Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ФЕСТИВАЛЪТ ВЪВ ВИСБАДЕН И ВЪЛНАТА VR


25.03.2018  Текст:  Божидар Манов

18 goEast

   

Както е известно, еволюцията на екранното изображение преминава през четири етапа на технологично обновление, които създават нови възможности за кинематографичния език. Раждането на кинематографа преди 122 години е първото стъпало, с което братя Люмиер създадоха движещите се изображения. Около 1930 година звукът обогати екрана с нова сетивност и допълнителна изразност. След Втората световна война цветът се утвърди в масовото кинопроизводство. А мощната дигитална стихия в средата на 90-те години на миналия век и особено след Милениума, направи възможно качественото 3D избражение.

Сега пред очите ни се надига петата технологична вълна на екрана – виртуалната реалност или VR. С тази особеност, че това вече е тотална илюзия за непрекъснат време-пространствен синтез, който обаче не се прожектира на екран, а се възприема (засега) индивидуално от всеки зрител чрез специална маска (шлем).

Първи VR сеанс показа фестивалът в Кан през 2017-та, когато в специален павилион на Лазурния бряг мексикано-американският режисьор Алехандро Гонсалес Иняриту и операторът Еманюел Любецки демонстрираха техния 7-минутен филм „Плът и пясък“ (Carne y Arena, 2017). Омагьосаните зрители попадаха от шикозния разкош на булевард „Кроазет“ направо в „реална“ среда някъде в мексиканската пустиня, заедно с нелегални мигранти в опита им да преминат границата със САЩ. Четири месеца по-късно и Венецианската лагуна приюти няколко VR сеанса като част от програмата на най-стария кинофестивал в света. През ноември и Солунският фестивал даде екран на подборка от VR филми, при това за първи път като нормална конкурсна категория с отделно 3-членно жури. Берлинале реши да не изостава и също включи в 68-мото си издание (февруари 2018) такива заглавия.

И ето че сега фестивалът goEast във Висбаден (за филми от страните в Централна и Източна Европа) в своето поредно, вече 18-то издание (18-24 април 2018), също отделя специално внимание за VR филми, при това в обособена самостоятелна конкурсна категория. Това е знаково събитие с поне две измерения. От една страна вниманието към процесите в киното на изток от несъществуващата вече Стена (националните кинематографии от новите демокрации или бившите т.нар. социалистически страни) не е само анализ на миналото и на динамичните съвременни социални промени.
Защото, от друга страна, интересът към новата технологична вълна издава и ново отношение към актуалната динамика в екранните изкуства и желание да се следват важните промени, които все по-настоятелно „чукат на вратата“. Това е полезна стъпка на новото, изцяло подменено ръководство на фестивала, което очевидно амбициозно, но и добре обмислено залага нова стратегия за бъдещото му развитие.

Селектираната програма предвижда осем VR проекта, осъществени в 360 градусов време-пространствен континуитет, създадени от почти любителски екип на ентусиасти със съвсем минимални бюджети. Но авторите им са подчинени на амбицията да не „изпуснат влака“, който очевидно потегля от перона на старото класическо филмово зрелище, за да отведе зрителите/пътници към ново приключение в илюзорния свят на виртуалната реалност. В програмата активно участват екипи от региона Рейн-Майн, които вече са подготвили селекцията като музейна експозиция с демонстрация за интересуващите се зрители. Тя първо ще се покаже в Немския филмов музей във Франкфурт, а по време на фестивала goEast и в градския музей във Висбаден. Конкурсните VR филми ще бъдат оценявани от тричленно жури в състав: Юлия Леб (режисьор, фотограф и VR експерт от Мюнхен), Дмитри Врубел (художник и галерист) и Симон Офенлох (монтажист в телевизия ZDF). Те ще присъдят наградата със знаковото название Open Frame Award (отворен кадър) плюс чек за 5000 Евро. Парите очевидно ще подпомогнат победителя за следващия му проект. Но по-важен е шансът и подкрепата за новаторски търсения, които фестивалът goEast откроява като действителна „отворена рамка“ за бъдещо развитие на екранните изкуства.



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)