МАРТИН СКОРСЕЗЕ – КРАЛЯТ НА ГАНГСТЕРСКИТЕ ФИЛМИ 17.11.2020 Текст: Красимир Кастелов Мартин СкорсезеДнес навършва 78 години МАРТИН СКОРСЕЗЕ – ренесансовият гений на съвременното кино! Казвам това без всякакво преувеличение, защото едва ли има друг съвременен кинематографист с такава впечатляваща обща култура, с толкова задълбочени познания върху историята на киното (не само на американското), а и на музиката, чието документално творчество заслужава не по-малко признание. Разбира се, той ще остане в историята на киното най-вече със своите шедьоври в игралното кино – на първо място с „ШОФЬОР НА ТАКСИ“ и „РАЗЯРЕНИЯТ БИК“, но може би и с „ДОБРИ МОМЧЕТА“ също. Този изключителен документален филм е за мен една от най-искрените изповеди в любов към седмото изкуство, която съм виждал някога на екрана. Неговият финал ми направи особено силно впечатление. Припомняйки си въздействието, което му е оказала автобиографичната творба на Елия Казан „Америка, Америка”, Скорсезе изразява удивлението си от пътя, който е трябвало да измине този знаменит грък от затънтената Анадола до Холивуд, където заснема своите шедьоври. Може би защото на самия него също му се е наложило да извърви нелек път, докато стане това, което е – само че не от Анадола - а от своя италиански квартал в Ню Йорк, който в много отношения изглеждал като държава в държавата по времето на неговото детство. И той искрено се учудва, че е успял, все пак, да направи това невъобразимо пътешествие. Като млад първоначално възнамерявал да стане свещеник. Но бързо осъзнава, че истинското му призвание е киното. И открива, че освен различия, между църквите и киносалоните, в които прекарал много часове от живота си, има и немалко общи неща.
Своя първи (и единствен досега!) "Оскар" за режисура Мартин Скорсезе получава обидно късно - едва през 2007 година — за гангстерската драма "От другата страна" (The Deparded). До този момент талантливият потомък на италиански емигранти претендира в лично качество за престижната награда общо пет пъти – най-напред с "Разяреният бик", а после с "Последното изкушение на Христос", "Добри момчета", "Бандите на Ню Йорк" и "Авиаторът". Какви великолепни филми и ... нищо! За малко да се повтори и с него конфузният случай с Хичкок, който така и не получава режисьорския "Оскар", въпреки че го номинират 5 пъти... А Скорсезе вече достигна до осем неуспешни номинирания в тази категория след "Изобретението на Хюго" (Hugo, 2011), "Вълкът от Уолстрийт" (The Wolf of Wall Street, 2013) и "Ирландецът" (The Irishman, 2019). Необяснимо е как и защо колегите на Скорсезе (членове на Американската филмова академия) пропускат да оценят по достойнство епохалния му филм "Шофьор на такси" (Taxi Driver, 1976), който дори не е номиниран за брилянтната му режисура. Сред недооценените му творби се нарежда и "Злокобен остров" (Shutter Island, 2010), останал дори без номинации за "Оскар". Повече за филма може да прочетете в по-ранна публикация на "Другото кино". Миналата година излезе най-после "Ирландецът" (The Irishman) – може би най-дългоочакваният филм на Мартин Скорсезе, който събра заедно легенди на американското кино, като Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел. С него впечатляващата гангстерска сага на този изключителен режисьор набъбна до 7 заглавия, което ни дава основание да обявим нейния създател за краля на гангстерските филми. ДЕСЕТТЕ НАЙ-ДОБРИ ФИЛМА НА МАРТИН СКОРСЕЗЕ
Martin Scorsese - A Tribute from Alexandre Gasulla on Vimeo.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|