„ДЪВКА ЗА БАЛОНЧЕТА” ИЛИ ПАРАДИГМАТА НА САНТИМЕНТА В КИНОТО И РЕКЛАМАТА 06.01.2018 Текст: Борислав Климентов РЕЦЕНЗИИНосталгията често ни кара да се вълнуваме. Тя ни подема и ни завръща назад към детството, към онези моменти на безметежно щастие... Споменът лекичко ни гъделичка. Кикоти се, изпълва ни, расте стремглаво и... се пука... Точно, както балонче от онези... които правехме от дъвките... Именно с тези тънки струни на сантименталното се заиграва филмът на Станислав Тодоров - Роги „ДЪВКА ЗА БАЛОНЧЕТА” (2017). Това не е любовен филм, както бъркат някои „критици”. Романтичната нотка идва от приятелството, от миналото, от безвъзвратно изчезналото детство, от объркания живот и подмененото настояще... И така - имаме две сюжетни линии - една от социалистическото минало и една от капиталистическото настояще, четвърт век по-късно. Паралелът и преходът между двете в началото, когато виждаме детайли на краката на малкия, а след това на вече порасналия Калин, е класически. Виждаме пътя, който момчето е извървяло и вече е станало мъж. Както всички знаем, но аз все отбелязвам и в други статии, родното ни кино има неистова нужда от допълнително финансиране. Различни са перата и механизмите, по които може да се осигури то, но един такъв инструмент е продуктовото позициониране. Именно такъв оригинален, органичен и цветен хиперлинк между онова и това време е дъвката. И по-точно – „Дъвката за балончета „Идеал””. В този случай рекламата е доста органична и симпатична. Един колоритен лайтмотив през целия филм, който има и вербална конотация – „Представяш ли си - още я произвеждат!” За жалост преди 1989-та година в България нямаше търговски марки (или поне не в смисъла, в който ги разбираме днес). А това определено пречи филмите от онази „сива” епоха да бъдат изпъстрени с повече опаковки, лога, слогани и постери. Просто няма как стрелбището-фургон от „Дъвка за балончета” да даде букета от артефакти на филм като „Въртележка“ (2017) на Уди Алън. Там в Кони Айлънд, сред целия колорит на лунапарка съвсем органично са вписани и винтидж плакатите на „Пепси кола“ и билбордът на „Амазон студиос”. А тези търговски гиганти, най-вероятно са дали десетки хиляди долари за няколкото детайла от декора. Това, че Калин е креативен директор в рекламна агенция, дава възможност да се приложат схеми за продуктово позициониране, сходни с тези във филма „Вездесъщият” (2017). Само че тук режисьорът Станислав Тодоров е решил да подходи по различен начин. Все пак, „Дъвка за балончета“ не е тежка драма като филма на Илиян Джевелеков, а е драма с изразени комедийни елементи. Затова клиентите на фирмата на Калин се явяват лост за иронични препратки към съвремието ни. Добро попадение е натуралният сок „Косе Босе”, който трябва да популяризират. Тази марка е фиктивна и е обръщане на клишето за използване на хипертекстуалната реклама. Виждаме и самоирония и дори сатира към цинизма на рекламистите. А това от своя страна създава приятно усещане у вече преситените от „продукт плейсмънта“ в сериалите зрители и облекчение, че няма да са подложени на час и четиридесет минути маркетинг стратегия. В случая „Косе Босе”, който е пълен с „Е“-та и други „химии”, се явява събирателен образ на всички „божествени” продукти, в които „един Бог знае какво има”... Всъщност това, че в два български филма от 2017 година главните персонажи са рекламисти-писатели и част от действието се развива в маркетинг агенциите им, леко дразни и поставя някои въпроси. Разбира се, най-вероятно това е съвпадение, а не заимстване на идеи, трафаретност или слаба креативност. Все пак подходите и в двата филма са специфични. Филмите и телевизионните предавания от съвремието правят интегрирането на марките лесно и естествено, но ретро продукт плейсмънтът също е огромна възможност за марките, които са от много време на пазара. Позиционирането на винтидж логата и опаковките във филми за дадена епоха може да подсили наследството на марката. Да се наблегне на това, че тя е издържала теста на времето. Че хора от много поколения са я ползвали. Че вкусът се запазва. И още много други конотации. Марката придобива очертанията на даденост, на артефакт или дори на институция. За жалост лепилото „Кале”, списание „Некерман” и дъвките „Турбо” най-вероятно са си останали само сценография, но не и реклама. Дали картинката на автомобила „Ланчия” е донесла някакво спонсорство също не можем да сме сигурни. Максимата „Колкото повече - толкова повече“ в продукт плейсмънта не е меродавна, затова мисля, че заложените в сюжета марки не са прекалено много и не дразнят. Но макар и с пет-шест позабравени, но свързани с нас марки, създателите на „Дъвка за балончета“ успяха да ни върнат във времето. Тук може би е моментът за въпроса, дали сантиментът във филма е искрен, а историята е тази, която са искали да разкажат? Или просто е търсен ефект, емоционален ключ, който да го продаде, за да има комерсиален успех? Аз мисля, че е първото. Филмът наистина е интимен реверанс на сценаристите, режисьора и компания към онова време, към техните лични спомени и към спомените на цяло едно поколение. Онова време, което колкото и едноцветно да беше, все се намираха малки оазиси на пъстротата... Що се отнася до актьорските превъплъщения, то в „Дъвка за балончета“ те са доста обрани и ненатрапчиви. Няма театралничене и излишни акценти. Теодора Духовникова сякаш наистина е Биляна. Попадение е и малката Аглея Гумнерова, която освен, че се справя добре с ролята, прилича визуално на Духовникова. Финалните сцени на филма отново са сантиментални и симпатични. Дъвката няма да може да се махне от ризата на Калин. На неговия „служебен делник” ще бъде отбелязан „споменът за детството”. Той все ще лепне и Калин все ще се сеща за него... Сега разбираме и защо малкият Калин тича, както е загатнато в началото на филма. Отново има и паралелно действие - малката и голямата Биляна си отиват, а малкият и голям Калин са хукнали, за да ги спрат. Но времето не може да бъде спряно, то просто се е завъртяло и сега ги поставя в сходни ситуации. Следва логичната развръзка на филма и вече порасналите деца правят своя избор. Всъщност Калин сякаш е влюбен не толкова в Биляна, колкото в Онова време. Влюбен е в малката си приятелка... в палавото момиче, а не толкова в сегашната своенравна жена. Коментари (0)
Подобни публикации
ИСТИНСКИТЕ ФИЛМИ НА УЧИЛИЩНА ТЕМА 24.05.2022
РАЗМИШЛЕНИЯ ВЪРХУ ТРИ ШЕДЬОВЪРА ЗА ХОЛОКОСТА 27.01.2022 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|