Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

„СИЛАТА НА КУЧЕТО” Е ФАВОРИТ ЗА СПЕЧЕЛВАНЕ НА „ОСКАР” В ОСНОВНИТЕ КАТЕГОРИИ


26.03.2022  Текст:  Kastel

АКЦЕНТ

   

Церемонията по връчване на 94-ите награди “Оскар” се завръща в Долби Тиътър в Лос Анджелис и ще бъде предавана на живо по телевизия Ей Би Си от 20 часа местно време (3 часа българско време в понеделник, 28 март). Нека да се опитаме да преценим шансовете на фаворитите за спечелване на награди в основните категории. 
Вижте списъка на всички номинирани
тук

НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ

Силата на кучето” е безспорният фаворит. Новозеландската продукция, която е с 12 номинации, вече спечели над 200 значими награди, сред които се открояват тези на Британската академия за филмово и телевизионно изкуство (БАФТА), на режисьорската гилдия на САЩ, на американската критика (Critics Choice Award) и др. Само преди няколко седмици този уестърн за токсична мъжественост, потиснатата хомосексуалност и семейни ценности, изглеждаше като абсолютния фаворит в надпреварата за оскарите и най-вече в основната категория.
Но на финалната права като че ли скромният филм „CODA: Дете на глухи родители“ изравни шансовете си с него за спечелването на най-важното отличие. Това стана, след като вдъхновяващата полукомедия-полудрама за чуващо момиче от семейство глухи рибари, която открива таланта си на певица, получи наградата на Гилдията на американските продуценти. Именно тази награда през последните години започна да се възприема като ключова прогноза за главния „Оскар”. 
Лоша шега на „Силата на кучето” може да изиграят редица наглед периферни фактори. Първо, не е добре да бъдеш спряган прекалено дълго за сигурен победител: академиците също са хора и едва ли биха искали да са толкова предсказуеми. Второ, Джейн Кемпиън направи досадна грешка, позволявайки си неуместна шега, докато получаваше поредното си отличие. Тя заяви на присъстващите сестри Уилямс (биографията на знаменитите тенисистки е в основата на друг претендент за „Оскар”, биографичният филм „Методът Уилямс”), че на тях не им се е налагало да се конкурират с мъже за разлика от нея. Това подмятане, което мнозина окачествиха като арогантно и дори расистко по днешните норми за политкоректност, може и да препъне новозеландката на финала.
„Силата на кучето“ едва ли е филм, на който ще съчувстват обикновените зрители. Докато простичката, но трогателна история, разказана в "CODA" може да разтопи много сърца. А и той също е режисиран от жена (неизвестната доскоро Шан Хейдър). Но пък има и една немаловажна подробност, която също би трябвало да имаме предвид. Нискобюджетният „СОDA" дори не бе сред номинираните в основната категория на наградите за най-добър независим филм (Film Independent Spirit Awards), където триумфира „Непознатата дъщеря” (режисьорският дебют на Маги Джиленхол).
Не са малко специалистите, които допускат, че с главния „Оскар” може да бъде удостоен японският „Карай колата ми”. Би било куриозно наистина, ако сега спечели филм на японец (Рюсуке Хамагучи), след като миналата година триумфира филм на китайка (Клои Джао), а по-миналата – на южнокореец (Пон Чунхо).
„Карай колата ми” претендира за оскари, освен в главната категория, и в още три ключови категории (най-добър режисьор, най-добър адаптиран сценарий и най-добър международен игрален филм). А дори само това вече си е изключително признание за японското кино.

НАЙ-ДОБЪР РЕЖИСЬОР

Тук като че ли е почти сигурен победителят – Джейн Кемпиън, режисьорка на „Силата на кучето”, която вече спечели наградите за режисьорско майсторство на Венецианския кинофестивал, на БАФТА, на гилдията на американските режисьори, „Златен глобус” и пр. Сред нейните съперници се откроява Пол Томас Андерсън, чийто филм „Пица от женско биле” (Licorice Pizza) може и да не е сред най-успешните в досегашната му кариера, но пък не е ли вече крайно време този безспорно водещ американски режисьор през последното десетилетие най-после да бъде удостоен с отдавна заслужения „Оскар” за режисура?

НАЙ-ДОБЪР АКТЬОР

В друга ситуация Бенедикт Къмбърбач би могъл да спечели с колоритната си роля на страдащ тиранин в „Силата на кучето”. Но сега, ако съдим по досегашния ход на сезона на наградите, Уил Смит е несъмненият фаворит. Ролята му на амбициозния татко на сестрите Уилямс във филма "Методът Уилямс" напълно съответства на утвърдилия се профил в историята на оскарите, когато особено често статуетката за актьорско майсторство е връчвана на актьори, изпълнявали роли в биографични филми.

НАЙ-ДОБРА АКТРИСА

Тук ситуацията е по-сложна. Наградата би могла да бъде спечелена от Оливия Колман за изключителното ѝ изпълнение в „Непознатата дъщеря”. И това би било най-правилно! Само че Колман спечели неотдавна „Оскар“ и едва ли ще се стигне до втори неин триумф толкова скоро. По-големи са шансовете Джесика Частейн да получи статуетката при третото си номиниране, още повече, че вече бе обявена за най-добра актриса на 2021 г. от гилдията на американските актьори (Screen Actors Guild Awards). Във филма "Очите на Тами Фей" тя се превъплъщава чудесно в противоречивия и скандален образ на евангелистки проповедник по телевизията. Отново става въпрос за роля в биографичен филм, а това вече ѝ осигурява предимство пред Оливия Колман. 

НАЙ-ДОБЪР ОРИГИНАЛЕН СЦЕНАРИЙ

Съперничеството в тази категория е между "Белфаст" и "Licorice Pizza", два много лични филма по темата за порастването. Шансовете на Пол Томас Андерсън изглеждат малко по-големи. Все пак той спечели награда на BAFTA именно в тази категория, а и вече има общо  11 номинации за "Оскар" , без да е печелил нито веднъж. Разбира се, наградата за режисура би му прилягала най-много, но и сценарият за филма "„Пица от женско биле” е много добър. Сред претендентите, освен Кенет Брана за "Белфаст", сериозни са шансовете и на Адам МакКей и Дейвид Сирота – сценаристи на филма "Не поглеждай нагоре".

НАЙ-ДОБЪР АДАПТИРАН СЦЕНАРИЙ

Тук е много трудно да се открои фаворит. Може би с най-големи шансове е Джейн Кемпиън, адаптирала за екрана роман на Томас Савидж. Със сигурност ще спечели и тази награда, ако нейният филм "Силата на кучето" триумфира в главната категория. Сценарият на "CODA" не е за пренебрегване, както и този на Маги Джиленхол за филма "Непознатата дъщеря". Нейната екранна адаптация на сложния роман на Елена Феранте може би е най-впечатляваща. 
Рюсуке Хамагучи също може да победи със своята  адаптация по едноименен разказ на Харуки Мураками, която обаче се отдалечава доста от оригинала. Но пък да не забравяме, че японският режисьор получи на последния кинофестивал в Кан именно наградата за сценарий. 

НАЙ-ДОБЪР МЕЖДУНАРОДЕН ФИЛМ

Номинираните  за "Оскар" в тази категория са много различни филми: "Ръката на Бог" на италианеца Паоло Сорентино, "Най-лошата личност на света" на норвежеца Йоаким Триер, "Лунана: Як в класната стая" на Pawo Choyning Dorji (дебютиращ режисьор от Бутан), "Бягство" на датчанина Йонас Расмусен и "Карай колата ми" на японеца Рюсуке Хамагучи. Именно японският филм е най-вероятният победител, но не би трябвало да пренебрегваме шансовете на датския филм, който е много емоционална история на гей бежанец, избягал първо от Афганистан, а след това и от Русия. Благодарение на необичайната си форма, той е претендент за награда едновременно в три категории наведнъж – за международен филм, за анимация и за документален филм.

Източници: IMDBkinopoisk.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Коментари (0)


     

  

ФИЛМИ НА ФОКУС



АНАЛИЗ – ТУК


 

 

 

 

 

 

 

 

ТОП ЕКРАНИЗАЦИИ

 
АНАЛИЗ – ТУК