Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

СТИВЪН ДОЛДРИ - МАЙСТОРЪТ НА ЕКРАНИЗАЦИИТЕ


04.05.2016  Текст:  Красимир Кастелов

Часовете

   


55 години навърши Стивън Долдри – един от най-големите съвременни британски режисьори и продуценти, създател на превъзходни филми, като „Били Елиът“, „Часовете“ и „Четецът“. 

Ако се вярва на Енциклопедия Британика, Стивън Дейвид Долдри се появява на този свят на 2 май 1961 г. в градчето Дорсет, югоизточна Англия, в семейството на банков служител и професионална певица. Но според най-известния англоезичен сайт за кино, той е роден на 2 май 1960 г.

Бъдещият майстор на екранизациите остава без баща едва 14-годишен. Започва да проявява подчертан интерес към театралното изкуство още по време на следването си Шефилдския университет, когато припечелва като клоун, а от 1985 до 1988 година работи в местния театър. След завършване на висшето си образование заминава за Лондон с намерението да продължи да учи в школата за театрално изкуство. Там се присъединява към трупата на необикновения театър „Тhe Gate“, който се ползвал с особена популярност сред зрителите, харесващи нетривиални, екстравагантни спектакли. На неговата сцена Стивън поставя няколко десетки пиеси, включително и „An Inspector Calls“, за която е отличен през 1992 с награда (London Evening Standard Theatre Award) за режисура. Със същата пиеса печели през 1994 г. и американската награда „Тони“ (театралният „Оскар“).

Талантливият режисьор е забелязан и поканен в Кралския театър. Там кариерата му на театрален режисьор процъфтява още повече към него проявяват интерес две кинокомпании (Jerwood Films и Working Title Films), които финансират дебютния му късометражен филм „Осем“ (Eight, 1998), за който е номиниран за награда от Британската академия за филмово и телевизионно изкуство (БАФТА).

Киното силно увлича младия режисьор и той си взема отпуск от театъра, за да заснеме първия си пълнометражен филм „Били Елиът“ (Billy Elliot, 2000), с който се прочува по целия свят. Удостоен е с 49 международни награди и 54 номинации, сред които се открояват трите номинации за „Оскар“ (за режисура, сценарий и актриса в поддържаща роля). Освен на критиката, филмът се харесва много и на широката публиката и не случайно приходите от разпространението му възлизат на 109,2 млн. щатски долара. И това при положение, че е реализиран със скромния бюджет от 5 млн.

И следващият филм на Долдри „Часовете“ (The Hours, 2002) също има огромен успех. Заснет е по нашумелия едноименен роман на Майкъл Кънингам от холивудската компания „Парамаунт“ за $25 млн., а донася приходи от $108,8 млн. Никол Кидман получава „Оскар“ за превъзходното си превъплъщение в прочутата английска писателка Вирджиния Улф. Стивън Долдри, който е номиниран в категорията „най-добър режисьор“ обаче отново не успява да спечели престижната награда, която е връчена на Роман Полански за „Пианистът“. Но работата на Долдри по тази екранизация е оценена много високо от специалистите, според които пренасянето на екрана на романа на Кънингам е дяволски трудно нещо, а младият режисьор е успял да го направи по блестящ начин, чисто кинематографичен начин.

И с третия си филм британският режисьор доказва умението си да пренася на екрана литературни творби, които, според всеобщото мнение, са некинематографични. „Четецът“ (The Reader, 2008) е екранизация на едноименния роман на Бернхард Шлинк, който е преведен на 39 езика и е първата немска книга, оглавила класацията за бестселъри на „Ню Йорк Таймс“. И отново изборът на актриса за главната роля се оказва безупречен. Кейт Уинслет заслужено печели "Оскар", но за трети пореден път Долдри се разминава с наградата за най-добър режисьор, която получава Дани Бойл за филма „Беднякът-милионер“.

"Ужасно силно и адски близо" (Extremely Loud & Incredibly Close, 2011) отново е екранизация на едноименен роман, превърнал се в бестселър през 2008 г. Неговият автор е известният американският писател Джонатан Сафран Фоер. Темата му е свързана със събитията от 11 септември 2001 г. Главният герой, деветгодишният Оскар Шел, се опитва да преодолее мъката си по своя баща, загинал под развалините на кулите-близнаци в Ню Йорк по време на терористичната самолетна атака, както и да разгадае загадката, която му е завещал. Книгата е написана доста необичайно: Фоер я придружава с рисунки, ръкописен текст и фотографии, така че за адекватното й пренасяне на екрана се изисква висше режисьорско майсторство, каквото Стивън Долдри за пореден път демонстрира. 
Той, разбира се, не стъпва на голо място. Сценарната адаптация на романа е дело на Ерик Рот, удостоен с „Оскар“ за сценария на филма „Форест Гъмп“. А за главните роли Долдри подбира цяло съзвездие от блестящи актьори - Том Ханкс, Сандра Бълок, Джон Гудман, Макс фон Сюдов и др. Освен това за създаването на тази суперпродукция обединяват силите си и две от най-могъщите компании в Холивуд - Paramount Pictures и Warner Bros. Филмът излиза по екраните в началото на 2012 г., но не оправдава надеждите за голям зрителски успех. Номиниран е за две награди "Оскар" (най-добър филм и най-добър актьор (Макс фон Сюдов) в поддържаща роля), но този път Долдри не е сред номинираните. 

И с последния си засега филм "Измет" (Trash, 2014), който също е екранизация на едноименен роман, Долдри доказва блестящите си режисьорски умения, но отново се разминава с големите отличия. Причината вероятно е в това, че насочва вниманието си към мизерията на бедняшките квартали в Рио де Жанейро и обречеността на тийнейджърите, които ги обитават. И макар да не е отрупан с награди като предишните филми на Долдри, този завладяващ приключенски трилър се откроява рязко на фона на конвейерното супергеройско холивудско кино, което бяга от реалните социални проблеми на съвремието.  

През 2014 г. Стивън Долдри се завръща към своята стара любов, поставяйки на сцената на театър „Уиндам“ в лондонския Уест енд пиесата „Прозорец към небето“ (Skylight) на Дейвид Хеър с блестящите Кери Мълиган и Бил Най в главните роли. Година преди това на същата сцена се играе с огромен успех друг режисиран от него спектакъл „Аудиенцията“ (The Audience) по пиесата на Питър Морган с легендарната Хелън Миръв в главната роля. И двете представления са прожектирани от „Националния театър на живо“ (NT Live) не само по екраните на Обединеното кралство, но и по целия свят - включително и у нас в Мол София, благодарение на партньорството на Британски съвет (British Council) със Cinema City.   

През тази есен трябва да започне излъчването от Netflix на първите десет епизода от телевизионния сериал "Корона" (The Crown), създаден по идея на Питър Морган въз основа на неговата прочута пиеса за Елизабет Втора "Аудиенцията". Драматургът се фокусира върху ежеседмичните срещи на кралицата с британските министър-председатели. Сериалът разказва за интригите в Бъкингамския дворец и Даунинг стрийт, 10, повлияли върху световната история в продължение на  повече от половин век. Първият сезон на "Корона" е посветен на ранните години от живота на Елизабет II, която още като 25-годишна принцеса се изправя пред необходимостта да оглави водещата световна монархия и да изглади отношенията с министър-председателя Уинстън Чърчил. Стивън Долдри, който е сред продуцентите на сериала е и режисьор на неговия първи епизод.  

 

 

 



Коментари (0)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)