„ДРУГОТО КИНО” продължава традицията си да публикува класации на най-добрите филми за изминалата година. Критерият е – това да са стойностни творби в идейно и естетическо отношение, които не робуват на желанията на масовата публика да се забавлява на всяка цена. Уви, както е известно, световният боксофис се оглавява от филми, в които самоцелното зрелище е задължително.
Това е видно от миналогодишната класация (по данни на boxofficemojo) на филмите с най-много приходи от разпространение в кината. Начело е "Аватар: Природата на водата", получил $1,516 млрд. от разпространението си в САЩ и по целия свят. Над милиард долара са донесли още два филма през 2022 г.: "Топ гън: Маверик" ($1,488 млрд.) и "Джурасик свят: Господство" ($1,001 млрд.). За сравнение, само „Спайдър-мен: Няма път към дома” е получил над милиард долара ($1,906 млрд.) през 2021г. И тази година почти всички касови рекордьори от топ 10 са достигнали до българските зрители, които все още ходят на кино. Разпространителите обаче не са били толкова чевръсти при показването у нас на ДРУГОТО кино. Но повечето заглавия, класирани на челните места в списъците на най-авторитетните световни филмови издания, принадлежат именно към тази категория. Сами можете да се уверите, след като ги разгледате по-внимателно. Ето някои от тях:
Sight & Sound
„Aftersun”. Реж. Шарлот Уелс
„Saint Omer”. Реж. Алис Диоп
„Decision to Leave”. Реж. Пак Чан-ук
„The Banshees of Inisherin”. Реж. Мартин Макдона
„Nope”. Реж. Джордан Пийл
„All the Beauty and the Bloodshed”. Реж. Лора Пойтрас
„Un beau matin” Реж. Миа Хансен-Льове
„Eo”. Реж. Йежи Сколимовски
„RRR (Rise Roar Revolt”. Реж. С. С. Раджамули
„Tár”. Реж. Тод Фийлд
____________________________________________________________________________
Film Comment
„Crimes of the Future”. Реж. Дейвид Кроненбърг
„Eo”. Реж. Йежи Сколимовски
„Aftersun”. Реж. Шарлот Уелс
„Saint Omer”. Реж. Алис Диоп
„The Eternal Daughter”. Реж. Джоана Хог
„All the Beauty and the Bloodshed”. Реж. Лора Пойтрас
„Dangsin-eolgul-apeseo”. Реж. Хон Сан-су
„Nope”. Реж. Джордан Пийл
„So-seol-ga-ui yeong-hwa”. Реж. Хон Сан-су
„The Cathedral”. Реж. Рики Д’Амброуз
____________________________________________________________________________
IndieWire
„Tár”. Реж. Тод Фийлд
„Aftersun”. Реж. Шарлот Уелс
„The Banshees of Inisherin”. Реж. Мартин Макдона
„Everything Everywhere All at Once”. Реж. Д. Куан и Д. Шайнерт
„The Fabelmans”. Реж. Стивън Спилбърг
„Decision to Leave”. Реж. Пак Чан-ук
„Nope”. Реж. Джордан Пийл
„RRR (Rise Roar Revolt”. Реж. С. С. Раджамули
„Top Gun: Maverick”. Реж. Джоузеф Косински
„All the Beauty and the Bloodshed”. Реж. Лора Пойтрас
____________________________________________________________________________
Cahiers du Cinema
„Pacifiction”. Реж. Алберт Сера
„Licorice Pizza”. Реж. Пол Томас Андерсън
„Nope”. Реж. Джордан Пийл
„Eo”. Реж. Йежи Сколимовски
„Drive My Car”. Реж. Рюсуке Хамагучи
„Saturn Bowling”. Реж. Патриция Масуи
„Apollo 10 1⁄2: A Space Age Childhood”. Реж. Ричард Линклейтър
„Inteurodeoksyeon”. Реж. Хон Сан-су
„Nobody's Hero". Реж. Ален Гироди
„Quién lo impide”. Реж. Хонас Труеба
____________________________________________________________________________
American Film Institute (AFI)
„Avatar: the way of water”. Реж. Джеймс Камерън
„Elvis”. Реж. Баз Лурман
„Everything Everywhere All at Once”. Реж. Д. Куан и Д. Шайнерт
„The Fabelmans”. Реж. Стивън Спилбърг
„Nope”. Реж. Джордан Пийл
„She said”. Реж. Мария Шрадер
„Tár”. Реж. Тод Фийлд
„Top Gun: Maverick”. Реж. Джоузеф Косински
„The Woman King”. Реж. Джина Принс-Байтууд
„Women Talking”. Реж. Сара Поли
Със специална награда за отлично качество е удостоен филмът:
„The Banshees of Inisherin”. Реж. Мартин Макдона
____________________________________________________________________________
Rotten Tomatoes
„No Bears”. Реж. Джафар Панахи
„Happening”. Реж. Одри Диван
„Marcel the Shell with Shoes On”. Реж. Дийн Флайшер-Камп
„Girl Picture”. Реж. Али Хаапасало
„The Banshees of Inisherin”. Реж. Мартин Макдона
„Till”. Реж. Чиноние Чукву
„The Quiet Girl”. Реж. Колм Байрид
„Jujutsu kaisen 0: the movie”. Реж. Seong-Hu Park
„To Leslie”. Реж. Майкъл Морис
„Lunana: A Yak in the Classroom”. Реж. Pawo Choyning Dorji
____________________________________________________________________________
Metacritic
„Saint Omer”. Реж. Алис Диоп
„Alcarràs”. Реж. Карла Симон
"Close". Реж. Лукас Донт
„Marte Um”. Реж. Габриел Мартинс
„M3GAN”. Реж. Джерард Джонстън
"Chevalier". Реж. Стивън Уилямс
„When You Finish Saving the World”. Реж. Джеси Айзенберг
____________________________________________________________
Източници: IMDB, Sight & Sound, Film Comment, IndieWire, Cahiers du Cinema, AFI, Rotten Tomatoes, Metacritic и др.