ТОП 10 НА ПРОВОКАЦИИТЕ НА ЛАРС ФОН ТРИЕР 08.07.2011 Текст: Kastel НОВИНИНапоследък стана модно да се оплюва Ларс фон Триер, но едва ли някой е в състояние да оспори аргументирано несъмнения му режисьорски талант, както и факта, че няма съвременен кинотворец, който да не е повлиян по някакъв начин от него. Освен това всяка нова крачка на безподобния датчанин е съпроводена с грандиозни скандали, провокирани от него самия. Провокация №1 От самото начало на своето творчество Ларс фон Триер дава ясно да се разбере, че ще снима само трилогии. Първата е посветена на Европа и е съставена от филми, започващи с буквата „Е“ („Елемент на престъплението“, „Епидемично“ и „Европа“), втората „Златно сърце“ е посветена на добротата („Порейки вълните“, „Идиотите“ и „Танцьорка в мрака“) и третата, която е незавършена – на САЩ („Догвил“, „Мандерлей“). Провокация №2 Фон Триер провъзгласява на всеослушание своя интерес към юудаизма. От детските си години има потребност да се почувства причастен към нещо значимо, за да предолее комплекса си за малоценност. Затова до 17-годишната възраст усърдно посещава синагогата, защото смятаният от него за роден баща бил евреин. В главните му филми лесно може да се забележи наличието на множество юдейски мотиви. Но когато след време научава, че истинският му баща е германец, нямащ нищо общо с еврейството, интересът му към юдаизма се изпарява моментално. Провокация №3 Знаменитият режисьор е известен с откритото си презрение към институциите на САЩ и Европа, изразявано най-често от него в издевателска форма. Именно за да разчисти сметките си с тях той създава своите трилогии. Провокация №4 Сексуалните мотиви във филмите на фон Триер балансират от порнографски намеци (сцената с оргията в „Идиотите“) до свръхнатуралистични кадри като тези в „Антихрист“. Сексът за този режисьор е почти винаги свързан с насилие, унижение, предизвикателство към обществото. Той няма отношение към любовта и ако все пак понякога присъства на екрана, то е само за да послужи като предвестник на грандиозна катастрофа в живота на любовниците. Провокация №5 Нарушавайки неписаното правило, според което режисьорът на авторски филми презира сериалите, през 1994 и 1997 година фон Триер снима в Датската национална болница телевизионните сериали „Кралството“ и „Кралството II“. Оригиналното име „Riget“ произлиза от съкръщението на името на болницата – „Rigshospitalet“ („Кралска болница“). Намерението му е, разбира се, да създаде трилогия от сериали, но то се осуетява след внезапната смърт на Ернст-Хуго Йерегард, играещ ролята на Хелмер, който е един от главните герои. Провокация №6 Чрез своя прочут манифест „Догма’95“ Ларс фон Триер обявява война на съвременното западно кино. Документът, подписан от него и още от Сьорен Краг-Якобсен, Томас Винтерберг и Кристиан Левринг, предлага програма за „съживяване“ на киното чрез отказ от почти всички технически трикове при снимане. Освен това догма-филмът не трябва да има жанрова рамка. Провокация №7 Фон Триер е известен със скандалните си изцепци по време на работата с актьорите. В „Идиотите“ например изисква от тях да се включат в истинска секс-оргия. Но когато вижда, че се стесняват, се съблича чисто гол, за да им помогне да се отпуснат. Този момент е запечатан в документален филм, посветен на снимането на „Идиотите“. Само че, остроумного му решение не дава резултат и вбесеният режисьор използва порноактьори за дубльори в откровените секс сцени. Провокация №8 В „Догвил“ фон Триер не само се отказва от хиперреализма на „догма-филмите“, но създава свръхусловно пространство, разчертавайки с тебешир по пода въображаемите домове от въображаем град. Екранното действие продължава цели три часа, през които актьорите ходят насам-натам, правейки се че отварят и затварят невидими врати и преодолявайки несъществуващи физически прегради. Зрителят постепенно свиква и се съсредоточава върху играта им. А тя безспорно е от екстра класа – като се почне от Никол Кидман и се стигне до последния изпълнител и на най-малката роля от блестящия актьорски ансамбъл. Провокация №9 Въпреки че Ларс фон Триер постоянно снима филми с американска тематика, той нито веднъж през живота си не е посещавал САЩ. Оправдава се, че се страхува да лети със самолети. Но не пропуска да припомни, че и Кафка никога не е бил в Америка, което не му е попречило да пише за нея. Едва ли някой би оспорил, че „Догвил“ (първият филм от незавършената трилогия за САЩ) e една от най-дълбоките и силни творби на Ларс фон Триер. Провокация №10 Знаменитият датски режисьор обожава да нарушава демонстративно жанровите канони. Пародира военното кино, детективските филми, мелодрамата, мюзикъла, гангстерския трилър, комедията, филмите на ужасите и дори апокалиптичното кино в последния си филм „Меланхолия“. Източник: vesti.ru Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|