Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

АЗИАТСКОТО КИНО - ПРАОБРАЗ НА БЪДЕЩИЯ ГОЛЯМ СТИЛ В РЕЖИСУРАТА


15.04.2010  Текст:  Kastel

ОБЗОРИ

   

В предишната си публикация се докоснах до темата за азиатското кино, насочвайки вниманието към китайския филм "Град на живот и смърт", който бе отличен със „Златна раковина” на 57-ия международен кинофестивал в Сан Себастиан, а неговият създател Лу Чуан получи наградата за режисура на 4-ата церемония по раздаване на азиатските филмови награди в Хонгконг. За съжаление, този филм отсъстваше от иначе богатата и разнообразна програма на провелия се през март14-ти София Филм Фест. Слава Богу, успях да го гледам благодарение на Интернет и да се уверя в изключителните му достойнства, за които бях чел предварително. Впрочем, ако човек си постави за цел да изследва по-задълбочено темата за азиатското кино, няма как да не се изненада като мен от това, което ще открие. Защото се оказва, че именно на филмите от този континент принадлежи бъдещето! Или поне те са в основата на най-доброто в игралното кино, което светът е видял през първото десетилетие на 21-ви век.
Не се усмихвайте иронично, защото колкото и да не е за вярване, но фактите сочат, че вече са останали безвръзвратно в миналото режисьорите на т.нар. голям стил, като Копола, Скорсезе, Ангелопулос, а даже и доскорошни законодатели на филмовата мода, като Тарантино, Аменабар, Аронофски, Джейлан, Дюмон, Иняриту, Содърбърг,Тиквер, Уинтърботъм, Долдри, Нолан, Озон. И на тяхното място са се настанили предимно азиатски съвременни майстори като Апичатпонг Вирасетакул(Тайланд), Цзя Чжанке (Китай), Уон Кар-вай (Китай), Хирокадзу Корееда (Япония), Хоу Сяо-сен (Тайван), Аббас Киаростами (Иран), Цай Мин-Лян (Тайван), но също и източноевропейци, като румънците Кристи Пуи и Кристиан Мунджиу, унгареца Бела Тар и руснака Александър Сокуров, както и почти неизвестните на нашата публика френски режисьори Клер Дени и Арно Деплешен, португалецът Педро Коща и др.

            А. Вирасетакул                                  Цзя Чжанке                                      Уон Кар-вай

От известните имена продължават да отстояват позициите си в авангарда на съвременното кино Дейвид Линч, Пол Томас Андерсън, Жан-Люк Годар, Вернер Херцог, Дейвид Кроненбърг, Терънс Малик, Гюс Ван Сант, Карлос Рейгадас, Дейвид Финчър, Михаел Ханеке, братя Дарден, Ларс фон Триер, Клинт Истууд.
Всеки уважаващ себе си киноман би се изненадал от факта, колко малко от азиатските имена познава. Защото за огромно съжаление, техните филми не се появяват по българските екрани и дори са рядък гост на фестивалните форуми у нас. 14-ият София Филм Фест например пропусна чудесната възможност да представи панорама на най-ярките заглавия, които са излезли през първото десетилетие на нашия век. А подобни класации имаше в изобилие в края на 2009г. Известният руски критик Андрей Плахов, който доскоро бе президент на Международната федерация на филмовата преса (FIPRESSI) отделя специално внимание на този въпрос. Той посочва , че в края на ноември 2009г. кинофестивалът в Торонто е направил класация на най-добрите филми през първата декада на 21 век, анкетирайки над 60 филмови експерти. А в януарския брой на списание "Film comment" пък излязъл материал, озаглавен „A Decade in the Dark”, в който на базата на допитване до 100 кинокритици, киноведи, архивисти и фестивални директори от различни страни, е съставена класация на най-важните филми и най-ярките режисьори през първото десетилетие на века. И макар че в детайлите си двете класации се различават, все пак като цяло те са удивително сходни, което според Плахов доказва тяхната представителност и меродавност. Именно тези топлисти подкрепят онова, за което говорих в началото. А именно, че азиатското кино днес е доминиращо, а режисьори като Апичатпонг Вирасетакул и Цзя Чжанке са съвременните законодателите на филмовата мода.
Впрочем уверете се в това от самите класации, които публикувам без превод на заглавията, защото много малко от тях са известни у нас и е по-добре да ги имате в оригинал, за да може по-лесно да си направите справки или да ги откриете в Интернет.


Кадър от филма на десетилетието "Синдроми и век" (реж. А. Вирасетакул)


НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ ПРЕЗ ПЪРВАТА ДЕКАДА НА ХХI ВЕК
(според кинокритиците, участвали в кинофестивала в Торонто през 2009г.)

1.  Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, Thailand)
2.  Platform (Jia Zhang-ke, Hong Kong, China/China/Japan/France)
3.  Still Life (Jia Zhang-ke, China)
4.  Beau travail(Claire Denis, France)
5.  In the Mood for Love (Wong Kar-wai, Hong Kong, China)
6.  Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, France/Thailand/Germany/Italy)
7.  The Death of Mr. Lazarescu (Cristi Puiu, Romania)
Werckmeister Harmonies (Béla Tarr, Hungary)
8.  Éloge de l’amour (Jean-Luc Godard, Switzerland/ France)
9.  4 Months, 3 Weeks, 2 Days (Cristian Mungiu, Romania)
10. Silent Light (Carlos Reygadas, Mexico/France/Netherlands)
11. Russian Ark (Alexander Sokurov, Russia/Germany)
12. The New World (Terrence Malick, USA)
13. Blissfully Yours (Apichatpong Weerasethakul, France/Thailand)
14. Le Fils (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgium/France)
15. Colossal Youth (Pedro Costa, Portugal/France/Switzerland)
16. Les Glaneurs et la glaneuse (Agnès Varda, France);
In Vanda’s Room (Pedro Costa, Portugal/Germany)
Songs from the Second Floor (Roy Andersson, Sweden/Denmark/Norway)
17. Caché (Michael Haneke, France/Austria/Germany/Italy);
A History of Violence (David Cronenberg, USA);
Mulholland Drive (David Lynch, France/USA);
Three Times (Hou Hsiao-hsien, Taiwan)
18. Rois et reine (Arnaud Desplechin, France)
19. Elephant (Gus Van Sant, USA)
20. Talk to Her (Pedro Almodóvar, Spain)
21. The Wind Will Carry Us (Abbas Kiarostami, Iran/France);
Yi Yi (A One and a Two) (Edward Yang, Taiwan/Japan)
22. Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, Spain)
23. L’Enfant (Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Belgium/France);
The Heart of the World (Guy Maddin, Canada);
I Don’t Want to Sleep Alone (Tsai Ming-liang, Taiwan/Francе);
Star Spangled to Death (Ken Jacobs, USA)
24. The World (Jia Zhang-ke, China/Japan/France)
25. Café Lumière (Hou Hsiao-hsien, Japan);
The Headless Woman (Lucrecia Martel, Argentina/Spain/France/Italy);
L’Intrus (Claire Denis, France);
Millennium Mambo (Hou Hsiao-hsien, Taiwan/France);
My Winnipeg (Guy Maddin, Canada);
Saraband (Ingmar Bergman, Sweden);
Spirited Away (Hiyao Miyazaki, Japan);
I’m Not There (Todd Haynes, USA)
26. Gerry (Gus Van Sant, USA)
27. Distant (Nuri Bilge Ceylan, Turkey);
Dogville (Lars von Trier, Denmark/Sweden/UK/France/Germany);
The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, USA)
28. Alexandra (Alexander Sokurov, Russia/France);
Demonlover (Olivier Assayas, France)
29. Atanarjuat, The Fast Runner (Zacharias Kunuk, Canada);
Goodbye, Dragon Inn (Tsai Ming-liang, Taiwan)
30. Longing (Valeska Grisebach, Germany);
Secret Sunshine (Lee Chang-dong, South Korea);
Vai e Vem (João César Monteiro, Portugal);
Far From Heaven (Todd Haynes, USA/France)


Кадър от филма "Мълхоланд драйв" (реж. Д. Линч), номер 1 на десетилетието,
според класацията на
FilmComment


НАЙ-ДОБРИТЕ ФИЛМИ ПРЕЗ ПЪРВАТА ДЕКАДА НА ХХI ВЕК
(класация на “Film Comment”, според анкета на 100 критици)

1.  Mulholland Drive (David Lynch, U.S., 2001)
2.  In the Mood for Love (Wong Kar Wai, Hong Kong, 2000)
3.  Yi Yi (Edward Yang, Taiwan/Japan, 2000)
4.  Syndromes and a Century (Apichatpong Weerasethakul, Thailand/Austria/France, 2006)
5.  There Will Be Blood (P.T. Anderson, U.S., 2007)
6.  The Death of Mr. Lazarescu (Cristi Puiu, Romania, 2005)
7.  A History of Violence (David Cronenberg, U.S./Canada, 2005)
8.  Tropical Malady (Apichatpong Weerasethakul, France/Thailand/Italy/Germany, 2004)
9.  4 Months, 3 Weeks and 2 Days (Cristian Mungiu, Romania, 2007
10. The New World (Terrence Malick, U.S., 2005)
11. Platform (Jia Zhangke, Hong Kong/Japan/France, 2000)
12. Zodiac (David Fincher, U.S., 2007)
13. The Intruder (Claire Denis, France, 2004)
14. The Son (Jean-Pierre & Luc Dardenne, Belgium/France, 2002)
15. Dogville (Lars von Trier, Denmark/Sweden/France/U.K./Germany/Netherlands, 2003)
16. Caché (Michael Haneke, France/Austria/Germany/Italy, 2005)
17. Kings and Queen (Arnaud Desplechin, France, 2005)
18. Elephant (Gus Van Sant, U.S., 2003)
19. The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, U.S., 2001)
20. Before Sunset (Richard Linklater, U.S., 2004)
21. Spirited Away (Hayao Miyazaki, Japan, 2001)
22. The Gleaners and I (Agnès Varda, France, 2000)
23. Goodbye, Dragon Inn (Tsai Ming-liang, Taiwan, 2003)
24. The World (Jia Zhangke, China/Japan/France, 2004)
25. Talk to Her (Pedro Almodóvar, Spain, 2002)
26. Inland Empire (David Lynch, U.S./France/Poland, 2006)
27. Still Life (Jia Zhangke, China/Hong Kong, 2006)
28. Colossal Youth (Pedro Costa, France/Portugal/Switzerland, 2006)
29. Russian Ark (Alexander Sokurov, Russia/Germany, 2002)
30. A.I.: Artificial Intelligence (Steven Spielberg, U.S., 2001)
31. In Praise of Love (Jean-Luc Godard France/Switzerland 2001)
32. Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, U.S., 2004)
33. No Country for Old Men (Joel & Ethan Coen, U.S., 2007)
34. Werckmeister Harmonies (Béla Tarr, Hungary/Italy/Germany/France, 2000)
35. Grizzly Man (Werner Herzog, U.S./Canada, 2005)
36. Three Times (Hou Hsiao-hsien, Taiwan, 2005)
37. Café Lumière (Hou Hsiao-hsien, Japan/Taiwan, 2003)
38. Regular Lovers (Philippe Garrel, France, 2005)
39. Blissfully Yours (Apichatpong Weerasethakul, Thailand/France, 2002)
40. I’m Not There  (Todd Haynes, U.S./Germany, 2007)
41. 2046 (Wong Kar Wai, China/Hong Kong/France, 2005)
42. In Vanda’s Room (Pedro Costa, Portugal/Germany/Switzerland, 2000)
43. Los Angeles Plays Itself (Thom Andersen, U.S., 2003)
44. Millennium Mambo (Hou Hsiao-hsien, France/U.S./Spain/Greece, 2001)
45. La Commune Paris, 1871 (Peter Watkins, France, 2000)
46. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, U.S., 2009)
47. Million Dollar Baby (Clint Eastwood, U.S., 2004)
48. What Time Is It There? (Tsai Ming-liang, Taiwan/France, 2001)
49. Demonlover (Olivier Assayas, France, 2002)
50. The Headless Woman (Lucrecia Martel, Argentina/Spain/France/Italy, 2009)
51. La Captive (Chantal Akerman, France/Belgium, 2000)
52. Esther Kahn (Arnaud Desplechin, France/U.K., 2000)
53. Notre musique (Jean-Luc Godard, France/Switzerland, 2004)
54. Distant (Nuri Bilge Ceylan, Turkey, 2002)
55. Saraband (Ingmar Bergman, Sweden, 2003)
56. The Holy Girl (Lucrecia Martel, Argentina/Italy/Netherlands/Spain, 2004)
57. Y tu mamá también (Alfonso Cuarón, Mexico, 2001)
58. Brokeback Mountain (Ang Lee, U.S., 2005)
59. Children of Men (Alfonso Cuarón, Japan/U.K./U.S., 2006)
60. Ten (Abbas Kiarostami, France/Iran/U.S., 2002)
61. Silent Light (Carlos Reygadas, Mexico/France/Netherlands, 2007)
62. La ciénaga (Lucrecia Martel, Argentina/Spain, 2001)
63. L’Enfant (Jean-Pierre & Luc Dardenne, Belgium/France, 2005)
64. Star Spangled to Death (Ken Jacobs, U.S., 2004)
65. Flight of the Red Balloon (Hou Hsiao-hsien, Taiwan/France, 2008)
66. RR (James Benning, U.S., 2007)
67. The House of Mirth (Terence Davies, U.K./France/Germany/U.S., 2000)
68. 25th Hour (Spike Lee, U.S. 2002)
69. 35 Shots of Rum (Claire Denis, France/Germany, 2008)
70. Summer Hours (Olivier Assayas, France, 2009)
71. The Host (Bong Joon-ho, South Korea, 2007)
72. Adaptation (Spike Jonze, U.S., 2002)
73. Lost in Translation (Sofia Coppola, U.S./Japan, 2003)
74. Gerry (Gus Van Sant, U.S., 2002)
75. Private Fears in Public Places (Alain Resnais, France/Italy, 2006)
76. My Winnipeg (Guy Maddin, Canada, 2007)
77. Punch-Drunk Love (P.T. Anderson, U.S., 2002)
78. Fat Girl (Catherine Breillat, France/Italy, 2001)
79. The Departed (Martin Scorsese, U.S./Hong Kong, 2006)
80. Far from Heaven (Todd Haynes, U.S./France, 2002)
81. Donnie Darko (Richard Kelly, U.S., 2001)
82. Moolaadé (Ousmane Sembene, Burkina Faso/Morocco/Tunisia/Cameroon/France, 2004)
83. Woman on the Beach (Hong Sang-soo, South Korea, 2006)
84. Memories of Murder (Bong Joon-ho, South Korea, 2003)
85. West of the Tracks (Wang Bing, China, 2003)
86. Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, U.S., 2008)
87. Trouble Every Day (Claire Denis, France/Germany/Japan, 2001)
88. Femme Fatale (Brian De Palma, U.S./France, 2002)
89. Songs from the Second Floor (Roy Andersson, Sweden, 2000)
90. Letters from Iwo Jima (Clint Eastwood, U.S., 2006)
91. Gran Torino (Clint Eastwood, U.S., 2008)
92. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Andrew Dominik, U.S., 2007)
93. Last Days (Gus Van Sant, U.S., 2005)
94. The Man Without a Past (Aki Kaurismäki, Finland/Germany/France, 2002)
95. When the Levees Broke (Spike Lee, U.S. 2006)
96. The Best of Youth (Marco Tullio Giordana, Italy, 2003)
97. Turning Gate (Hong Sang-soo, South Korea 2002)
98. 24 City (Jia Zhangke, China/Hong Kong/Japan, 2008)
99. In the City of Sylvia (José Luis Guerín, Spain/France, 2007)
100. The White Ribbon (Michael Haneke, Austria/Germany/France/Italy, 2009)

Според авторитетното мнение на Андрей Плахов първата декада на 21 век на практика се е оказала без ясно изразена доминираща концепция или поне някакви общи идеи, подобни на тези, които са доминирали през предишните десетилетия, когато се открояваха „новите вълни” (60-те и 70-те), постмодернизмът (80-те), датската „Догма” (90-те). Любопитното е, че ако въобще приемем за даденост навлизането през това десетилетие на нов тип драматургия в киното, то нейни родоначалници съвсем не са Кристофър Нолан („Меmento”) и Гаспар Ное („Необратимо”), а твърде отдалечени от мейнстрима режисьори като португалецът Педро Коща, аржентинката Лукреция Мартел и най-вече тайландецът Апичатпонг Вирасетакул с характерните за тях разхлабени повествователни структури, отричащи самата идея за киното като разказ на истории и дори като монтаж на атракциони. Именно в лицето на азиатските режисьори, окупирали челните места в класациите на първото десетилетие на сегашния век, се прокрадва може би праобразът на бъдещата кинорежисура, а защо не и на новия „голям стил” в нея.



Коментари (1)