Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ЗЛАТНАТА ПАЛМА ОТНОВО БЕ ВРЪЧЕНА НА ФРЕНСКИ ФИЛМ


25.05.2015  Текст:  Kastel

Жак Одиар

   

Големият победител от 68-ия кинофестивал в Кан е социалната драма „ДИЙПАН“ (Dheepan) на режисьора Жак Одиар. Това е трети френски триумф за последните пет години, след удостояването със „Златна палма“ на филмите „Амур“ (2012) и „Животът на Адел“ (2013).
„Да получа награда от братя Коен е нещо изключително“, - заяви 63-годишният Жак Одиар на церемонията по награждаването в Кан вчера. Получавайки най-голямото фестивално отличие от ръцете на американските режисьори Джоел и Итън Коен, Жак Одиар каза още: „Благодаря на Михаел Ханеке, че тази година няма негов филм!“, - имайки предвид явно това, че през 2009-а и 2012-а година отстъпи в съревнованието за „Златна палма“, след като неговите филми „Пророк“ и „Ръжда и кости“ бяха победени именно от последните две творби на Ханеке - „Бялата лента“ и „Амур“.
Сегашният носител на „Златна палма“ в Кан разказва във филма си за бивш войник от тамилските тигри на име Дийпан, който бяга от раздираната от гражданска война Шри Ланка във Франция заедно с една жена и момиче. Те се представят за семейство, използвайки паспортите на починало семейство. Настаняват се в предградие на Париж, но скоро откриват, че и там има цари насилие. За да оцелеят, Дийпан трябва да приложи наученото по време на войната.
С второто по значимост отличие в Кан – Голямата награда на журито – бе отличен унгарската драма за Холокоста „СИНЪТ НА САУЛ“ (SAUL FIA) на режисьора-дебютант Ласло Немеш. Коментирайки неговия успех, канадският режисьор Ксавие Долан (член на журито) сподели: „Излязохме след прожекцията в пълна тишина и още дълго не можехме да проговорим. Това е филм, който прониква в теб постепенно“. Американската актриса Сиена Милър (член на журито) също е била омагьосана от творбата на Немеш, след като призна, че не е виждала нищо по-силно на тази тема. Унгарският филм разказва историята на Саул Ауслендер - евреин, който е депортиран в концентрационния лагер в Аушвиц и попада сред зондеркомандос - затворници, които работят в газовите камери. Един ден открива трупа на момче и си внушава, че това е синът му. Потресен е и се опитва да направи невъзможното, за да го погребе. „Синът на Саул“ спечели и наградата на ФИПРЕССИ (Международната федерация на пресата).
С третото по значение отличие - наградата на журито – бе удостоен филмът „ОМАРЪТ“ (THE LOBSTER) - първата англоезична творба на Йоргос Лантимос. Името на гръцкия режисьор нашумя през 2009 г., след като именно в Кан той излезе победител в конкурса „Особен поглед“ (Un Certain Regard) с филма си „Кучешки зъб“ (Kynodontas).
Действието на новия му филм се развива в близкото бъдеще, в общество, в което всеки самотен човек бива задържан и изпратен в специално учреждение. Там той трябва за 45 денонощия да намери половинката си, като след изтичането на този срок нарушителите се превръщат в животни. Главният герой е беглец, който не иска да се подчини на установения ред, и се присъединява към нелегална група. Главните роли изпълняват Колин Фарел и Рейчъл Уайз.
Наградата за режисура бе връчена на тайванския режисьор ХУ ХСИАО-ХСИЕН  за филма му „УБИЙЦАТА“ (Nie yin niang), а мексиканският режисьор Мишел Франко получи наградата за сценарий за „ХРОНИЧНО" (Chronic).
За най-добър актьор на 68-ия фестивал в Кан бе признат французинът ВЕНСАН ЛИНДОН за неговото превъплъщение във филма „Законът на пазара“ (La loi du marché), а наградата за най-добра актриса си поделиха американката РУНИ МАРА и французойката ЕМАНЮЕЛ БЕРКО за техните изпълнения съответно във филмите „Каръл“ (Carol) и „Моят крал“ (Mon roi).

Повечето решения на международното жури, ръководено от американските режисьори - братята Джоел и Итън Коен - бяха посрещнати с неодобрение от многобройните представители на медиите, акредитирани за отразяването на фестивала. Не остана в тайна и фактът, че и между самите членове на журито е имало сериозни разногласия. Не случайно на пресконференцията, последвала церемонията по награждаването, Джоел и Итън Коен дадоха да се разбере, че журито, присъдило наградите в Кан тази година е било съставено от творци, а не от критици.
Но въпреки това присъстващите в пресзалата не им спестиха критиките си. Толкова отрицателни реакции отдавна не са наблюдавани в Кан. Не са никак малко онези, които са убедени, че наградите тази година не са отишли при хората, които наистина са ги заслужавали. Така, например, е трудно да се обясни как е възможно да останат напълно незабелязани силните италиански филми в конкурса – „Младост“ (Youth) на Паоло Сорентино, „Моята майка“ (Mia madre) на Нани Морети и „Приказка на приказките“ (Il racconto dei racconti) на Матео Гароне. Аз лично също съм озадачен, че остана без никакво отличие любимият ми китайски режисьор Дзя Джанкъ, участвал в надпреварата за „Златна палма“ с филма „Планините се движат“ (Shan he gu ren).

Главната награда във втория по значение фестивален конкурс „Особен поглед“ спечели исландската трагикомедия „ОВНИ“ (Rams). С наградата на журито в нея бе отличена хърватската драма „ЗЕНИТ“ (Zvizdan) на режисьора Далибор Матанич. Призът за най-добър режисьор бе връчен на японеца КИЙОШИ КУРОСАВА за филма му „ПЪТУВАНЕ ДО БРЕГА“ (Kishibe No Tabi). С новоучредената награда „Talent Prize“ бе удостоен известният румънски режисьор Корнелиу Порумбою за филма му „СЪКРОВИЩЕТО“ (Comoara).
В програмата „Петнайсетдневка на режисьорите“ победи филмът „ПРЕГРЪДКАТА НА ЗМИЯТА“ (El Abrazo de la Serpiente) – копродукция на Аржентина, Колумбия и Венецуела.
С главното отличие в състезателната секция „Седмица на критиката“ бе удостоена драмата „ПАУЛИНА“ (La Patota) – копродукция на Аржентина, Бразилия и Франция.
„Златна камера“ за най-добър дебют бе връчена на колумбийския режисьор Сезар Аугусто Асеведо за филма му „ЗЕМЯТА И СЯНКАТА“ (La Tierra Y La Sombra), който е съвместна продукция на Колумбия, Франция, Холандия, Чили и Бразилия.
С почетна „Златна палма“ в Кан бе отличена знаменитата френска режисьорка АНЕС ВАРДА.
Тази година фестивалът в Кан се проведе под ново ръководство, след като мястото на оттеглилия се легендарен фестивален шеф Жил Жакоб бе заето от 68-годишния Пиер Лескюр.
Източници: БТА, Screen Dailyrg.ru и др. 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     



 

Други



 

Подобни публикации

  

ФИЛМ НА ФОКУС


      

Повече по темата може да прочетете тук.
 

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание