ФИЛМЪТ "ВОЕВОДА" Е ЗА ХОРА, НАПРАВИЛИ СВОЯ ИЗБОР 18.01.2017 Текст: Цветан С. Тодоров РЕЦЕНЗИЯ
Такъв вид филми минават през еуфорията на първия месец, уталожената рецепция на критиката и изковаването на трайни митологеми и работещи модели на един нов, цивилизован патриотизъм. В този смисъл „Воевода“ е адекватен на сложната обстановка на Балканите, синхронен е на филм като „Омбре“ (2014) на Захари Паунов. Когато през зимата на 1972 г. се появи „Козият рог“ на Методи Андонов, малцина видяха истинския мащаб на събитието, един айсберг със скрити размери под повърхността. И това е нормално. Киното е доста измамно зрелище по природа – ту е надценявано (Ленин), ту е подценявано (Холивуд), а днес е смалено до екрана на смартфон. Но си остава голямо изкуство. Струва ми се, че филмът „Воевода“ (2017) има сили да оре дълбоко и дълго време в нивата на патриотизма – извън политиката и злободневието на площадите. Той ще дава отговор защо сме точно тези българи, защо имаме това усещане за тежка съдба и защо не трябва да виним за всичко поробителите (които и да са те). Това е филм с честно отношение и към история, и към съвремието, макар че някои ще са изненадани от стерео-погледа към епохата и характерите. Зрителят да не очаква невижданото зрелище, а една динамична и чувствена история за хора, някога живели и правили своя избор в условията на робство.
Психологическите връзки и отношения между майка – рожба, преследвач – жертва, амбиция – реалност, водач – религия изпълват този свят. Има и един тлеещ бунт – на мъжа без право на решения (Стоян Ковача на Валери Йорданов ), който преобръща финала. Румена е „на нож“ не само с агресивния външен свят (сексизъм, гнет, произволия, робия), но и със своята женска природа, като преодолява „репродуктивната“ си функция. Един наистина сложен образ, а изпълнителката се е справила успешно. След „Воевода“ имаме една нова и силна киноактриса. Макар да върви като екшън, движещата сила в творбата са характерите. Те са много и макар повечето да са предадени с две-три черти, образите са правдиви и релефни. И най-важното – филмът е по-умен от героите си, обича ги и ги надгражда с трагизъм и ореол.
Чудесна работа за диалога е свършил писателят Петър Делчев, камерата на Крум Родригес ("Цветът на хамелеона", "Урок", "Слава", "Безбог" и др.) е свръхчувствителна, с модерна визия, близо до лицата и оживяваща природата (пълна с животни, с вода, гори, скали и стихии). Зорница София, влязла в киното с "Мила от Марс" (2004), като натюрел ми напомня силовия профил на режисьорката Лариса Шепитко (1938 -1979), която правеше мъжествени филми. Зорница е внучка на прославения военен летец Петко Попганчев. * * * Източник: nglas.wordpress.com
Коментари (1)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|