СОЦИАЛНО-КРИТИЧНОТО БЪЛГАРСКО КИНО ПЕЧЕЛИ НАГРАДИ, НО НЕ И ПУБЛИКА 07.10.2019 Текст: Красимир Кастелов Кристина Грозева и Петър ВълчановЗавърши 37-ият фестивал на българския игрален филм „ЗЛАТНА РОЗА“, който се проведе във Варна от 27 септември до 4 октомври. Според мен, това издание на фестивала не предложи някакви изненади. Нямам възражения и към журито за късометражни игрални филми, председателствано от режисьора Андрей Паунов, което награди със "Златна роза" филма "Нина" на режисьора Христо Симеонов (трета негова победа в този конкурс след "Синът" през 2015-та и "Гората на Димо" през 2018-та) и поощри със специален диплом Димитър Кутманов за филма му "Дом". Не толкова обосновано обаче е отличаването на цели три от четирите дебютни филма в пълнометражния конкурс. Напълно заслужена е наградата за “Котка в стената” в лицето на режисьорите Мина Милева и Весела Казакова, но са пресилени специалните отличия за „Снимка с Юки“ (реж. Лъчезар Аврамов) и особено за "Лошо момиче" (реж. Мариан Вълев). Разбира се, би могло да се спори и дали нямаше да е по-справедливо, ако със "Златна роза" бе удостоен филмът на Командарев „В кръг“, а не "Бащата" на Грозева и Вълчанов, но пък не бива да забравяме, че през 2014-та именно техният филм "Урок" заслужаваше повече голямата награда, отколкото политически коректния "Съдилището". Любопитни са и паралелите, които можем да направим с фестивала отпреди пет години по отношение на наградата за най-добър режисьор. Защото и в двата случая тя бе спечелена от крайно радикални филми. През 2014-та от "Отчуждение" на Милко Лазаров, а сега от "Прасето" на Драгомир Шолев. Приемствеността между 32-ото и 37-ото издание е много важна и заради това, че вече става съвсем очевидно кои са главните уроци, които българското кино трябва да продължи да усвоява, ако иска да се движи във възходяща градация. Първият урок е свързан с ориентирането към наболелите проблеми на съвременното българско общество. Започнало с превъзходния „УРОК“ и продължило с „Каръци” и „Безбог”, които не му отстъпват по гражданския си патос, сега то достига може би кулминацията си във филми, като "БАЩАТА" и "В КРЪГ". А другият урок е свързан с продължаващо настъпление на „независимото“ кино, изразяващо се чрез филми, създадени без финансова подкрепа от българската държава. Нямам предвид съобразяващите се с масовите вкусове филми, а такива като "Прасето" и "Котка в стената"(подкрепен частично от НФЦ), които се открояват със своята безкомпромисност и социална ангажираност. За съжаление, точно този тип кино е крайно непопулярно сред широката публика, която изглежда неизлечимо увредена от лесносмилаемите зрелища, разпространявани в моловете. Това се потвърди съвсем ясно и от 37-ия фестивал на българския игрален филм във Варна, преминал при изключително слаб зрителски интерес.
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|