ЛАРС ФОН ТРИЕР - ЕДИН ФИЛМОВ ГЕНИЙ НА 65 30.04.2021 Текст: Красимир Кастелов ОБЗОРИ
65 години навърши един от любимите ми режисьори, смятан от мнозина за скандален и дори за луд, но по мое мнение е един от малкото живи гении на киното. Той е роден в Копенхаген и без съмнение е човекът с най-голям принос не само за обновяването на датското, но и на световното киноизкуство. Оказва огромно влияние върху формирането на новото поколение кинематографисти през 90-те години чрез създадения по негова инициатива концептуален манифест „Догма-95“. Филмите на Ларс фон Триер в най-голяма степен привличат вниманието върху датския експеримент. Повечето от тях шокират, но без да отблъскват и по странен начин завладяват дори и онези, които не ги разбират. В тях се преплитат подчертаната метафоричност на стила с простотата на кадрите и естественото присъствие на актьорите в тях. ЛАРС ФОН ТРИЕР През 1979 г. постъпва в Датския филмов колеж, където попада под магическото очарование на кинотехниката и се превръща във фанатичен формалист. Това е видимо още в първите му късометражни творби „ГРАДИНА С ОРХИДЕИ” (1976) и „НОКТЮРНО” (1981), с които печели награди от Мюнхенския кинофестивал. Среднометражният му филм „КАРТИНИ ОТ ОСВОБОЖДЕНИЕТО” (1982) е истински бароково упражнение по филмов перфекционизъм, разиграно насред обломките на загиващ материален свят, обитаван от деморализирани офицери, приличащи на нацисти. Още в този му филм са концентрирани основните черти и стилни особености на първата, ориентирана към формалното съвършенство трилогия на датчанина, която е посветена на Европа. В нея той включва три свои филма, чиито заглавия започват с буквата „Е”: През 1992 г. Ларс фон Триер основава заедно с Петер Албек студията за производство на филми „Центропа” (Zentropa Entertainments). Причината за тази инвестиция е стремежът му към финансова независимост и осигуряване на пълен контрол върху създаваните от него филми. Трите филма, образуващи тази нова трилогия са „ПОРЕЙКИ ВЪЛНИТЕ“ (Breaking the Waves, 1996), „ИДИОТИТЕ“ (Idioterne, 1998) и „ТАНЦЬОРКА В МРАКА“ (Dancer in the Dark, 2000). Филмът с Бьорк носи „Златна палма” на Триер от кинофестивала в Кан и европейската филмова награда за 2000 г. „Танцьорка в мрака” е сред най-силно въздействащите музикални драми, в която гениалността на режисурата буквално извира от всеки кадър. През 2003-та Ларс фон Триер представи в Кан „ДОГВИЛ“ с Никол Кидман в главната роля. Това пък е първият филм от новата, така и незавършена трилогия, посветена на Америка. Той приковава вниманието на критиците най-вече с ексцентричността на постановката, разчитаща на максималната условност. Декорът, който практически напълно отсъства, се гради изцяло в представите на зрителя, отваряйки му простор за съсредоточаване върху идейното послание на филма. Догвил или градът на кучетата се намира в Скалистите планини в Америка, която пък е изцяло продукт на въображението на Ларс фон Триер, който никога не е стъпвал в САЩ. В действителност този филм въздейства като преобръщане на американската мечта, показвайки сцени на зависимост, унижение и жестоко отмъщение, вместо апотеоз на стремежа към свобода и справедливост. Втората част е „МАНДЕРЛЕЙ” (2005). В нея режисьорът остава верен на принципите си. Чисто сюжетно филмът започва оттам, където свършва предишният. Грейс напуска Догвил и пътят ѝ минава през Мандерлей, където все още съществува робството. Грейс е потресена. Тя иска да освободи робите и да ги научи да живеят в демократично общество. Но се оказва, че за тях този начин на живот е по-естествен, отколкото демокрацията, която възприемат като нещо натрапено и чуждо на природата им. Междувременно Ларс фон Триер скандализира зрителите на фестивала в Кан през 2009-а с изключителния си филм „АНТИХРИСТ”, който обаче отстъпва в борбата за "Златна палма" пред "Бялата лента" на Михаел Ханеке, но получава наградата за най-добра актриса в лицето на невероятната Шарлот Генсбур. За съжаление, мнозина възнегодуват срещу „Антихрист”, възприемайки го като „извратена история, която само болен скандинавски мозък може да разкаже”. Не са никак малко и предубедените киномани, които дори отказват да гледат филма, заради „извращенията” на ексцентричния майстор. Но провокативното мислене на датчанина, по мое мнение, съвсем не е плод на „болен скандинавски мозък”, а по-скоро на необикновена честност пред самия себе си. И затова може би толкова много отблъсква онези с „широко затворените очи”, които се плашат дори от самата мисъл, че нещо би могло да смути душевния им покой, базиран върху вярата им в мита, че природата е нещо добро априори, а жената-майка е нейният венец. И през 2011-а за пореден път си позволява да скандализира най-големия кинофестивал на света със своята „МЕЛАНХОЛИЯ“ – този „красив филм за края на света“, според собственото му определение. В него той показва разлагащия се труп на задоволено буржоазно семейство в часовете преди... края на света. За разлика от Терънс Малик, който не крие екстаза си пред красотата на мирозданието в "Дървото на живота", Ларс фон Триер разкрива на нейния фон отблъскващата същност на модерното потребителско общество, противопоставяйки му Меланхолията – единственото безкористно състояние, което ни прави хора, а не играчки на ефимерните страсти и амбиции. Според някои критици, датският режисьор оспорвал вярата на Достоевски, че красотата ще спаси света, подсказвайки ни, че тя всъщност ще го погуби. Аз обаче не виждам някакво противоречие с руския гений. Защото и Ларс фон Триер, подобно на великия писател, е обезпокоен от несъответствието между външната красота, сътворена от хората и все по-отблъскващата грозота на вътрешния им свят. Руският критик Антон Долин например разяснява (вижте тук), че за разлика от предишните филми на датския режисьор, този се харесва на всички, защото е невероятно красив. Но пропуска да уточни, че именно в това е заложена поредната грандиозна провокация към консумативно устроените умове, които не са способни да забележат убийствената ирония, извираща от външно красивата „Меланхолия“. Да, ние сме обречени! Да, ние всички ще умрем, но не в това е проблемът. А в красивите илюзии, с които се опитваме да избегнем отговора на въпроса: как да посрещнем края си достойно? От друга страна този филм е психологически трилър с елементи на филм-катастрофа, в който Земята е изправена пред унищожение, след като орбитата ѝ се пресича с тази на странстваща планета. Използвани са и специални ефекти, което е изненадващо, като се има предвид, че Ларс фон Триер се е зарекъл никога да не прибягва до тяхната помощ в своите филми. Но това е творец, от когото всичко може да се очаква.
Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
ДИСТОПИЧНИТЕ ФИЛМИ ЛИ СА НОВАТА НИ РЕАЛНОСТ? 19.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|