Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ЕСТОНСКИ ФИЛМ СПЕЧЕЛИ „ЗЛАТНА ЛИЛИЯ“ ВЪВ ВИСБАДЕН


29.04.2018  Текст:  Божидар Манов

СТАТИИ

   

Третият игрален филм „Ноември“ (Естония, Холандия, Полша, 2017) на естонския режисьор Райнер Сарнет спечели Голямата награда „Златна лилия“ (плюс чек за 10 хил. евро) на 18-ия фестивал на филми от страните в Централна и Източна Европа goEast, проведен от 18 до 24 април във Висбаден, столица на немската провинция Хесен. Градът е домакин на феста от 2001 г. Оттогава основната конкурсна програма се селектира по неизменна формула: 16 заглавия, от които 10 игрални и 6 документални филма. Това е малко необичайна комбинация, заложена от организаторите на феста – Немският филмов институт (DIF) във Франфурт, но пък предлага реална конкуренция в проблемно-тематичен аспект, доколкото кинематографичният език на двата вида кино при съвременните технологии им предоставя еднакви изразни възможности.. 

Петчленното международно жури с  Илдико Енеди (само месец преди това тя бе шеф но журито и на нашия София Филм Фест) справедливо е харесало най-много естонската фолклорна притча със сюжет от 19 век, заради естетското опоетизиране на универсалните човешки послания в изключително изискано черно-бяло изображение и на моменти деликатен хумор.

Фестивалът обикновено търси и селектира в своите програми филми, които носят силни проблемни теми за актуалната картина в страните от бившия социалистически блок на изток от падналата Стена.

Те и сега присъстваха в конкурса и в другите паралелни програми, но като че ли най-ярко се откроиха в унгарския документален филм „Пленница“ на младата Бернадет Туза-Ритер, заслужила наградата за режисура. Тя е попаднала на вълнуваща достоверна съдба на възрастна жена, която работи като домашна прислужница при средно заможно семейство, но на практика е тяхна робиня с непосилен изнурителен труд само срещу храна и цигари. Проучването на режисьорката показва, че тази форма на модерно робство съвсем не е изолиран случай - само в Унгария се предполага, че има поне 22 хиляди жени с подобна съдба, но и в много други цивилизовани страни по света. Потресаващият разказ от екрана развълнува и зрителите, и журито на ФИПРЕССИ, което присъди на същия филм наградата на международната критика.

Втората по важност награда се присъжда от основното жури, но е учредена от немското Федерално министерство на външните работи с формулировка за „културно многообразие“. Това понятие дава основание за широко тълкуване и през годините различни игрални и документални филми са получавали отличието.

Сега достоен за него се оказа сръбският документален филм „Другата страна на всичко“ (Сърбия, Франция, Катар, 2017) на младата режисьорка реж. Мила Турайлич. Тя проследява живота на своята майка – учителка по математика и смела жена, една от хилядите протестиращи през октомври 2000 година срещу режима на Слободан Милошевич, която и по-късно не се колебае да отстоява своята гражданска позиция. А така чрез една индивидуална съдба филмът фактически проследява трудния преход от разпадаща се Югославия до днешната сложна ситуация в Сърбия.

С подобен сюжет е и грузинският (анимационно-документален) филм „Резо“ на реж. Леван Габриадзе, който също е разказ за трогателна семейна съдба през миналия ХХ век, но с присъщия за грузинското кино хумор и деликатна чувствителност. Журито прецени, че този артистичен подход не бива да остане незабелязан и присъди на филма „Почетен диплом“.

За първи път goEast включи в програмата си специална селекция от VR филми. Сред осемте селектирани заглавия (от Полша, Сърбия, Румъния, Германия и дори от Беларус, Украйна, Литва) се открои руският десетминутен филм „Номинална империя“ на режисьорския тандем Денис Семьонов и Наталия Северина. Те са направили свободно интерпретирана постмодерна дистопия за театралният гений Всеволод Мейерхолд и неговите нестандартни художествени идеи. Наградата за филма бе присъдена от отделно тричленно жури, а прожекциите (по-скоро индивидуалните сеанси с VR шлем) се осъществяваха в специална зала в градския музей на Висбаден.

За съжаление, тази година ние нямахме свой филм в селекцията. Представяше ни само българският сегмент на реж. Стефан Комнадарев от документалния филм – омнибус „Окупация 1968“, който бе включен в тематична подборка по повод 50-годишнината от Пражката пролет.

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание