ВАГНЕР И РАЗВИТИЕТО НА ФИЛМОВАТА ИЗРАЗНОСТ 22.05.2016 Текст: Димитър Бърдарски Сергей АйзенщайнНа днешната дата (22 май) през 1813 година е роден РИХАРД ВАГНЕР - велик германски композитор, театрален предприемач, общественик и диригент, когото най-често свързваме с неговите опери (или „музикални драми“, както са наречени по-късно). Но неговата музика е вдъхновяла и не един от най-известните майстори на киното при създаването на техните филмови шедьоври. Когато се заговори за Вагнер и киното, може би първото, за което човек се сеща, е Ездата на валкюрите в „Апокалипсис сега” на Франсис Копола. Но дори когато музиката на Вагнер не звучи от екрана, творческото му влияние се долавя отчетливо в киноепоси като „Междузвездни войни” (1977-2005), които режисьорът (силно повлиян от книгите на изтъкнатия изследовател на митологиите – и познавач на Вагнер – Джоузеф Камбъл) нарича „космически опери”, или трилогията „Властелинът на пръстените” на Питър Джаксън (2001-2005). Наистина, Толкин упорито отхвърля влияние от Вагнер, като заявява: „И двата пръстена са кръгли и имат дупка по средата – с това приликата се изчерпва”. Но сериозни изследователи виждат редица сходства и определят сагата като своеобразен британски реванш срещу интерпретацията на мита от Вагнер. Така или иначе, трилогията на Джаксън значително допринася за популяризиране на Вагнеровото творчество сред широката публика... Показателна за родството на Вагнер с киното е честата покана от фестивала в Байройт към кинорежисьори да поставят негови опери. Например Вернер Херцог („Лоенгрин” в края на 80-те), Патрис Шеро с нашумялата и спорна постановка на „Пръстена на нибелунга” и Ларс фон Триер през 2001-ва, който обаче любезно отклонява поканата две години по-късно с мотива, че не се чувства готов творчески да се справи с тетралогията. Всъщност, още ранните кинематографисти са възторжени почитатели на композитора. През 1904 г. Едуин Портър режисира „Парсифал”, 25-минутен ням филм, съдържащ осем сцени от операта. В „Лоенгрин” от 1907 г. режисьорът Франц Портен е в главната роля, а дъщеря му играе Елза. „Тристан и Изолда” е режисирана за „Пате” от Алберт Капелани през 1909 г., а две години по-късно в същата творба, екранизирана от Уго Фалена, играе звездата Франческа Бертини. В годините на немите филми в САЩ и Германия кинотворци и кинокритици непрекъснато се обръщат за вдъхновение към творчеството на Вагнер и неговите идеи за бъдещето на музикалната драма.
Сергей Айзенщайн поставя „Валкюра” в Болшой театър през 1940 г. Премиерата е на 21 ноември, има само шест представления до февруари 1941-ва. Следвайки партитурата на композитора, Айзенщайн построява мизансцени, в които на сцената равноправно съжителстват персонажът и одушевената среда на обитаване. С помощта на мимически хорове се онагледява повествованието на героите. Концепцията на Рихард Вагнер за синтетичния театър е резюмирана от Айзенщайн така: „Остра зрителност, но не пищна зрелищност”. Едва ли може да се предполага, че Микеланджело Антониони е бил по някакъв начин запознат с творческите търсения на Айзенщайн в постановката на „Валкюра”, но 30 години по-късно в своя американски филм „Забриски пойнт” той одухотворява по подобен начин пустинната Долина на смъртта с участието на актьори от авангардисткия „Отворен театър” на Джо Чайкин. Ако на някого този паралел му се струва малко пресилен, ето и думите на Антониони в коментар за филма (цитирани по книгата му „Снимам, следователно живея”, изд. „Колибри”, 2012 г.): „Това е една обикновена история въпреки нейното многостранно съдържание. Обикновена, защото се развива в приказна атмосфера. Дори и критиците да опонират, аз вярвам в едно: приказките са правдоподобни. Дори и когато героят побеждава пълчища от дракони с вълшебен меч...” Не може да не се сетим за героя, който изковава меча Нотунг и убива дракона. Това е Зигфрид, роден от любовта на Зигмунд и Зиглинде във „Валкюра” и триумфиращ в следващата опера от тетралогията на Вагнер. Дали слънцето на хоризонта в последния кадър е залез или изгрев – това е оставено на зрителя да прецени. Своеобразни продължители на традициите на Айзенщайн са режисьорите Андрей Тарковски и Андрей Кончаловски. Известно е, че Тарковски е обмислял използването на „Ездата на валкюрите” в „Сталкер”, изтръгвайки тази знаменита музикална пиеса от нейния естетически оперен контекст (увертюра към трето действие на операта "Валкюра”), интерпретирайки я като заплашителната, дехуманизираща сила на необуздания технически прогрес. В „Сибириада” Андрей Кончаловски демонстрира амбициозен опит да съчетае мито-поетичния подход с епично-документалното начало, разгръщайки внушителна панорама на изконния конфликт – и съжителство – на човека с природата в безкрайните простори на Сибир. Неотдавна в едно интервю Франсис Копола изложи мечтите си за киното на бъдещето – така, както преди 150 години Вагнер мечтае за „гезамткунстверк”, цялостната творба на изкуството, която ще изрази вътрешния свят на човека в неговата пълнота. „Киното е още в детските си години. Ние си го представяме такова, каквото е сега. Но то ще се промени. Театърът има хилядолетна история, романът – около 400 години. Киното е изкуство, на което още предстои да се случи. Нужна му е технологията за това”, казва режисьорът на „Апокалипсис сега”. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|