БЕРЛИНАЛЕ’ 2020 - ПО-МАЛКО ФИЛМИ, ПОВЕЧЕ КИНО 06.02.2020 Текст: Павлина Желева конкурсна програмаСМЯНА НА УПРАВЛЕНИЕТО Официалното съобщение за назначаването на холандката Мариете Рисенбеек за изпълнителeн директор и на италианеца Карло Катриан - за творчески директор на световноизвестния фестивал „Берлинале“ дойде още през лятото на 2018 г. Двамата топ есперти обаче трябваше да изчакат осемнадесет месеца, за да може популярният Дитер Кослик, управлявал фестивала осемнадесет години да приключи този дял от кариерата си и да се раздели с немската публика. Нея, впрочем той харесваше най-много, а тя му се отблагодаряваше с непрекъснато нарастващ интерес към пръснатите из цял Берлин прожекции на филми от различните програми на фестивала. Тази година тандемът Рисенбеек/Катриан официално влезе във функците си. ВАЖНИЯТ ЮБИЛЕЙ Една от първите, достатъчно сериозни задачи за него се оказа честването на 70-годишния юбилей на мега фестивала. За целта, още през първата половина на месец февруари, редица събития ще излязат извън традиционния филмов контекст и ще се случат в сътрудничество със значими културни институции: Академията на изкуствата, Берлинската филхармония, няколко театъра … Концерти, представления, изложби и дебати за бъдещето на „Берлинале“ ще се се редуват в различни точки на немската столица. ПРЕСТИЖНИТЕ СЪБИТИЯ Карло Катриан, който е италиански кинокритик от Торино и чиято добра работа като творчески директор и фин селекционер на филмовия фестивал в Локарно буквално го „изтласка“ до най-високото управленско ниво на „Берлинале“ е измислил интелектуалното шоу „On Transmission“ („Предаване“). Седем именити режисьори, чието творчество е оставило важна следа в историята на „Берлинале“ ще посочат по един творец, когото обичат, а „Берлинале“ ще покани всеки един от тях. Тайванецът Анг Лий, фрацузойката Клер Дени, унгарката Илдико Енеди, китаецът Цзя Чжанке, германката Маргарете фон Трота, италианецът Паоло Тавиани и шведът Рой Андерсон вече са заявили своите избраници. Съвсем скоро всички ще се появят в Берлин „на живо“, а дебатите с тях ще води самият Катриан. Отделно събитие ще срещне с публиката култовия Фатих Акин, за да я върне към 2004-та, когато бунтарският му филм „Срещу стената“ неочаквано изтръгна „Златната мечка“…От своя страна изстрадалият украинския режисьор Олег Сенцов ще разкаже как е завършил филма си „Номера“… в затвора. ОГРАНИЧЕНИЯ В ИМЕТО НА КАЧЕСТВОТО Амбициите на ерудирания селекционер са да запази „най-доброто, наследено от Кослик“, но и да въведе промени, чрез които в „Берлинале“ да влиза повече „истинско“ кино. Съвсем неотдавна, той обяви, че в сравнение с миналата година общата бройка на филмите се съкращава със 60 заглавия. Предприе и важната стъпка да премахне позицията „извън конкурса“. Така, филмите, които не се състезават, но, по една или друга причина са достатъчно значими, вече са групирани в програмата Berlinale Special Gala. Двадесет заглавия ще бъдат видяни в три от най-престижните кинозали на града. Това оригинално събиране на бляскави ленти, наречено „Образи в движение“ е специален подарък за широката публика. В същата посока е и активно промотираната програма на телевизионни сериали. Тази година те ще бъдат осем и отношението към тях ще е точно такова, каквото и към големите кино заглавия. За сметка на това, няма да има филми, продуцирани от стрийминг платформи. ОФИЦИАЛНИЯТ КОНКУРС – САМО 18 ФИЛМА За разлика от преди, когато участниците се обявяваха повече или по-малко „на парче“ и фестивалът съзнателно поддържаше определен съспенс, то сега всички филми от главния конкурс бяха съобщени в един ден и то по азбучен ред. Причината? По-малко игра с чувствата на авторите, повече внимание към отделните заглавия, при това в равни пропорции. Филмът, който вече предизвиква интереса на немската публика, без съмнение е дръзкият експеримент на живеещият в Германия режисьор от афгански произход Бурхан Курбани, заснел собствена версия на прочутия роман на Бруно Дьоблин „Берлин Александерплац“. НОВИЯТ КОНКУРС И все пак, най-значимата промяна, която Катриан въвежда тази година е обособеният конкурс „Encounters“ („Срещи“), който на практика се превръща в третото най-важно състезание на „Берлинале“. Мотото му е „жизнеспособност на киното във всичките му форми“, а идеята - път на иновативните творби, в които формата е точно толкова интригуваща, колкото и съдържанието. С този си ход новият селекционер категорично заявява своята, а оттам и на фестивала, безрезервна подкрепа на сериозното „авторско кино“. Тази година то ще се изяви с 15 заглавия от цял свят. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|