21-ият СОЛУНСКИ ДОКУМЕНТАЛЕН ФЕСТИВАЛ - VR ФИЛМИТЕ 10.03.2019 Текст: Божидар Манов 21 Солунски фестивал на документалното кино
В София за първи път демонстративни VR сеанси за любопитни зрители можеха да се видят по време на Международния панаир на книгата в края на 2018 година. Тогава в малък, скромно приспособен павилион (колкото будка за вестници) с индивидуален шлем на главата малкото желаещи посетители „влизаха“ или по-точно присъстваха във въображаемия свят на Кафка от неговия роман „Процесът“ (1925). Неколцината изкушени зрители попадаха в стаята на главния персонаж – банковия директор Йозеф K. или може би дори в личната стая на Кафка от миниатюрната му къща на „Златната уличка“ в Прага. И така за няколко минути VR илюзията (някои я наричат „измамата“) разтваря пред очите на зрителя интегралното време-пространство на въображаемата сфера, заснета преди това именно от такава сферична снимачна глава с много на брой миниатюрни камери (12, 18 или дори 24), чиито дигитални записи след това се обработват от специален софтуер и възпроизвеждат илюзията за непрекъснатото сюжетно развитие. Впрочем, докато зрителите увлечени „присъстват“ в обема на VR илюзията и реагират по определен начин на нейната въображаема среда, то отстрани изглеждат доста странно или дори смешно с неоправданите и нелогични движения, които извършват в реалното пространство на VR павилиона. А през това време, само за една изминала година, документалният фестивал в Солун създаде самостоятелна програмна категория за VR филми и още през март 2018 тя стана конкурсна със самостоятелно жури и отделни награди. (В скоби да си припомним, че през 1999 г. на прага на Милениума, фестивалът във Венеция първи обособи секция за дигитални филми с конкурс, жури и награди. Тогава това изглеждаше изненадващо. Днес дигиталните филми са почти навсякъде 100 % от фестивалните програми и само по изключение някои амбициозни автори предлагат, а отзивчиви селекционери приемат 35-милиметрови копия на филми със специални визуални характеристики.)
Подобна непретенциозна, но знакова селекция е естествена за една едва прохождаща нова аудиовизуална медия. Но както ни учи историята на кинематографа, етапите на технико-естетическа еволюция обикновено започват точна така, с малки експериментални стъпки. За да сме днес свидетели и зрители на невероятни екранни фантазии, толкова напред от наивните откривателски опити на братя Люмиер и други подобни мечтатели от края на ХІХ век - само преди 124 години! Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|