Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

ВЪВ ВЕНЕЦИЯ БЕ ОТКРИТ ЮБИЛЕЙНИЯТ 70-ти МЕЖДУНАРОДЕН КИНОФЕСТИВАЛ


28.08.2013  Текст:  Kastel

НОВИНИ

   

С тържествена церемония във Венеция стартира за 70-ти път най-старият международен кинофестивал, заслужено смятан за един от трите най-важни форума на световното кино през годината – заедно с тези в Кан и Берлин.
Юбилейното издание бе открито с премиерна 3D-прожекция на филма „Гравитация“ на Алфонсо Куарон. Мексиканският режисьор, който е награждаван преди във Венеция за два по-ранни свои филма („И твоята майка също“ и „Деца на хората“), този път представя впечатляващ технотрилър със специални ефекти, сравними, според мнението на специалистите, с тези от „Аватар“ на Джеймс Камерън. Действието му се развива на космически кораб, претърпял авария, поради което екипажът остава в космоса, надявайки се на спасение и завръщане на земята. В главните роли участват Джордж Клуни и Сандра Бълок. Според престижното американско издание "Холивуд рипортър", „Гравитация“ е най-реалистичният и красив филм, посветен на Космоса. Той обаче бе представен извън конкурса и няма да претендира за някоя от многобройните награди, връчвани във Венеция.
Организаторите на фестивала, ръководени от програмния директор Алберто Барбера (Alberto Barbera), са подготвили изключително наситена програма, включваща за пръв път и специална подборка от късометражки с продължителност от 60 до 90 секунди, посветена на историята и бъдещето на киното и на Венецианската мостра в частност.
Тази година председател на международното жури е Бернардо Бертолучи. Създателят на незабравими шедьоври като „XX век“, „Последно танго в Париж“ и „Последният император“ влиза в тази роля за втори път. Преди 30 години, когато също бе начело на журито, той допринесе за награждаването със „Златен лъв“ на Жан-Люк Годар за филма му „Име Кармен“.

Прави впечатление, че претендентите за „Златен лъв“ тази година не са само игрални филми, но има и анимация на легендарния японски майстор Хаяо Миядзаки, както и две документални - едната ("The Unknown Known") е на прочутия американски режисьор Ерол Морис и е посветена на бившия американски министър на отбраната Доналд Ръмсфелд, а другата ("Sacro Gra") е дело Джанфранко Роси и разказва за обикновените италианци, живеещи в околностите на Рим.    
За съжаление, за пореден път няма българско заглавие в основната конкурсна програма. Все пак, юбилейното издание на Венецианският фестивал няма да мине без наше участие. „Отчуждение” на режисьора Милко Лазаров и изпълнителния продуцент Христо Живков, който спечели наградата за най-добър български игрален филм на 17-ия международен София Филм Фест, бе включен в специалната програма „Венециански дни” - седмица на кинорежисьорите (Giornate degli Autori), която е сред паралелните секции на фестивала. От учредяването на „Венециански дни” през 2004-та досега четири пъти филм от селекцията на „Седмицата на режисьорите” е печелил изключително важната награда за млади автори „Лъв на бъдещето”, присъждана на най-добрата дебютна кинотворба, представена във всички конкурсни програми. Сега продукцията на БНТ „Отчуждение” има възможност да се пребори за спечелването на това престижно отличие. Освен филма на Милко Лазаров, в рамките на „Венециански дни” ще бъдат представени още 18 филма от Италия, САЩ, Канада, Индия, Хонгконг, Аржентина, Франция, Германия, Испания, Мароко и Турция.  

Сред акцентите във Венеция тази година е програмата, посветена на класическото кино от миналото, озаглавена Venezia Classici. За целта, за първи път е сформирано жури, съставено от студенти в италианските висши филмови училища, които ще присъдят свои награди на незабравимите шедьоври. Този оригинален конкурс обещава да бъде дори по-силен от главния, ако се съди по заглавията, включени в него, сред които се открояват, по мое мнение повече от половината: „Моя скъпа Клементайн“ на Джон Форд, „Ръце над града“ на Франческо Рози, „Пайза“ на Роберто Росселини, „Бледите звезди на Голямата мечка“ на Лукино Висконти, „Хляб и шоколад“ на Франко Брузати, „Провидение“ на Ален Рене, „Човекът-звяр“ на Жан Реноар, „Честита Коледа, г-н Лорънс“ на Нагиса Ошима, Моят приятел Иван Лапшин“ на Алексей Герман, „Спомняш ли си Доли Бел?“ на Емир Кустурица, „Хотел Монтерей“ на Шантал Акерман, „Цветята Хиган“ на Ясудзиро Одзу, „Кой знае?“ на Дамяно Дамяни и др.  

В алтернативната програма „Хоризонти“ са селектирани 31 филма, които, според кинокритиците, олицетворяват новите тенденции в световното кино. Сред тях са: „Пало Алто“ (Palo Alto) на Джия Копола (внучка на легендарния създател на „Кръстникът“), британският „Натюрморт“ (Still Life) на Уберто Пазолини (продуцент на „Време за мъже“), „Aningaaq“ на Йонас Куарон (син на мексиканеца Алфонсо Куарон), „Малък брат“ на казахстанеца Серик Апримов, „Медеас“ Андреа Палаоро и най-новите филми: „Jigoku de naze warui“ (Why Don’t You Play in Hell?) и „Vi är bäst!“ (We Are the Best!) на вече прославени режисьори като японеца Сион Соно и шведа Лукас Мудисон.

Извънконкурсните прожекции също са очаквани с огромен интерес. Ще бъдат показани новите филми на корееца Ким Ки-Дук (миналогодишен победител в основния конкурс, неостаряващите класици Анджей Вайда и Еторе Скола, както и „Каньоните“ на Пол Шрайдър (знаменитият сценарист на „Шофьор на такси“ и „Последното изкушение на Христос“), документалното разследване на Алекс Гибни „Лъжата на Армстронг“ за уличаването в употреба на допинг на прочутия американски колоездач и още една документална творба с красноречивото заглавие „Украйна не е бордей“ - режисьорски дебют на младата австралийка Кити Грийн.
Автор на официалния плакат на 70-ия Венециански кинофестивал е Симоне Маси – аниматор, режисьор и илюстратор, който се е опитал да отдаде почит на двама титани на световното кино - Тео Ангелопулос и Федерико Фелини. 
Източник: официалният сайт на 70-ия международен кинофестивал във Венеция



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации