Изненадващо през изминалия уикенд първенец в американския боксофис стана новият филм на братя Коен „Непреклонните“ (True Grit) с $ 14.6 млн. приходи. Той изпревари досегашният фаворит „Запознай се с малките“ ($13.5 млн.) и с общите си приходи от $110 млн. значително надхвърли досегашният касов рекорд на Джоел и Итън Коен от $ 74.3 млн., поставен преди три години с филма им „Няма място за старите кучета“. Този несъмнен успех, изведе филма на великолепното режисьорско дуо в челната петица на най-касовите традиционни уестърни в историята на американското кино. Той вече изпревари такива предишни хитове като „Непростимо“ ($101,1 млн.) и „Маверик“ ($101,6 млн.), което доказва безсмъртието на този жанр в американската култура.
Ако се съди по неотслабващия зрителски интерес към „Непреклонните“ дори и след третата седмица от появата му по екраните, може да се прогнозира, че той има потенциала да достигне до 130-140 млн. долара общи приходи и да излезе на второ място в ранглистата на най-гледаните уестърни за всички времена, която се оглавява от „Танцуващият с вълци“ на Кевин Костнър, донесъл през есента на 1990-а само от разпространението си в САЩ и Канада $ 184,2 млн. За съжаление, не можем да се зарадваме особено от успеха на братята Коен, защото тяхното постижение облагодетелства „Парамаунт“ - една от водещите холивудски компании, а не някое независимо студио. Жалко е, че Джоел и Итън Коен, които дълго време отбягваха да се ангажират с високобюджетни продукции и това се отразяваше благотворно върху експериментаторския дух на филмите им, като че ли напоследък започват да се вграждат в холивудската система.
Бюджетите на ранните им филми („Blood Simple.“, „Raising Arizona“, „Miller's Crossing“, „Barton Fink“, „Fargo“) не надхвърляха 7-8 млн., но именно с тях двамата братя ще останат в историята на киното. Последният им филм „Непреклонните“ освен, че е римейк на известен от миналото уестърн, е направен с $38 млн., което може и да не е кой знае колко много за холивудските мащаби, но все пак е достатъчно сериозен бюджет, който няма начин да не се е отразил върху свободата им на изразяване.
Забележително е обаче, че в началото на 2011-а година ставаме свидетели на сериозен касов успех на нискобюджетна продукция, като „Черният лебед“, заснета само за $13 млн. Филмът на Дарън Аронофски, смятан за най-яркият представител на съвременното американско независимо кино, вече събра $ 61.2 млн., което е постижение, като имаме предвид, че това не е уестърн, а психологическа драма, в която става въпрос за съвременния балет. Радващ е успехът и на друг ярък в художествено отношение филм като „Речта на краля“ (The King's Speech), реализирал вече $ 32.9 млн. приходи, възвръщайки повече от два пъти своите производствени разходи.
Любопитно е, че това настъпление на стойностни, независими филми, става на фона на провала на блокбастър като „Трон: Заветът“, който още не може да си възвърне разходите от $170 млн.
Третият уикенд от разпространението на „Боецът“, който със сигурност ще бъде сред основните претенденти за „Оскар“, му донесе още $10 млн. Общите приходи на този филм, заснет за $25 млн., вече възлизат на $46,4 млн., което също подсказва, че в началото на тази година ставаме свидетели на спадане на интереса към високобюджетните блокбастъри. Дано така продължи през цялата година, за да могат нискобюджетните, но качествени филми да достигнат до повече зрители.