Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ВТОРИ ПОРЕДЕН ТРИУМФ НА АЗИАТСКОТО КИНО В КАН


26.05.2019  Текст:  Красимир Кастелов

НОВИНИ

   

Южнокорейският режисьор Бон Джун-хо (Bong Joon-ho) спечели "Златна палма" на 72-ия кинофестивал в Кан, който се проведе от 14 до 25 май. Международното жури, ръководено от Алехандро Гонсалес Иняриту го удостои с най-престижното отличие в света на киното за филма му "Паразитът" (Gisaengchung). Това е втори пореден триумф за азиатското кино в Кан, след като миналата година най-голямата фестивална награда бе връчена на японеца Хирокадзу Коре-Eда за филма му "Крадци от магазини" (Manbiki kazoku). 

За триумфа на азиатското кино на миналогодишния кинофестивал в Кан допринесе друг прочут южнокорейски режисьор на име Ли Чан Дон, който бе отличен от международната кинокритика (FIPRESCI Prize) за филма си "Изгаряне" (Beoning). Впрочем, именно това бе заглавието, за което се смяташе, че има най-големи шансове да излезе краен победител в надпреварата за "Златна палма", защото получи най-висок среден бал (3.8 от максимум 4) в уебкласацията на 11-те критици от авторитетното списание „Screen International“. 

Тазгодишният южнокорейски успех съвсем не е изненадващ, като се има предвид, че именно филмът "Паразитът" заемаше лидерски позиции в предварителните класации, както на френските, така и на международните специализирани издания, отразяващи фестивала. Наш представител в Кан (в лицето на Павлина Желева) също нареди южнокорейската творба сред потенциалните фаворити веднага след фестивалната му прожекция. 

"Силната страна на "Паразитът" пък е в неговата неочаквана острота и актуалност. В смелостта на режисьора да използва жанра на трилъра и да го преобърне в небивала социална критика срещу жестокото противоборство между бедни и богати." (Павлина Желева, в. "Дневник").

В обзорна статия за сп. "Артизанин" отбелязах неотдавна, че възходът на южнокорейското кино е толкова не­вероятен, че звучи като приказка.

Подобно на самата из­точноазиатска държава, която за трийсетина години се превърна от бедна аграрна страна в развито индустри­ално общество, така и нейната кинематография само за едно поколение се нареди сред лидерите на световния кинематографичен процес, заставяйки киноиндустрии­те на САЩ, Япония и Китай да се съобразяват с нея. И в момента тази държава е на пето място в света по посе­щаемост на кината (след Индия, Китай, САЩ и Мексико) и на шесто по приходи от разпространението на филми (след САЩ, Китай, Индия, Япония и Великобритания).
Но докато южнокорейски майстори като Пак Чан Ук (Съчувствие за г-н Мъст, Старо мом­че, Съчувствие за г-жа Мъст), Ким Ки-док (Пролет, лято, есен, зима… и пак пролет, Стик № 3, Пиета и др.) и Ли Чан-дон (Оазис, Поезия) са относително познати на родната фестивална публика, творчеството на Бон Джун-хо продължава да е terra incognita не само за фестивал­ните ни селекционери, но и за разпространителските фирми.

Това е трудно обяснимо, след като този режи­сьор е създател на изключителните филми „Спомени за едно убийство“ (Salinui chueok) и „Майка“ (Madeo, 2009), но също и „Домакинът“ (Gwoemul, 2006), който само в Корея е гледан от бли­зо 11 млн. зрители. Американците не без основание го сравняват с „Челюсти“ и „Джурасик парк“. Бон Джун-Хо обаче не следва схемите на филмите за чудовища, а дя­волски талантливо смесва трилъра с черната комедия, а на моменти и с точно адресираната социално-полити­ческа сатира. Впрочем, именно в това е парадоксът на южнокорейския филмов феномен – че големите кинема­тографисти от тази страна умеят да правят перфектно в професионално отношение масово кино, което се харес­ва и на по-изкушената част от публиката, очакваща нещо повече от развлечения. 

Куентин Тарантино, който сега беше сред най-големите претенденти за "Златна палма" с най-новия си филм "Имало едно време... в Холивуд", е голям почитател на Бон Джун-Хо и не случайно е класирал неговия ранен филм "Спомени за едно убийство" (Salinui chueok, 2003) в своите топ 20 най-добри филми в историята на киното. 

НАГРАДИТЕ ОТ ГЛАВНИЯ КОНКУРС НА 72-ия КИНОФЕСТИВА В КАН
• „ЗЛАТНАТА ПАЛМА” бе връчена на 49-годишния южнокорейски режисьор Бон Джун-хо за филма му „
ПАРАЗИТЪТ” (Gisaengchung).
• Голямата награда (Grand prix) бе връчена на 36-годишната французойка Мати Диоп за филма ѝ „
Атлантика” (Atlantique).
• Наградата за най-добър режисьор получиха белгийските братя
Жан-Пиер Дарден и Люк Дарден
за филма им "
Младият Ахмед" (Le jeune Ahmed).
• Наградата на журито (Jury Prize) си поделиха Ладж Ли (французин, произхождащ от Мали) и бразилците Жулиано Дорнел и Клебер Мендонса Фильо
за техните филми „
Клетниците” (Les miserables) и „Bacurau” (Нощна птица).
• Наградата за най-добър актьор получи Антонио Бандерас за неговата роля във филма „
Болка и величие” (Dolor y gloria) на Педро Алмодовар – режисьорът, открил първи Бандерас за голямото кино.
• Наградата за най-добра актриса бе връчена на англичанката Емили Бийчъм (Emily Beecham) за ролята ѝ във филма „
Малкият Джо” (Little Joe) на австрийската режисьорка Джесика Хауснер.
• Наградата за най-добър сценарий спечели филмът „
Портрет на млада жена в огън” (Portrait de la jeune fille en feu) на френската режисьорка Селин Скиама (Seline Sciama).
• Със специална грамота (Special mention) бе удостоен палестинският режисьор Елиа Сюлейман за филма му „
Това трябва да е Раят” (It Must Be Heaven), който е копродукция на Франция, Катар, Германия, Канада, Турция и Палестина.

* * *

Списъкът на наградените във втората по значение конкурсна програма "Особен поглед" може да видите тук.



 

 

 

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации