АКИРА КУРОСАВА – НЕЗАБРАВИМИЯТ САМУРАЙ НА КИНОТО 23.03.2022 Текст: Красимир Кастелов НОВИНИ"Неговите филми са драми на бурни страсти и съдбовни конфликти." (Ш. Имамура) Великият режисьор, сценарист и продуцент Акира Куросава е определян често като най-неяпонския от всички японски режисьори – космополит, оформил се под влиянието на френската живопис, немската музика, руската литература и американското кино. В превод от японски "акира" означава "слънце и луна", а "куросава" - "тъмна долина". Роден е на 23 март 1910 г. в Токио. Дългият му път в киното започва още през 1936-а в киностудията Тохо, където работи седем години като помощник-режисьор. Първият му самостоятелен филм е „Геният на джудото” (Sugata Sanshirô), а признание и световна известност му носи „Рашомон”, отличен със „Златен лъв” на кинофестивала във Венеция. "Геният на джудото" е създаден още през 1943-а, а „Рашомон” – през 1950 г. Четири години по-късно Куросава режисира "Седемте самураи" – най-популярният филм в цялата му кариера. Гледал съм повечето от филмите на Куросава и няколко от тях ще останат завинаги в съзнанието ми като ненадминати образци на киноизкуството. Това важи най-вече за „Рашомон“ (1950), „Да се живее” (1952), „Седемте самураи“ (1954), „Червената брада” (1965), „Додескаден” (1970), „Кагемуша” (1980) и „Ран” (1985). Акира Куросава е признат за ненадминат класик на киното още приживе, което съвсем не означава, че кариерата му е била само низ от успехи. Нерядко му се налага да изпитва горчивината от провалите или по-скоро от неразбирането на родната публика. Неговите филми не са комерсиални, поради което собствената му компания се разорява и той се озовава в безизходица. Спасява го предложение от Холивуд, но и там нещата не потръгват. След разногласия с шефовете на студията, която го наема, зарязва всичко и се завръща в родината си. И през декември 1971 година дори прави опит за самоубийство. Успява да излезе от творческата криза едва четири години по-късно, когато снима за „Мосфилм“ „Дерсу Узала” (1975) по мотиви от книгата на Владимир Арсениев, донесъл „Оскар” за неанглоезичен филм на Съветския съюз. Но не са малко и западните кинематографисти, които са се учили от Куросава. Да не забравяме, че именно като резултат от осъвременяването на негови филми и сценарии, са създадени такива шедьоври на уестърна, като „Великолепната седморка” (1960) на Джон Стърджис, направен по мотиви от „Седемте самураи” и „За шепа долари” (1964) на Серджо Леоне, който пък използва идеи и мотиви от сценария на Куросава за филма му „Телохранител”. Един от най-силните филми на Андрей Кончаловски ("Влакът-беглец") също има за основа сценарий на японския режисьор. Независимо от честите упреци в чуждопоклонничество в родината му, днес вече малцина оспорват факта, че благодарение именно на Куросава азиатското кино се превръща в неотделима и много важна част от световното кино. В продължение на дълги години неговото име олицетворява за хората от Запада едва ли не цялата японска кинематография. Това, разбира се, не е справедливо спрямо останалите в сянка велики японски кинотворци, творили преди и дори по времето на Куросава. С течение на времето обаче светът се промени и много от предишните стереотипи на възприемане на азиатската култура рухнаха. Постепенното разширяване на културните контакти и информационния обмен, а също така появата на нови, алтернативни тълкуватели на киноизкуството, допринесе за позакъснялото „откриване” и на гениалните филми на режисьори като Ясудзиро Одзу, Кендзи Мидзогучи, Микио Нарусе и много други превъзходни майстори, които преди бяха почти неизвестни извън Япония. За изследователите на киното започва да става ясно, че към момента на своя триумф на кинофестивала във Венеция през 1951 г. с „Рашомон“ Куросава е работел в изключително силна конкурентна среда в собствената си родина, а японската национална кинематография не само в следвоенния период, но и в довоенните години е родила шедьоври, за които чуждестранната общественост е била в почти пълно неведение чак до края на 60-те години на миналия век. През март 1990 г. Акира Куросава е удостоен с „Оскар” за цялостния му принос в киноизкуството, а през 1994 г. му връчват и почетната награда на град Киото.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|