Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

20 ФИЛМА, КОИТО ТРЯБВА ДА ПОЗНАВА ВСЕКИ НАЧИНАЕЩ РЕЖИСЬОР


25.10.2015  Текст:  Kastel

Класация

   

Преди няколко години Мартин Скорсезе съставя списък от европейски и азиатски филми, които, по негово мнение,  би трябвало да познава всеки начинаещ режисьор. Това станало след срещата му със студент на име Колин Леви, чийто 5-минутен филм силно го впечатлил. Скоро след разговора им, Скорсезе му изпратил набор от книги и DVD-дискове плюс списъка с 39 филма, предназначен да помогне на Леви в изучаването на киното. Повече подробности за част от заглавията в него може да научите от тази публикация.  

Метрополис
(Metropolis)
1927 - Фриц Ланг


Градът на бъдещето Метрополис, управляван от магната Йохан Фендерсон, е разделен на две части — под земята живее и се труди денонощно работническата класа, а на повърхността са се разположили богатите, с техните офиси и развлечения. Но веднъж синът на владетеля нарушава забраните и любопитството му го отвежда долу в машинната зона, където узнава страшната истина. От този момент нататък той вече не може да живее сякаш нищо не е видял и започва борба срещу злото.

Носферату, симфония ужаса
(Nosferatu, eine Symphonie des Grauens)
1922 - Фридрих Мурнау


Млад чиновник на име Хутер трябва да помогне на граф Орлок, известен и като Носферату, да стигне до голям град, когато разбира, че си има работа с вампир. Животът му виси на косъм, но спасението си дължи на своята любяща съпруга Елен, която първа осъзнава зловещата същност на мрачния граф.

Наполеон
(Napoléon vu par Abel Gance)
1927 – Абел Ганс


Тази 4-часова биография на Наполеон е един от най-внушителните исторически блокбастъри в историята на киното със своите невероятно заснети батални сцени, впечатляващи специални ефекти и блестяща игра на актьорите.

Великата иллюзия
(La grande illusion)
1937 – Жан Реноар


Първата световна война. Френски самолет е свален от немския ас на име фон Рауфенщайн, но пилотите Морешал и Болде оцеляват и попадат в лагер за военнопленници. Заедно с неколцина британски офицери започват тайно да прокопават тунел за бягство. Но след победата на французите на Западния фронт те са преместени в друг затвор, чийто комендант е техният „стар познат“ фон Рауфенщайн. Той посреща любезно французите, напомняйки им самоуверено,
че от „неговия“ затвор бягството е невъзможно… 

Децата на рая
(Les enfants du paradis)
1945 – Марсел Карне


 Действието на филма се развива Париж през 20-30-те години на 19-и век. Това е внушителен разказ за несподелена любов, тайни романи, ревност и страст в света на театъра, престъпността и аристокрация. Сценарият на Жак Превер описва парижката театрална сцена през 20-те години на XIX век, като в центъра на сюжета е историята на известна куртизанка и на четирима влюбени в нея мъже - мим, актьор, престъпник и аристократ.

Рим, открит град
(Roma città aperta)
1945 – Роберто Роселини


Във филма е показан Рим през последните месеци от нацистката окупация. Краят на войната е близък, но отстъпващата германска армия се отдава на още по-ожесточена разправа с малкото смели хора, които дръзват да се борят срещу нея. Но в града, все пак, се сформира цял отряд на Съпротивата. „Рим – открит град” е шокиращо автентично изживяване, заснето сред руините от Втората световна война
с невероятна достоверност във всеки кадър.

Земята трепери
(La terra trema)
1948 – Лукино Висконти


Чудовищно завишените изкупни цени на рибата в Сицилия буквално са стиснали за гърлото живеещите по крайбрежието, които се прехранват с риболов. В борбата си за оцеляване едно семейство прави опит да започне собствен бизнес, но нищо не се получава. Сякаш самата съдба е настроена против него.
Филмът е заснет в естествена среда, с непрофесионални изпълнители. Диалозите са импровизирани на място, говори се на местен диалект. Лукино Висконти надхвърля констативния характер на литературната първооснова, опитвайки се да даде обяснение на случващото се в някои от най-бедните части на Италия
в средата на 40-те години на миналия век.

Умберто Д.
(Umberto D.)
1952 – Виторио Де Сика


След пенсионирането си бившият чиновник Умберто не може повече да си плаща квартирата и не му остава друго, освен да се смири и да умре бездобен и гладен. Единствените, на които не е безразлично какво ще се случи с него, са бременната прислужница на бившата му хазяйка и неговото вярно кученце. Това е последният филм от значенитата тетралогия на Де Сика след „Шуша“, „Крадци на велосипеди“ и „Чудото в Милано“, представяща разтърсваща картина на следвоенна Италия, видяна чрез образите на две деца, един лепач на афиши, група безработни и един старец. Тези филми са една констатация или по-точно - обвинителен акт, според Жорж Садул.

Токийска история
(Tôkyô monogatari)
1953 - Ясуджиро Одзу


Изключително тъжен и правдив разказ за връзката между деца и родители, която може много лесно да се скъса, ако не й отделяме нужното внимание. Застаряваща съпружеска двойка пристига от провинцията в Токио, за да навести своите деца, но те нямат никакво време за тях. Обаче не след дълго ще им се наложи да съжаляват за проявеното пренебрежение.

Седемте самураи
(Shichinin no samurai)
1954 - Акира Куросава


В средновековна Япония бушува гражданска война — златно време за шайки на разбойници и мародери. След като са доведени до отчаяние от техните набези, хората от едно село наемат седем самураи да ги бранят. И те не само ги защитават с цената на живота си, но допринасят за сплотяването им в борбата срещу общия враг.

Управителят Саншо
(Sanshô dayû)
1954 - Кенджи Мизогучи


Действието на филма се развива в средновековна Япония. Мизогучи разказва с неподражаемо майсторство разтърсващата история на една жена и двете й деца, които оцеляват в ужасните условия на робство, благодарение на своята вярност
към заветите на баща си. 

Рай и ад
(Tengoku to jigoku)
1963 – Акира Куросава


Преуспяващ бизнесмен е изправен пред трудна морална дилема. Той трябва да реши дали да заплати скъп откуп на похитителите, отвлекли по грешка вместо сина му,
детето на неговия шофьор.

400-те удара
(Les quatre cents coups)
1959 – Франсоа Трюфо


Антоан Доанел е 12-годишен „труден“ тийнейджър, който страда от неразбирането и безразличието на възрастните. И решава да избяга от къщи. Съдбата на малолетния киногерой е сходна с тази на самия режисьор. Той също като Трюфо е арестуван за бягство и затворен в изправителен дом. Този вълнуващ филм за детството се превръща в един от флагманите на френската „нова вълна” и заслужено носи на своя създател наградата за режисура на кинофестивала в Кан през 1959 г.,
а също и номинация за „Оскар“ за оригинален сценарий.

До последен дъх
(À bout de souffle)
1960 – Жан-Люк Годар


Мишел е дребен престъпник, който припечелва от кражбата на скъпи коли. Той е млад, самонадеян, живет както си иска – с никого не се съобразява и от никого не зависи. Но веднъж убива неволно преследващ го полицай. Останалият без пари беглец от закона търси убежище при своя позната - американска студентка по журналистика, продаваща вестници по улиците на Париж. Тя го приютява в апартамента си и скоро между тях възникват чувства. Но нейното предателство слага край
на мечтите им за щастие. 

Изпреварването
(Il sorpasso)
1962 – Дино Ризи

Стеснителен младеж на име Роберто се оказва въвлечен в автомобилно пътешествие с богатия и своенравен свой познат Бруно. Двата дни прекарани с него, през които навестяват своите семейства, са достатъчни на Роберто, за да промени възгледите си за живота и внезапно да проумее, че външно самодоволният
и успяващ във всичко Бруно, всъщност е дълбоко нещастен човек.

Фотоувеличение
(Blowup)
1966 – Микеланджело Антониони


Веднъж, докато снима в градския парк, младият и талантлив фотограф на име Томас е заинтригуван от поведението на странна любовна двойка. След проявяването на заснетия материал той открива на силно увеличените кадри нещо, което не може да се види с невъоръжено око. Или просто така му се е сторило?

Екзекуция чрез обесване
(Kôshikei)
1968 – Нагиса Ошима


Корейският студент Ри Чин У е обвинен за изнасилването и убийството на две девойки. Докато очаква в затвора изпълнението на смъртната си присъда, той води кореспонденция с журналистка, която взема пряко участие в неговата съдба.

Бракът на Мария Браун
(Die Ehe der Maria Braun)
1979 – Райнер Фасбиндер


След като изпраща своя съпруг да воюва на Източния фронт, красивата млада блондинка на име Мария Браун поема по пътя към успеха и богатството – с всички средства и на всяка цена. Ще се осъществи ли нейната мечта за просперитет или нещо може да й попречи? Фасбиндер, който е роден на 23-ия ден след капитулацията на Германия, е бил обсебен от стремежа да изобрази чрез филмите си
трагичната съдба на своята родина. 

Американският приятел
(Der amerikanische Freund)
1977 – Вим Вендерс
Том Рипли успява чрез хитрост да убеди Джонатан Цимерман – майстор на рамки от Хамбург - че левкемията му е в крайна фаза и ще живее още съвсем малко. Предлага му да стане наемен убиец, за да осигури материално семейството си. Джонатан, който не се съмнява в достоверността на подправените медицински тестове, приема предложението и става марионетка в престъпната игра на Рипли. 
Превъзходната екранна адаптация по романа на Патриша Хайсмит „Играта на рипли“, е забелязана от Франсис Форд Копола, който кани Вим Вендерс да заснеме в САЩ
филма „Хамет“ за неговата компания Zoetrope Productions.

Агире, гняв Божий
(Aguirre, der Zorn Gottes)
1972 – Вернер Херцог


Werner Herzog Filmproduktion, Hessischer Rundfunk (HR)

Маниакалният испански конквистадор от XVI век Лопе де Агире (първообрази са му прочутите Ернан Кортес и Гонзало Писаро) търси в новооткритите земи на Америка (днешно Перу) митичния град на златото Елдорадо. Този невероятен филм е заснет само за пет седмици при почти партизански условия в непристъпни части на Андите и джунглата на Амазонка за смешната сума от 375 000 щатски долара. 

Източник: openculture.com

 

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)