Сред победителите на 77-ия кинофестивал във Венеция се откроява поредното име на творец от Мексико, чиято кинематография подобно на южнокорейската, очевидно се намира във възход напоследък. Имам предвид по-конкретно 41-годишния режисьор, сценарист и продуцент МИШЕЛ ФРАНКО, който спечели „Сребърен лъв” (Голямата награда на журито, председателствано от Кейт Бланшет) за филма си „Nuevo orden” (Нов ред).
Преди две години във Венеция получи „Златен лъв” за филма си „Рома” прочутият АЛФОНСО КУАРОН, а преди него най-голямата награда във Венеция бе връчена на друг мексиканец – ГИЙЕРМО ДЕЛ ТОРО – за филма му „Формата на водата”.
АМАТ ЕСКАЛАНТЕе удостоен с награди за режисура в Кан и Венеция – съответно през 2013г. за филма „Ели” (Heli) и през 2016г. за „Опасна зона” (La región salvaje). Да не забравяме и фамозния КАРЛОС РЕЙГАДАС, който пък e спечелил в Кан досега наградата на журито през 2007 г. за „Stellet Licht” и наградата за режисура през 2012г. за „Post Tenebras Lux”.
Списъкът може да бъде продължен, например с ЕМАНУЕЛ ЛЮБЕЦКИ, трикратен носител на „Оскар” за работата си във филмите „Гравитация”, „Бърдмен” и „Завръщането”, но и така си е доста внушителен, за да послужи като безспорно доказателство за големия творчески потенциал на съвременното мексиканско кино, което за огромно съжаление почти не е представено в разпространителската мрежа у нас.
Нека, все пак, да видим как е постигнала своите успехи мексиканската кинематография през последните две десетилетия, чрез статията на Карлос Агилар (мексикански журналист и кинокритик), публикувана преди 4 години в сайта на „Americas Quarterly”.
КАК МЕКСИКАНСКОТО КИНО
НАВЛЕЗЕ В СВОЯ ВТОРИ „ЗЛАТЕН ВЕК”
През 2015-та година честта да оповести най-добрия филм на 87-ата церемония по връчване на наградите „Оскар” се пада на Шон Пен, който след като изброява номинираните заглавия и отваря плика, на шега или сериозно възкликва: „Кой му даде на този кучи син зелена карта!” Неговата емоционална реакция е предизвикана от факта, че с това най-голямо отличие филмът „Бърдмен” на мексиканеца Алехандро Гонсалес Иняриту си осигурява пълен комплект от оскари в най-важните категории (най-добър филм, режисьор, сценарист и оператор).
Поразителният възход на Иняриту, Куарон и дел Торо започва в момент, в който киноиндустрията на Мексико се намира в своя преходен период: доста години след т. нар. „Златен век” и все още преди началото на онова, което мнозина определят като втори „златен век” на мексиканското кино.
Едва ли е случайно, че сред другите латиноамерикански страни именно Мексико може да се похвали с най-дълга история на своите традиции и успехи в киното. Нейният „Златен век”, който започва още през 1930-те и продължава до края на 1950-те години, води до появата на незабравими личности с феноменален актьорски талант, като Мария Феликс, Долорес дел Рио и Педро Инфанте. (През този период мексиканското кино си спечелва заслужено международна слава и благодарение на големи оператори като Габриел Фигероа, изключителни режисьори, като Фернандо де Фуентес, Луис Бунюел, Емилио Фернандес, Мигел М. Делгадо и др. – бел. моя).
Но съвременната киноиндустрия на Мексико се намира все още в етапа на своето изграждане, когато Иняриту получава първата си номинация за „Оскар” за „Кучешка любов” (Amores peros) през 2000 г. През същата година в Мексико са произведени едва 28 филма – по-малко от една пета в сравнение с 1950-те, които са смятани за върховите години на мексиканския „Златен век” в киното.
Недостатъчната държавна подкрепа за местните проекти – ключов елемент във финансирането на значими международни проекти в настоящия момент – е най-вероятната причина за този спад в националното филмопроизводство на Мексико в началото на 21-я век. С това може да се обясни защо водещите мексикански режисьори тогава масово напускат родината си и заминават за САЩ.
Именно по това време „тримата амигос” в известен смисъл вече са се откъснали от киноиндустрията на Мексико. „И твойта майка също” (Y tu mamá también), хитът на Алфонсо Куарон от 2001 година, прославил по целия свят актьорите Гаел Гарсия Бернал и Диего Луна, е последният филм, в който някой от това знаменито режисьорско трио е разказвал истински „мексиканска” история. Макар че, „Бютифул” (2010) на Алехандро Иняриту и „Лабиринтът на фавна” (2006) на Гийермо дел Торо частично са финансирани от мексикански източници, двата филма, все пак, разказват истории, чието действие протича в Испания, и актьорите в тях са предимно испански.
Към края на първото десетилетие от настоящия век мексиканската киноиндустрия се възражда за нов живот, благодарение на държавно стимулиране на филмопроизводството, както и на това, че образователните центрове и частните инвестиции стават по-общодостъпни. Опитни режисьори, например като Карлос Карера („Тайната на отец Амаро”), чиито първи филми излизат още през 1990-те, получават възможност и субсидиране да създават по-мащабни и изобретателни филми от преди. Поощрява се също формирането на ново поколение филмови творци, както на рискови, фестивални и арт проекти, така и на по-леки и комерсиални филми. Подобна сегментация допринася за творчески подеми и в други национални кинематографии, и Мексико съвсем не е изключение. Но растежът на мексиканското кинопроизводство е зашеметяващ: за по-малко от 15 години след големия спад в края на XX век, само през 2014 година в Мексико са произведени 130 игрални филма. (По данни на Родриго Гарсия от неговата статия „The Mexican Film Industry 2000-2018. Resurgence or Assimilation?” през 2017 г. в Мексико са произведени 176 филма, от които 96 с подкрепата на държавата. От тази публикация става ясно още, че след 2014 г. филмопроизводството в Мексико надминава историческия си рекорд от 135 нови заглавия за година, поставен през 1958 г. Нещо повече, през 2019 г. пазарният дял на мексиканските филми е 9.2 процента, а реализираните приходи от посещаемостта им в киносалоните възлизат на $972.1млн. – бел. моя).
Докато Иняриту, Куарон и Дел Торо получават признание в САЩ, успехът спохожда и по-малко известни режисьори от Мексико. Благодарение на прямотата и безкомпромисността на тематиката, както и на особената чувственост в стилистиката, мексиканските арт филми бързо стават едни от най-високо котираните заглавия на най-реномираните фестивали по света, от Кан до Торонто, където нерядко се нареждат и сред победителите.
Макар че не са станали още любимци и на Американската филмова академия, автори като Карлос Рейгадас и Амат Ескаланте две поредни години печелят наградата за най-добра режисура в Кан съответно за филмите „Светлина след тъмнината” (Post Tenebras Lux, 2012) и „Ели” (Heli, 2013). Мишел Франко, който е поредната значима фигура на алтернативната кинематографична сцена на Мексико, излиза победител в програмата „Особен поглед” на фестивала в Кан през 2012 г. с филма „След Лусия” (Después de Lucía), отрезвяваща кинотворба за тийнейджърската жестокост. (Отново в Кан Мишел Франко печели наградата за най-добър сценарист с филма си „Cronic”, както и Специалната награда на журито в програмата „Особен поглед” с „Дъщерите на Абрил” (Las hijas de Abril) съответно през 2015-та и 2017-та година - бел.моя).
Що се отнася до комерсиалното кино, то мексиканските актьори също постепенно започват да доминират на испаноезичния пазар в САЩ. Еухенио Дербес, комик, станал и режисьор, който може да служи като пример и за големия зрителски потенциал на новото мексиканско кино. Дербес заменя успешната си актьорска кариера в мексиканската телевизионна мрежа Televisa с професията на режисьор, чийто дебютен пълнометражен филм „Не подлежи на връщане” (No se aceptan devoluciones, 2013), в който се изявява още и като сценарист, продуцент и актьор, става не само най-касовият в историята на мексиканския боксофис, но и най-успешният в зрителско отношение испаноезичен филм от всички, които са имали американско разпространение (Неговите приходи само от американското му разпространение възлизат на $44.4 млн. при производствени разходи от $5 млн. Общите приходи от разпространението на филма по света са $100,5 млн. – бел. моя по данни на IMDB).
Едва ли ще се задържи дълго този рекорд, като се има предвид, че в САЩ към момента (2016 г. – бел. моя) живеят 37 млн. испаноговорящи и търсенето на испаноезични филми тепърва ще нараства. От това несъмнено следва и предположението, че търговските перспективи за мексиканската кинопродукция на американския пазар не изглеждат никак лоши.