31-ата "Киномания" стартира официално на 16 ноември с премиерна прожекция в зала 1 на НДК на филма "БЕЗКРАЙНАТА ГРАДИНА" - дебют в киното на известния театрален режисьор Галин Стоев, който от 1 януари следващата година става директор на Националния театър в Тулуза, Франция. Продуцент на филма е Мартичка Божилова от АГИТПРОП, а оператори са Георги Богданов и Борис Мисирков. Участва покойният Никола Анастасов (последна негова роля!) заедно с младите актьори Глория Петкова, Елица Матева, Димитър Николов и Мартин Димитров.
Самият Стоев определя "Безкрайната градина" като радикално различаващ се от посоката на българското кино в момента и като своеобразно обяснение в любов към София. "Трябваше ми град, който да е конкретен и да може да става и нереален. Беше логично, след като снимаме в България, да я ситуираме в София. Оттам насетне излезе въпросът как да снимаме София, така че тя да изненада и тези, които я познават. Има един много мил поглед към нея във филма. Градът се очудновява малко по малко, той се променя според промените, които настъпват в самите герои", заявява той в интервю за в. "Капитал".
Вече е в ход предварителната програма на фестивала, която представя три заглавия от рубриката "КЛАСИЧЕСКИ УДОВОЛСТВИЯ", отдаващи почит на Джак Никълсън, Джейн Фонда и Дъстин Хофман във връзка с тяхната 80 годишнина.
На 11 ноември в „Люмиер Лидл” бе прожектиран за пръв път на киноекран у нас филмът "Сиянието" (The Shining, 1980, реж. Стенли Кубрик), на 12 ноември - "Боси в парка" (Barefoot in the Park, 1967, реж. Джийн Сакс), а на 13 ноември - "Среднощен каубой" (Midnight Cowboy, 1969, реж. Джон Шлезинджър).
Четвъртият филм от тази рубрика, превърнала се в един от акцентите на последните издания на "Киномания", е легендарният "Блейд рънър" (Blade Runner, 1982) на Ридли Скот, но в неговата финална версия от 2007-ма година, озаглавена "Blade Runner: The Final Cut".
И тази година "Киномания" продължава традицията да представя интересни филми, посветени на музиката и биографиите на велики музиканти. Документалните филми на тази тема винаги са ми били безкрайно интересни. Този жанр преживява истински разцвет след излизането през 1999-та на прекрасния филм на Вим Вендерс „БУЕНА ВИСТА СОШЪЛ КЛЪБ“ (Buena Vista Social Club), който буквално възкреси за света цяла плеяда забравени гениални кубински музиканти.
И ето, че сега в рубриката за музикално кино на 31-ата "Киномания" имаме възможност да видим още един филм за легендарната група, който е посветен на тяхното прощално турне. Кубинско-американската продукция „Buena Vista Social Club: Adios” ше бъде представена на 19 ноември в зала 1 на НДК. Нейният режисьор е Люси Уокър, която си спечели световна известност, след като два от предишните ѝ филми ("Сметището" и "The Tsunami and the Cherry Blossom") бяха номинирани за "Оскар".
„Да преследваш Джон Колтрейн” е също документален музикален филм, посветен на легендарен изпълнител. Режисьорът Джон Шайнфелд изследва живота и творчеството на една от най-обичаните джаз икони, чрез коментарите на не по-малко прочути негови почитатели, като Карлос Сантана, Сони Ролинс и Бил Клинтън. Филмът проследява глобалното влияние на творчеството на великия саксофонист, разкривайки новаторският му принос в джаза.
В рубриката са представени още 6 музикални филма (4 игрални и един документален), сред които се открояват "Джанго" (Django, 2017, реж. Етиен Комар) и "Monterey Pop" (1968, реж. Д. А. Пенебейкър). Първият е биографичен разказ за прочутия джаз китарист и композитор Джанго Райнхард, а вторият документира международния поп фестивал в Монтърей, превърнал се в знаково събитие от историята на рока, благодарение на едни от най-паметните изпълнения на Джими Хендрикс, Джанис Джоплин и Отис Рединг.
Рубриката "ФЕСТИВАЛ НА ФЕСТИВАЛИТЕ", която традиционно е очаквана с най-голям интерес от почитателите на арт киното, този път включва 15 нашумели заглавия, представени по-рано през годината на различни престижни фестивални форуми.
"Формата на водата" (The Shape of Water, 2017, реж. Гийермо дел Торо), който бе удостоен със "Златен лъв" на последния кинофестивал във Венеция, ще има ексклузивна прожекция на 17 декември в зала 1 на НДК. Същата вечер ще бъде прожектиран премиерно и най-новият филм на Уди Алън "Въртележка" (Wonder Weеl, 2017).
"Борг/Макенроу" (Borg McEnroe, 2017, реж. Янус Мец), отличен съвсем наскоро с Наградата на публиката на кинофестивала в Рим, разказва вълнуващата история за епичното съревнование между шведската тенис легенда Бьорн Борг и знаменитият му американски съперник Джон Макенроу, достигнало своята кулминация по време на турнира Уимбълдън през 1980 г.
„Три билборда извън града” (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017), спечелил отличието за най-добър сценарий във Венеция тази година, е поредната остроумна трагикомедия, изпълнена с черен хумор, непредсказуеми обрати и великолепни актьорски изпълнения на известния британски режисьор, сценарист и драматург Мартин Макдона. Предишните му блестящи черни комедии "В Брюж" и "Седемте психопати" бяха представени премиерно в България, благодарение на 13-ия София Филм Фест (2009 г.) и 26-ата "Киномания" (2012 г.).
"Свят измислен, пълен с чудеса" (Wonderstruck, 2017, реж. Тод Хейнс) бе сред номинираните за "Златна палма" на фестивала в Кан. Това е великолепна екранизация по роман на американския писател и илюстратор Брайън Селзник, която е сред най-оригиналните опити за отдаване на почит на силата на детското въображение, които киното познава.
"Смъртта на Сталин" (The Death of Stalin, 2017, реж. Армандо Янучи) е язвителна комедия за съветския диктатор и обкръжаващата го клика от подмазвачи-интриганти. Световната му премиера бе през септември по време на кинофестивала в Торонто, а впоследствие получи 14 номинации за британските награди за независимо кино (British Independent Film Awards).
"Чудо" (Stebuclas, 2017, реж. Егле Вертелите) бе също сред събитията на фестивала в Торонто, където бе представен в рамките на програмата "Откритие". Това е копродукция на Литва, България, Полша и Великобритания, която е заснета от големия наш оператор Емил Христов.
"Матилда" (Матильда, 2017, реж. Алексей Учител) идва у нас по-малко от месец след излизането му в Русия, което можеше и да не се случи, ако кампанията срещу неговото разпространение бе победила. Сред най-яростните противници на филма е организацията "Христианска държава — свята Русия" (Христианское государство — святая Русь), която буквално засипала московските кина с хиляди писма на религиозни хора, протестиращи срещу начина по който е представена в "Матилда" извънбрачната любовна афера на последния руски цар Николай II.
Рубриката "НОВО БЪЛГАРСКО КИНО" представя два филма - един игрален и един документален.
"Кораб в стая" (2017, реж. Любомир Младенов) е камерна драма за един фотограф, който се увлича по млада жена, чийто брат има психически проблеми. "Филмът е за изгубеното вдъхновение и как то може да се намери на необичайни места", заяви пред в. "Дневник" режисьорът, когото познаваме от документалния "Витоша" и игралния "Ловен парк". "Кораб в стая" участва през октомври в конкурсната програма на 30-ия международен кинофестивал в Токио.
"Да живее България" (2017, реж. Адела Пеева) насочва вниманието към възраждането на екстремния национализъм у нас, провокирайки ни да се замислим къде е границата между патриотизма и национализма, кога и как започва самоосъзнаването ни като патриоти и като националисти.
Специално внимание заслужава още едно българско заглавие - "Лили рибката" на Ясен Григоров, който е продуцент, режисьор и сценарист на тази приказна история за необикновеното дете Алекс-Дани и обикновените му родители. Филмът е включен в рубриката за детско кино, представяща още германската продукция "Кончето на Уенди" и пълнометражната испанска анимация ("Тадео Джоунс и изгубеният град").
ФЕСТИВАЛЪТ НА ФРЕНСКИЯ ФИЛМ е част от кинопанорамата за седма поредна година и се осъществява в партньорство с Френския културен институт. Този път включва 12 филма, няколко от които са биографични драми, посветени на знаменити творци, като художника Гоген („Гоген – Пътуване до Таити”, реж. Едуар Делюк), скулптора Роден („Роден”, реж. Жак Доайон), певицата Далида („Далида”, реж. Лиса Асуелос) и музикантът Джанго („Джанго”, реж. Етиен Комар).
Изабел Юпер изпълнява главната роля в "Мадам Хайд" (Madame Hyde, 2017) - ексцентричен трилър на режисьора Серж Бозон, който е пълна с изненади импровизация върху популярния сюжет за доктор Джекил и г-н Хайд. За блестящото си изпълнение в този филм първата дама на френското кино бе удостоена с наградата за най-добра актриса на фестивала в Локарно.
Втората най-добра френска актриса Марион Котияр участва в два филма от селекцията - "Рокендрол" (Rock'n Roll, 2017, реж. Гийом Кане) и "Призраците на Исмаел" (Les fantômes d'Ismaël, 2017, реж. Арно Деплешен), с който бе открит последния кинофестивал в Кан през май т.г.
„Сто и двадесет удара в минута” (120 battements par minute, 2017, реж. Робен Кампийо) е може би най-стойностното френско предложение в сегашната кинопанорама. Филмът е спечелил Голямата награда на журито (Grand Prize of the Jury) и наградата на критиката (FIPRESCI Prize) от тазгодишния фестивал в Кан. Режисьорът на продукцията Робен Кампийо, пресъздавайки свои лични преживявания, представя случилото се през 90-те години с парижката група активисти ACT UP, чиято мисия е била да привлече общественото внимание към болните от СПИН.
В рубриката "КИНОТО И НЕГОВАТА ИСТОРИЯ" ще бъдат представени два съвсем нови документални филма - "Люмиер" (Lumiere, 2017, реж. Тиери Фремо) и "Saura(s)". Първият е посветен на пионерите на киното - Огюст и Луи Люмиер и е не толкова документален филм, а 90-минутна компилация от многобройните късометражки на легендарните братя. А вторият е посветен на един от най-известните режисьори в историята на киното - Карлос Саура. Източник: официалният сайт на 31-ата "Киномания"