Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

АЗИАТСКИ ТРИУМФ НА 71-ия КИНОФЕСТИВАЛ В КАН


20.05.2018  Текст:  Kastel

японско кино

   

Хирокадзу Коре-Eда спечели "Златна палма" на 71-ия кинофестивал в Кан, който се проведе от 8 до 19 май, предадоха световните агенции. Той бе удостоен с най-престижното отличие в света на киното за филма си "Семеен въпрос" (Shoplifters), чието оригинално заглавие "Manbiki kazoku"  в превод на български означава магазинни крадци.
Това е 13-ата игрална продукция в кариерата на 55-годишния японски режисьор, участващ за седми път в Кан, където преди пет години получи наградата на журито (Jury Prize) за филма си „Soshite chichi ni naru” („Like Father, Like Son”). Хирокадзу Коре-Eда винаги се е интересувал от живота на обикновените хора, което се потвърждава и от най-новата му творба, която е вълнуващ портрет на бедно японско семейство, чиято нелицеприятна тайна застрашава да го раздели. Този максимално отстранен от политиката и реалностите на модерния западен свят филм, се интересува от вечните и най-важни ценности — семейните. 

Хирокадзу Коре-Eда спечели четвъртата "Златна палма"
за Япония в досегашната история на фестивала в Кан.
Преди него са я печелили Акира Куросава за "Кагемуша: сянката на война" през 1980 г. и два пъти Шохей Имамура - за "Балада за Нараяма" през 1983 г. и за "Змиорката" през 1997 г. 
Със "Златна палма" са били удостоявани още трима азиатски режисьори - китаецът Чен Кайге за "Сбогом, моя наложнице" през 1993 г., иранецът Абас Киаростами за "Вкусът на черешата" през 1997 г. и тайландецът Апичатпонг Уирасетакул за "Чичо Бунми, който може да си спомни миналите си животи" през 2010 г.

За триумфа на азиатското кино на 71-ия кинофестивал в Кан допринесе и прочутият южнокорейски режисьор Ли Чан Дон, който бе отличен с наградата на международната кинокритика (FIPRESCI Prize) за филма си "Изгаряне" (Beoning). Впрочем, именно това бе заглавието, за което се смяташе, че има най-големи шансове да излезе краен победител в надпреварата за "Златна палма", защото получи най-висок среден бал (3.8 от максимум 4) в уебкласацията на 11-те критици от авторитетното списание „Screen International“. 

* * *

  • Голямата награда (Grand prix) бе връчена на американския режисьор Спайк Лий
    за антирасистката сатира „Черният ку-клукс-клановец“ (BlacKkKlansman). 
  • Наградата на журито (Jury Prize) спечели ливанката Надин Лабаки
    за "Капернаум" (Capernaum).
  • Наградата за най-добър актьор получи италианецът Марчело Фонте
    за ролята му във филма на Матео Гароне „Кучкарят" (Dogman).
  • Наградата за най-добра актриса взе Самал Еслямова, изпълнителка на главната роля във филма на Сергей Дворцевой "Айка" - копродукция на Русия, Германия, Полша, Казахстан и Китай.
  • Наградата за най-добър режисьор бе дадена на Павел Павликовски
    за филма "Студена война" (Cold War).   
  • Наградата за най-добър сценарий бе поделена от италианския сценарист и режисьор Аличе Роруачер (Alice Rohrwacher) за „Щастливият Лазар" (Happy as Lazzaro) и иранския тандем Джафар Панахи и Надер Саевар за „Три лица" (3 Faces).
  • Кейт Бланшет, която оглавяваше международното жури, обяви че то присъжда специална „Златна палма“ (Special Palme d’Or) на Жан-Люк Годар, когото тя описа като „кинотворец, който продължава да се бори да редефинира възможностите на киното“. Поради неговото отсъствие от церемонията по награждаването, отличието получиха продуцентите на филма му "Книгата за образи" (Le livre d'image). Колкото и да е невероятно, но 88-годишният легендарен режисьор никога не е получавал "Златна палма" през своята кариера, оставила дълбока диря в историята не само на френското, но и на световното кино. Неслучайно страстната целувка на Жан-Пол Белмондо и Ана Карина от култовия филм на Годар „Лудият Пиеро“
    послужи като официален афиш на 71-ия фестивал в Кан.
  • Голямата награда във втория по значение официален конкурс „Особен поглед“ (Un certain regard) бе дадена на Али Абаси за шведско-датския му филм „Граница“ (Gräns). За най-добър режисьор бе обявен Сергей Лозница за „Донбас“ (копродукция на Германия, Украйна, Франция, Холандия и Румъния), за най-добро актьорско изпълнение бе отличен Виктор Полстер за  ролята на Лара
    в белгийския филм „Момиче“ (Girl), а за сценарий
    бе наградена Мериен Бенм Барек за френско-катарския филм "Sofia".
  • Наградата "Златна камера" за най-добър дебютен пълнометражен филм
    спечели фламандският режисьор Лукас Донт за филма "Момиче" (Girl).
  • Отличието "Златно око" (l'Oeil d'Or), което се присъжда за най-добър документален филм, бе връчено на Стефано Савона за "Пътят на Самуни" (La strada dei Samouni), посветен на престъпление, извършено от израелската армия при наказателна акция в ивицата Газа. Италианският режисьор, отличаван с различни международни награди за предишните си филми, този път е прибягнал до анимация, за да пресъздаде най-жестоките моменти от изтреблението на 29 души от палестинско семейство, сред които и деца. Черно-белите рисунки се редуват с интервюта. Журито, присъдило наградата "Златно око", е председателствано от французина Еманюел Финкел. Филмът "Пътят на Самуни" е представен в секцията "Петнайсетдневка на режисьорите".

    Източници: официалният сайт на 71-ия кинофестивал в Кан, IMDBjapantimes.co.jpscreendaily.com

 

 

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)