ЗАВРЪЩАНЕТО НА БЛОКБАСТЪРИТЕ В БИТКАТА ЗА ОСКАРИ 24.01.2016 Текст: Красимир Кастелов ОБЗОРИТази година треската, традиционно съпътстваща шоуто по раздаване на наградите „Оскар”, започва да обзема много повече хора в сравнение с преди. Защото номинациите за престижните отличия, които трябва да бъдат връчени на 28 февруари в Лос Анджелис за 88-ми път в историята, създадоха предпоставки за триумф на мейнстрийм киното с марка Холивуд, което се харесва на масовата публика. Е, няма да победи седмият епизод на „Междузвездни войни“, тъй като е номиниран само за техническите си постижения, но може да бъде някоя друга от продукциите на големите холивудски студиа, получили общо 40 номинации, включително и за най-добър филм на годината!
Приходите от разпространението в САЩ и Канада на номинираните за награда в основната категория към момента на обявяване на номинациите са надхвърляли $606.6 млн. (по данни на boxofficemojo.com). Това е три пъти повече в сравнение с общия боксофис на осемте претендента за главния приз миналата година, когато само „Американски снайперист“ и „Селма“ представляваха същинския Холивуд (Warner Bros. и Paramount Pictures). Останалите - „Бърдмен“, „Гранд хотел Будапеща“, „Юношество“, „Камшичен удар“, „Теорията на всичко“ и „Игра на кодове“ - бяха по-скоро авторски арт проекти, отличаващи се с независимия дух на нискобюджетното кино. Именно този независим дух, който е по-характерен за европейските филми, бе недолюбван дълго време от членовете на Американската академия за киноизкуство. Едва през последното десетилетие започнаха да му обръщат подобаващо внимание, удостоявайки през последните 5 години с главното си отличие заглавия като "Артистът", "12 години в робство" и "Бърдмен". И с това на практика признаха отдавна известния факт, че стойностните филми на САЩ не се правят от 20th Century Fox, Universal Pictures, The Walt Disney, Warner Bros., Sony Pictures и Metro-Goldwyn-Mayer, а от малки компании, разполагащи с нищожни бюджети, но с много по-голяма свобода за реализиране на творчески идеи. Зрителският интерес към независимото кино все още не може да съперничи на проявявания (предимно от тийнейджърската аудитория) към многомилионните продукции на големите холивудски студиа. И не са никак малко случаите в миналото, в които членовете на Американската киноакадемия отдават своите предпочитания предимно на филми, направили им впечатление повече с касовите си резултати, отколкото с художествените си качества. Случвало се е даже да не удостоят с вниманието си шедьоври, само защото са били недооценени от широката аудитория. Най-фрапиращ е случаят с „Шофьор на такси“, който дори след спечелването на „Златна палма“ в Кан не получава нито един „Оскар“ на церемонията през 1977 година, отстъпвайки пред по-скромния в художествено отношение „Роки“, който обаче има приходи от $117 млн. само от разпространението си в САЩ и Канада. СКЪПИТЕ ХОЛИВУДСКИ ПРОДУКЦИИ СЕ ВРЪЩАТ В ИГРАТА Предстоящото връчване на оскарите обаче може да обърне тенденцията и да върне в играта т.нар. блокбастъри (скъпите холивудски продукции), ориентирани към масовите зрителски вкусове. За последно наградата за най-добър филм е била спечелена от блокбастър преди цели 12 години, когато триумфира „Властелинът на пръстените: Завръщането на краля“. Но дори и сега да не победи някой от двата основни фаворита („Завръщането“ или „Лудият Макс: път на яростта“), пак има много голяма вероятност главният оскар в надпреварата да получи някое от големите холивудски студиа – например Paramount Pictures. Тази прочута компания стои зад комедийната драма „THE BIG SHORT“, която бе удостоена с наградата на гилдията на американските продуценти за най-добър филм на годината. А това е сериозна индикация за нейния краен успех, защото през последните 8 години големият победител в надпреварата за оскарите винаги е била продукция, отличена преди това с този излючително важен приз („Бърдмен“, „12 години в робство“, „Арго“, „Артистът“, „Речта на краля“, „Войната е опиат“, „Беднякът милионер“, „Няма място за старите кучета“). ШАНСОВЕТЕ НА НЕЗАВИСИМОТО КИНО Макар и не много големи, шансовете на независимото кино да задържи позициите си от последните няколко години, не са за пренебрегване. Те се крепят на филми, произведени от малки компании, някои от които никой не бе чувал доскоро. Такава е, например, създадената само преди три години A24. Тя се състезава за отличия в общо 7 категории с три свои заглавия. Психологическата драма „СТАЯ“ е номинирана за най-добър филм, най-добър режисьор (Лени Ейбрахамсън), най-добър адаптиран сценарий (Ема Донахю) и най-добра актриса в главна роля (Брий Ларсон). Научно-фантастичният „EX MACHINA“ се съревновава в две категории - най-добър оригинален сценарий и визуални ефекти, а биографичният „ЕМИ“ има големи шансове да получи оскар за най-добър документален филм. ИЗНЕНАДИ И ГАФОВЕ В НОМИНАЦИИТЕ Изненадите или по-скоро гафовете в тазгодишните номинации предизвикаха бурни реакции в медиите и социалните мрежи. Сред най-обсъжданите теми е липсата на чернокожи актьори и режисьори между номинираните. Аз лично съм удивен, че превъзходното превъплъщение на Идрис Елба в „Безродни зверове“ (Beasts of No Nation) е пренебрегнато.
Сред надценените кинозвезди напоследък, според мен, е и 25-годишната Дженифър Лорънс, която се нареди за четвърти път сред номинираните за актьорския оскар и има голяма вероятност да спечели за втори път престижната статуетка за своето участие във филма „Джой“ на режисьора Дейвид О. Ръсел.
Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
ДИСТОПИЧНИТЕ ФИЛМИ ЛИ СА НОВАТА НИ РЕАЛНОСТ? 19.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|