АНГЕЛ МАРИНОВ: ФИЛМИТЕ, КОИТО МЕ ВПЕЧАТЛИХА ПРЕЗ 2017 ГОДИНА 20.01.2018 Текст: Ангел МАРИНОВ Ангел Маринов"Другото кино" предоставя за пореден път възможност да обобщи своите филмови впечатления от изминалата година на един от най-безкористните популяризатори на стойностното некомерсиално кино. ФИЛМИТЕ, КОИТО МЕ ВПЕЧАТЛИХА ПРЕЗ 2017 ГОДИНА В началото на традиционната класация на филмите, които грабнаха моето внимание през изтеклите дванадесет месеца, откровено ще споделя с вас, читателите на drugotokino.com, че през изминалата 2017 г. ме обзеха доста противоречия относно посоките на развитие на филмовото изкуство и съмнения спрямо критериите, по които се оценяват някои от фаворизираните и възхвалявани творби. Констатацията ми е продиктувана от факта, че успях да изгледам повечето от нашумелите, наградени и обсъждани нови филмови заглавия, част от които определено ме разочароваха – най-вече с неубедителната си претенциозност. ТОП 10 НА ФИЛМИТЕПРЕЗ 2017 г. 1. „Квадратът / The Squаre” (Швеция, Германия, Франция, Дания, След като в предишните свои филми Рубен Йостлунд демонстрира големия си потенциал в изследването на междучовешките отношения, „Квадратът” се появи някак си логично, за да се превърне, поне според мен, в един от най-важните филми в най-новата кинематографична история. Шведският режисьор успява амбициозно и провокативно да улови пулса на времето и да насити сюжета със сарказъм, изобличаващ упадъка на задоволеното западно общество. Не бива да се подценява и социалната тема, която фрагментира в различни посоки, за да допринесе за достойнствата на тази съвременна филмова сатира. 2. „Нелюбов / Нелюбовь” (Русия, Франция, реж. Андрей Звягинцев) Андрей Звягинцев умее да прави задълбочени филми, в които умело да влага своето отношение към живота в съвременна Русия, представено чрез драмата на обикновения човек. Сам изпитал разочарованието на мъчителния развод, в „Нелюбов” режисьорът фокусира вниманието към разпада на семейство от средната класа. Духовната катастрофа в отношенията между героите, допълнена от напрежение с криминален привкус, впечатлява със своята безнадеждност. „Победата на доброто над злото е илюзия”, споделя Звягинцев, сякаш да подчертае присъщия нему песимизъм, от който парадоксално или не печелим ние, почитателите на стойностното кино. 3. „Три билборда извън Ебинг, Мисури / Three billboards outside Ebbing, Missouri” (САЩ, реж. Мартин Макдона) Признавам си, че третият пълнометражен филм на Мартин Макдона надхвърли очакванията ми. До болка брутален и същевременно забавен, изпълнен с оригинален сюжет, блестящ диалог, абсурдни сцени и самобитни и запомнящи се персонажи. Без нито за миг да изпуска темпото и интереса на зрителя, Макдона ни представя едно от най-нестандартните и провокативни заглавия, излезли на голям екран през годината. Няма да е пресилено да споделя, че бих сравнил появата на „Три билборда...” със следата, която остави в постмодернистичното кино любимият ми „Големият Лебовски” (1998) на братя Коен. След като през 2016 г. с „На всяка цена” Дейвид Маккензи ни потопи в южняшката атмосфера на съвременен Тексас, сега друг британец ни върна онова позабравено усещане за безкомпромисно съвременно американско кино. 4. „Мъжете не плачат / Muškarci ne plaču” (Босна и Херцеговина, Словения, Германия, Хърватия, реж. Ален Дърлевич) Високо в сръбските планини хотел в края на сезона е приютил словенеца Иван, доброволец в НПО, който събира за обществен експеримент сръбски, хърватски и босненски ветерани, израснали в една държава, а по-късно воювали един срещу друг. Провокирани да разкажат срещу заплащане своите спомени от кървавия конфликт в бивша Югославия, героите отварят незараснали рани, които илюстрират цялото безумие на войната. Смея да твърдя, че „Мъжете не плачат” е един от най-силните антивоенни филми на нашето време, в който подобно на класиката „Белоруската гара” (1971, реж. Андрей Смирнов) не пуква нито една пушка. Лентата на Ален Дърлевич се появява повече от двадесет години след края на братоубийствените войни в Западните Балкани, сякаш да ни напомни, че нищо не е забравено и не е простено, но колкото и да е мъчително и трудно, хуманизъм в отношенията между бившите югорепублики е възможен и постижим. 5. „За тялото и душата / Teströl és lélekröl” (Унгария, реж. Илдико Енеди) Съвременна любовна история между двама странници, която се развива насред мъртвешката студенина на кланица в покрайнините на Будапеща, сякаш да покаже, че откриване на близост и сродна душа може да съществува навсякъде. Един от най-лиричните филми, появили се на екран в последно време, наситен с метафори, символно използване на цветовете и природната картина, в който действителност и сън се преплитат. Впечатляваща е формулата, която използва Илдико Енеди, за да ни потопи в тази история, в която всеки би открил по нещо за „тялото и душата”. Искрено се надявам унгарската режисьорка да не чака отново осемнадесет години, за да ни представи следващия си пълнометражен филм. 6. „Докато сватбата ни раздели / Le Sens de la fête” (Франция, След великолепните филми „Недосегаемите” (2011) и „Казвам се Самба” (2014) успешният тандем Накаче – Толедано ни представя комедията на годината. Действието се развива в рамките на 24 часа в замък от XVII век, в който агенцията на Макс (Жан-Пиер Бакри) е наета да организира сватбата на ексцентричен и сприхав млад богаташ. Оцветен със свеж и интелигентен хумор, опиращ се най-вече на словесния комизъм, и колоритни и открояващи се действащи лица – социална извадка на съвременното френско общество, филмът напомня с носталгия за онези комедии, разнесли славата на френската кинематография по света. 7. „Без милост / Aus dem Nichts” (Германия, Франция, реж. Фатих Акин) В своя нов филм превърналият се във фаворит и на специалистите, и на кинолюбителите Фатих Акин отново посяга към близки нему теми и персонажи. В три хронологично свързани глави немският режисьор ни превежда сред турския квартал на любимия си Хамбург, през студенината на съдебната зала до морския бряг на Гърция, за да ни запознае с драмата на Катя (покъртително изпълнение на Даян Крюгер), изгубила семейството си в бомбен атентат. С течение на филмовия разказ Акин авторитетно ни представя своето отношение към ксенофобията, насилието, отчаянието и безсмислената жестокост, станали част от ежедневието ни, като наред с това провокира зрителите към размисъл относно избора и действията на главната героиня. 8. „Такси от Сеул / Taeksi Woonjunsa” (Южна Корея, реж. Хун Янг) Всяка година в полезрението ми попадат стойностни заглавия от съвременното южнокорейско кино, което се отличава с жанрово разнообразие и интересни сюжети. Сред тях е и „Такси от Сеул”, чийто разказ се гради въз основа на кърваво потушените от военната хунта студентски протести през 1980 г. в град Гуанджоу. Филмът на Хун Янг предлага всичко, от което се нуждае един киноман – семейна, социална и политическа драма, герои, изправени пред съдбоносна дилема, сцени на насилие, поразяващи със своя почти документален реализъм, напрежение, неподправен хумор, нетрадиционно и вълнуващо преследване с автомобили, драматургични обрати, страхотно операторско майсторство. Сигурен съм, че вече нямате търпение да го гледате. 9. „Мръсотия / Špina” (Словакия, Чехия, реж. Тереза Нвотова) Поразителен е подходът, с който дебютантката в игралното кино Тереза Нвотова третира темата за сексуалното насилие над подрастващите и последиците от него. Младата словашка режисьорка ни илюстрира доста зряло и достоверно историята на Лена, изнасилена от своя учител по математика. Филмът на моменти целенасочено е по-депресивен, без обаче да отблъсква зрителя. Въпреки сериозността на тематиката, която лентата разглежда, Нвотова не рисува всичко в черни краски, като майсторски загатнатият оптимизъм на финала е сред достойнствата на тази съвременна драма. 10. „Телма / Thelma” (Норвегия, Франция, Дания, Швеция, Опитният норвежец Йоахим Триер представя оригинална и нетипична интерпретация на все по-натрапвания и експлоатиран в киното мотив за хората с нетрадиционна сексуална ориентация. В „Телма” той отново залага на тъмното и неизяснено минало на героите, което рефлектира върху поведението им в настоящето. Обогатявайки присъщия за филмите си реалистичен стил със свръхестествена тематика и скандинавска мистика и символи, Триер ни разказва историята на студентката по биология Телма, която е разкъсвана между наложеното ѝ строго християнско възпитание и любовта си към състудентката Айя. Но зад това привидно описание се крие нещо доста мрачно и зловещо... * * * Освен десетте заглавия, които откроих, бих насочил вашето внимание и към филмите „Фортуната / Fortunata” (Италия, реж. Серджо Кастелито), „Сладкарят / The Cakemaker” (Израел, Германия, реж. Офир Раул Грайцер), „Логан / Logan” (САЩ, Канада, Австралия, реж. Джеймс Манголд), „Младият Карл Маркс / Der junge Karl Marx” (Германия, Франция, Белгия, реж. Раул Пек), „Смяна на местата / Moglie e marito” (Италия, реж. Симоне Годано) и най-вече към „Дивата река / Wind River” (САЩ) на Тейлър Шеридън, по чийто сценарий скоро ще видим продължението на „Сикарио”. Всички тези филми имат своите достойнства и въпреки че не попадат сред десетте най-добри, ги препоръчвам на онези от вас, които искат да разширят своя поглед върху съвременното стойностно кино.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|