80 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА КШИШТОФ КЕШЛОВСКИ 02.07.2021 Текст: Красимир Кастелов Три цвята червеноНРАВСТВЕНИЯТ МАКСИМАЛИСТ КШИЩОФ КЕШЛОВСКИ
Особено се вълнува от темата за уникалното стечение на обстоятелствата във всеки живот, смятано от повечето хора за проста случайност, но което предопределя съдбите на всеки от нас. "Понятието случайност е неговият ключ за описанието на тайната на човешкия живот", – смята и Кшищоф Зануси, друг голям полски кинорежисьор, прославил се още през 1970-те години като един от най-значимите представители на прочутото полско кино на моралното безпокойство[1]. Според него, самият живот на Кешловски ни подтиква да размишляваме върху това, което е изразено в повечето му филми (особено ясно в последните), а именно, че животът, който ни е познат като осезаема реалност, е плетеница от многообразни причини и следствия, но всъщност не може да бъде разбран, ако изхождаме само от тази реалност. Финалът на трилогията "Три цвята" ("Синьо", "Бяло" и "Червено") разкрива тайнствения смисъл в различните съдби, обвързани по волята на случая, така както именно случаят обединява трите вариации в съдбата на главния персонаж от филма "Случай" (Przypadek, 1987), който е по-известен с англоезичното си заглавие "Blind Chance" [2]
"Роден съм на 27 юни 1941г. във Варшава. Войната, а после болестта на баща ми, станаха причина да живея в много градове. Основното си образование завърших в Мерошов, Валбжихска околия. Средното си образование - Държавен лицей за театрална техника - завърших през 1962 г. във Варшава. След това работих. През 1964 г. постъпих във Висшето държавно театрално и филмово училище в Лодз, специалност режисура. Завърших през 1969 г. За кратко, в продължение на шест месеца, работих в Кооперативно филмово студио във Варшава, след това в Студио за документални филми (СДФ), където работя до днес и снимам множество филми. От 1974 съм член на Творчески колектив "Тор". През 1979 г. напуснах работата на половин щат в СДФ, за да заема длъжността заместник-художествен ръководител на "Тор" и половин щат в Творчески колективи при Предприятие за разпространение на филми. От 1979 г. работя и като преподавател в Шльонския университет в Катовице." На Кешловски неведнъж му се налага да пише автобиографични справки. Пише ги, когато подава документи за постъпване в училище, за командировки в чужбина и за издаване на задграничен паспорт, който между другото (особено през 1970-те) нееднократно му е бил отказван. Пише ги, когато сменя местожителството и местоработата си... Цитираната по-горе автобиография е показателна за отношението му към живота – с право е смятан за делови, прецизен, непатетичен човек. [3]
За "Кратък филм за едно убийство" Кешловски получава наградите на журито и на международната критика (FIPRESCI Prize) от фестивала в Кан, както и първия приз за най-добър европейски филм на новоучредената Европейска киноакадемия, наричан в онези години „Феликс“. "Кратък филм за любовта" е удостоен още със специалната награда на журито в Сан Себастиан и с наградата на публиката в Сао Пауло. Тези два игрални филма, целият "Декалог" и всички останали кинотворби до края на живота на Кешловски, се раждат благодарение на тясното му сътрудничество с адвоката Кшищоф Пиесевич, който е постоянен съавтор на неговите сценарии. А писателят, с когото не се разделя нито за миг в онези трудни времена за Полша, е Албер Камю. Влиянието на "Чужденецът" и "Падането" откриваме най-отчетливо именно в "Кратък филм за едно убийство". "Кой знае, ако Албер Камю беше правил филми, те може би щяха да приличат на филмите на Кшищоф Кешловски" – констатира след време известният полски поет Адам Загайевски.[4] "Когато по време на военното положение всички бяхме объркани и дезориентирани, единствено той знаеше накъде да върви... Пое по друг път – да гледа на съвременния живот през призмата на психологията и духовността. Оказа се, че е бил прав" – установява след години Анджей Вайда. Не бива да забравяме, че първоначално Кшищоф Кешловски се изявява като страстен документалист, но се отказва от документалното кино, защото се убеждава, че чрез него не би могъл да достигне до същината на проблемите, които иска да изследва. Опасява се е от прекомерната намеса в живота на другите. Страхува се документалното наблюдение да не навреди на героите му. Признава, че има сфери на човешката интимност, където не бива да се влиза с камера: не може да се направи документален филм за любовта, например. Но игралното кино е в състояние да го направи. И той го доказва със своя превъзходен "Кратък филм за любовта", който е невероятно изтънчен, нежно-печален и елегично-състрадателен разказ за плахата и беззащитната любов в света на девалвиращите чувства, в който господстват пошлостта и грубостта. И чрез него всъщност демаскира голямата вреда от воайорството за истинските чувства, предупреждавайки ни индиректно за опасностите от днешните риалита и всичките разновидности на телевизионно надничане в интимния живот на хората.
"Декалог" се превръща в международен хит, излъчван от много телевизии по света (без нашата) в началото на 1990-те години. Благодарение на огромната му полулярност, Кешловски получава примамливи предложения за работа от чуждестранни продуценти (предимно френски), което му дава възможност да създаде "Двойнственият живот на Вероника" (La double vie de Véronique, 1991) и безсмъртната си трилогия – "Три цвята: Синьо" (Trois couleurs: Bleu, 1993), "Три цвята: Бяло" (Trois couleurs: Blanc, 1994) и "Три цвята: Червено" (Trois couleurs: Rouge, 1994). След което обявява, че повече няма да прави филми. И за разлика от други свои колеги, които се завръщат към любимата професия след подобни изявления, удържа на думата си. Според Кшищоф Зануси, постижението на Кешловски е изключително. Той достига най-висок статус в европейското кино, нареждайки се до гиганти, като Федерико Фелини, Ингмар Бергман и Луис Бунюел. Просто не е искал да се съревновава със собствената слава. Но със своя успех, дошъл след падането на комунизма, доказва, че изкуството може да постигне много повече в условията на свобода, отколкото при диктатура. И с това се превръща в твърде неудобен пример за всички проповедници на марксизма – както в Полша, така и в Западна Европа. [6]
В тази връзка ми се иска да цитирам откъс от книгата на Андрей Плахов, посветена на 33 звезди на световната кинорежисура. В нея е казано следното за Кешловски: "Той не повтаря съдбата на онези емигранти от Източна Европа, превърнали се в родината си в експортна стока, а на Запад — в гастарбайтери. Той приема правилата на постмодернистичната игра на баналност и красивост с всичките й цветове, звуци, аксесоари, сюжетни и жанрови клишета. Но въпреки всичко неговият постмодернизъм е с човешко лице, върху което са отразени и щастието, и страданието. А ето как самият кинорежисьор се изповядва в автобиографичната си книга "Кешловски за Кешловски", издадена през 1993 г.: През 1995-та – само година преди да си отиде от този свят, Кшищоф Кешловски е номиниран за две награди "Оскар" (за режисурата и сценария на последния си филм "Три цвята: Червено"). А през 2011-та му бе отредено заслужено място сред водещите имена на световното кино в класация на 130-те най-добри филми в цялата история, съставен от международната синефилска общност „A Band Apart“. В престижния списък са включени 7 филма на Стенли Кубрик, 5 филма на Ингмар Бергман и Андрей Тарковски и по 4 филма на Кшищоф Кешловски, Дейвид Линч и Терънс Малик. ___________________________________
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУСПремиери |
© 2009-2010
|