е очакван още един азиатски филм – детективската драма „Решение за напускане“ (Decision to Leave) на южнокорейския режисьор Парк Чан-Ук.
Шведът Рубен Йостлунд, който през 2017 г. получи първата си „Златна палма“ за „Квадратът“, сега пак участва с "геометрично" заглавие „Триъгълник на тъгата“ (Triangle of Sadness) за двойка модели в критичен момент от тяхната кариера. С една „палма“ до момента е и румънският режисьор Кристиян Мунджиу, който през 2007 г. поднесе сензация със социално-психологическата драма „4 месеца, 3 седмици и 2 дни“ и спечели безапелационно силния конкурс. Сега ще пристигне със загадъчното и провокативно заглавие „RMN” с политически сюжет, което ще се опитат да разшифроват зрителите в голямата зала „Люмиер“ на Фестивалния дворец.
Домакините смело залагат, както винаги, на няколко свои продукции, сред които „Звезди по пладне“ (Stars at Noon) на гранд-дамата на френското кино Клер Дени. Тя отбелязва изключително активна творческа година, като през февруари заслужи „Сребърна мечка“ за режисура на Берлинале 2022 с „Двете страни на острието“, а сега е в главния конкурс на Кан. С психологическата драма „Брат и сестра“ (Frère et soeur) ще се представи нейният сънародник Арно Деплешан, който разказва за отчуждението между главните персонажи, търсещи сближение след смъртта на родителите им. Третият френскоезичен филм в конкурса е драмедията „Бадемово дърво“ (Les Amandiers) на изявяващата се и в режисурата прочута италианска актриса Валерия Бруни Тедески. „Носталгия“ (Nostalgia) e психологическа драма, с която италианецът Марио Мартоне повтаря заглавието на изключителния руски режисьор Андрей Тарковски, заснел своята „Носталгия“ именно в Италия, но преди 39 г.
Канадският ветеран Дейвид Кроненберг, известен като „кралят на ужасите“, в новия си филм „Престъпления от бъдещето“ (Crimes of the Future) е разгърнал футуристичен сюжет за приспособяването на човечеството към възможно „синтетично битие“.
Не е за пренебрегване и арабскоезичната продукция „Момчето от Рая“ (Boy from Heaven) на шведския режисьор с египетска кръв Тарик Салех, който разказва за междуличностни конфликти в обкръжението на авторитетен имам след неговата смърт. „Свещеният пaяк“ (Holy Spider) e копродукция на Франция, Германия, Швеция и Дания, но на иранския режисьор Али Абаси. А неговият сънародник Саед Рустай ще представи социално-психологическата драма „Братята на Лейла“ (Leila's Brothers), произведена в Иран.
Във втората състезателна програма „Особен поглед“ вече са обявени 15 филма, като 7 от тях са дебютни за режисьорите им.
Прави впечатление, че в двата основни конкурса от общо 33 заглавия само 9 са на жени – режисьори, което е изненадващо малко при актуалния джендър баланс.
Официалното откриване ще е на 17 май вечерта, като по червения килим ще премине екипът на новия френски комедиен хорър „Z (Като Z)“ на реж. Мишел Хазанавичус, който с черно-белия си ням шедьовър „Артистът“ спечели 5 статуетки „Оскар“ през 2011 година. Източници: IMDB, www.festival-cannes.com