КАН ПОПЪЛВА ОТБОРА НА СЪДНИЦИТЕ 31.03.2018 Текст: Божидар Манов Кейт БланшетС наближаване на 71-то издание на международния кинофестивал в Кан (8-19 май 2018) информациите от Лазурния бряг зачестяват. Още в началото на януари Президентът на феста Пиер Лекюр и Генералният директор Тиери Фремо на специална пресконференция обявиха, че председател на главното жури в основния конкурс, където е състезанието за „Златната палма“, ще е синеоката австралийска актриса и световна звезда Кейт Бланшет. Сега фестивалът разпространи прес-съобщение, че специалното седемчленно жури за присъждане на много престижната награда „Златна камера“ ще се оглавява от швейцарската режисьорка Урсула Майер. Това отличие е предназначено само за режисьори – дебютанти, които се явяват със свой първи филм в един от трите конкурса в Кан: официалното състезание, „Петнайсетдневката на режисьорите“ и „Седмицата на критиката“. За всеки от дебютантите конкуренцията е особено напрегната, защото евентуалното им отличаване е изключително престижен старт, тъй като наградата „Златна камера“ („Caméra d'or“), учредена през 1978 година се счита за много сериозен и особено важен трамплин към голямото световно кино. Урсула Майер (родена 1971) започва професионалния си път като асистент на известния швейцарски режисьор Ален Танер във филмите му „Фурби“ (1996) и „Йонас и Лила, до утре“ (1999). Както много други млади професионалисти Урсула Майер започва с късометражни филми и още с лентата „Часове безсъние“ (1998) печели Специална награда на журито на престижния късометражен фестивал в Клермон Феран и друго отличие от феста в Торонто. Но истинско международно признание и популярност получава след участието на филма й „Сестра“ (2012) на Берлинале, където печели „Сребърна мечка“. След това филмът е швейцарски кандидат за чуждоезичен „Оскар“. През 2014 година тя е в екипа от 13 европейски режисьори на омнибуса „Мостовете на Сараево“, който отбеляза 100-годишнината от започването на Първата световна война. Урсула Майер има опит като член на жури на Московския кинофестивал през 2013 година. И затова има право да твърди, че: „Първият филм е терен за всевъзможни опити, дързост и рискове. Защото тъкмо тогава младият автор може да вложи във филма си цялата си енергия, смелост, оригинални идеи и творческо свободомислие, без да се бои от повторение или дори провал. Първият филм е огромна радост и същевременно трудно изпитание. Затова пък е незаменимо преживяване да се видят всички такива филми на толкова важен фестивал като Кан“. Синдикатът на френските кинокритици, които селектират и организират престижната „Седмица на критиката“ в рамките на фестивала, обяви избора си за председател на това специализирано жури. То ще се оглавява от норвежкия режисьор Йоахим Триер (роден 1974), чийто последен филм „Телма“ (2017) неотдавна получи две награди от гилдията на норвежките филмови критици: за най-добра актриса (Ели Харбо) и за музиката на композитора Ола Флотум. Йоахим Триер вече е бил в Кан със своя втори игрален филм „Осло, 31 август“ (2011) в селекцията „Особен поглед“. Третият му филм “По-гръмко от бобми“ (2015) с участието на Изабел Юпер е първият норвежки филм в официалната селекция за „Златна палма“ след 36-годишно отсъствие на страната от Лазурния бряг. След това става най-продавания норвежки филм в цялата история на националното им кино с разпространение в 92 страни из навсякъде по света! Оглавяваното от Йоахим Триер петчленно жури ще присъди наградата Nespresso Grand Prize на един от седемте пълнометражни игрални филма в програмата, както и отделна награда за късометражен филм (селекцията е от 10 заглавия) и за първи път отличие за актьор или актриса във филм от цялата подборка на критиката. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|