НАГРАДИ ЗА ФИЛМИ С АКТУАЛЕН СОЦИАЛЕН ПАТОС 12.03.2018 Текст: Божидар Манов СТАТИИЮбилейният Двайсети международен фестивал на документални филми в Солун завърши и петчленното жури обяви своите отличия. То бе в състав: Аника Густафсон (филмов критик, Швеция), Каролин Либреско (фестивален програматор, САЩ), Дейвид Боренщейн (режисьор, САЩ), Ян Рофекамп (продуцент, Холандия) и Лефтерис Харитос (режисьор, Гърция). Специалната награда на журито (също за филм над 50 мин.) бе разделена ex aequo между две наистина впечатляващи произведения, при това близки като социален патос . Бразилският „Баронеса“ (2017) на реж. Жулиана Антунес разказва с много искреност и състрадание за ужасяващата бедност в една типична бразилска фавела (така се наричат най-мизерните пренаселени квартали около големите градове). Иронията в аристократичното название на квартала е жанров ключ към разказа. А холандско-турският филм „Метеори“ (2017) на режисьора Гюрчан Келтек отвежда зрителите в суровото всекидневие на малко село в югоизточна Турция, където трудният живот на местните хора е под сянката на мощната тоталитарна власт. Наградата „Amnesty International” в категорията „Човешки права“, очаквано и без колебание взе френският филм „Всичко друго е по-добре от изоставени деца“ (2017) на режисьора с артистично име Овидий. Той разказва за драматичен случай от 2003 година, когато бивша проститутка е убита от бащата на общите им деца. Съдебният процес се превръща в сложна юридическа и социална битка за правата на жените в съвременното общество, което настоява за равнопоставеност и защитени човешки права. А при кратките филми (под 50 мин.) публиката хареса най-много изключително впечатляващия филм от Непал „Последният събирач на мед“ (2017) на реж. Бен Найт. Той документира уникална практика на високопланински медари – алпинисти, които се катерят по непристъпни скали, за да събират целебен токсичен мед от диви пчели. Тази запазена локална традиция поддържа живота на хората от региона. За първи път, и то тъкмо на юбилейното фестивално издание, бе обособена конкурсна категория за VR филми (сеанси във виртуална реалност). Сред седемте заглавия в тази нова технология, специално тричленно жури раздели предпочитанията си между две заглавия с различна тематична и проблемна посока. „Предверието на ада“ е 8-минутен британски VR сеанс на реж. Шехани Фернандо, който води зрителите в ужасяващата атмосфера на приют за бежанци, подобен по-скоро на лудница или настина „предверие на ада“. Докато “The Last Chair” (Холандия, 2017) е сериал от VR филми, които смесват звук, документални кадри в 360-градусово пространствено изображение и анимация, като артистичен етюд върху всекидневното битие. Наградите в Солун отразяват, от една страна, качествата на селекцията на този вече утвърден документален фестивал, а от друга – важни тенденции в съвременната документалистика като теми, проблематика и технологични новости. Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|