ДОКУМЕНТАЛЕН ЕКРАН КРАЙ БЯЛО МОРЕ 08.03.2018 Текст: Божидар Манов СТАТИИ20-и Международен фестивал на документални филми,
Но съвсем в края на миналото столетие, през 1999 година, Солун стана и средище на световното документално кино, като създаде и международен фестивал тъкмо за такива филми под ефектното и привлекателно название „Образи от ХХІ век“. Заслугата е на тогавашния директор и на двата фестивала г-н Димитри Ейпидис, признат световен експерт и фестивален организатор. Тогава той селектираше още и програмите на фестивалите в Торонто и Рейкявик, ала уви, поради напреднала възраст и здравословни проблеми преди две години се оттегли от активна работа. Но създаденият от него „по-малък брат“ бързо се утвърди като един от най-авторитетните световни форуми за документално кино и сега поредното двайсето издание отбелязва впечатляващ юбилей. Винаги в началото на пролетта, която край топлото Бяло море идва по-рано, и тази година (2-11 март 2018) Солун събра стотици филми от цял свят, а провежданият паралелен кинопазар привлече и десетки представители на кинобизнеса (продуценти, фестивални селекционери, телевизионни програматори, разпространители и други). И има защо, тъй като дори беглият поглед към фестивалната програма веднага убеждава с широкия спектър от интересни филми, актуални тематични подборки и както винаги, специално внимание към новите технологии в тази област.
Разбира се, невъзможно е да се обхване за броени дни такава огромна програма. Но внимателният поглед към отделни сегменти от селекцията веднага очертава интересните, актуални и впечатляващи с качествата си заглавия и автори. Не е изненадващо, че при изключително богатия тематичен спектър, все пак се открояват редица филми с подчертана остра, съвременна проблематика, при това анализирана в исторически контекст. На всички е известно, че от няколко години Гърция е в тежка криза, след като дълго бе ухажван член на Европейския Съюз. Любопитно е, че редица гръцки документални филми неслучайно поглеждат към миналото, за да потърсят аргументи в отстояването на съвременни политически тези. Впрочем, черпейки дивиденти от миналото, гърците водят днешната си битка със суровите икономически мерки, които ЕС им е наложил. В тези си усилия обаче не забравят „дълговете“ от миналото, особено към съвременна Германия, която безспорно доминира ЕС. И имат, макар и безнадеждни, изисквания за репарации за загубите от Втората световна война. Ясно е, че това няма да ги огрее, но в документалните си филми не пропускат тази тема.
Но ако домакините, съвсем разбираемо имаха количествено най-много филми (нещо като национален преглед на документалната продукция в рамките на международния фестивал), това не изместваше фокуса и не отнемаше полезно представяне на много други теми във филми от редица страни. Филми с мощен капацитет от фактология и анализ насищаха и конкурса, и многоликата програма „Калейдоскоп“. Защото в нейната селекционна формула присъства именно разнообразието от филми като тематично богатство и национална продукция.
А когато няколко подобни филма очертаят реалното всекидневие на съвременния свят, то документалният екран се оказва не просто огледало, а увеличително стъкло (по думите на Маяковски) за днешния несигурен свят.
Коментари (0)
Подобни публикации
30 ПРЕКРАСНИ ФИЛМА ЗА ДЕТСТВОТО 01.06.2023
НАЙ-ХУБАВИТЕ ФИЛМИ ЗА УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ 24.05.2023
ДЖИМ ДЖАРМУШ НА 70 ГОДИНИ 01.02.2023
ПОСЛЕДНО СБОГОМ НА ДЖИНА ЛОЛОБРИДЖИДА 16.01.2023 |
ФИЛМИ НА ФОКУСПремиери |
© 2009-2010
|