Филмът "СПОТЛАЙТ" е големият победител в съревнованието за наградите "Независим дух" (Independent Spirit Awards), които по традиция се връчват в навечерието на раздаването на „Оскар”-ите. На скромно тържество в Лос Анджелис, отличаващо се драстично от бляскавите демонстрации на богатство по време на церемониите по раздаване на наградите на Американската киноакадемия, бяха отличени за 31-и път в историята хората, имащи заслуги за създаването на най-добрите независими филмови продукции през изминалата година.

Превъзходният "Спотлайт", който е истински апотеоз на разследващата журналистика, бе удостоен с 5 статуетки (за най-добър независим филм на годината), най-добър режисьор (Том Маккарти), най-добър сценарий, най-добър монтаж и за най-добър актьорски ансамбъл (специалният приз "Робърт Олтман"). Това е изключителен успех за малката компания Open Road Films, която стои и зад още един силен филм, посветен на медиите ("Лешояда"), спечелил миналата година две награди "Независим дух" (за сценарий и дебют) и номиниран за "Оскар" за сценарий. Но тази нощ нейният филм "Спотлайт" със сигурност ще се нареди и сред удостоените с "Оскар", за което ще допринесе и популярността му сред широката публика, което не се случва често с независими продукции. Но досега само от разпространението си в САЩ и Канада "Спотлайт" е донесъл $ 38.5 млн. плюс още $ 19.8 млн. от разпространението си по света.
Независимите филми, произвеждани с далеч по-малки средства извън системата на холивудските студиа, всъщност са истинското американско кино. То се заражда през 60-те години, но в истинска индустрия се превръща едва през последните 30-40 години. Това става, след като неколцина смели режисьори решават на свой риск и със свои средства да реализират идеите си за филми, от които Холивуд ни най-малко не се интересува по това време. Но общественото признание, което получават тези, по правило нискобюджетни, но стойностни в художествено отношение кинотворби, допринася за бързия растеж и процъфтяване на независимата киноиндустрия.
Голямата изненада на 31-ата церемония по връчване на наградите "Независим дух" бе провалът на филма "Каръл", който бе фаворитът след номинациите, защото претендираше за общо 6 отличия (включително за най-добър филм и най-добър режисьор). Но в крайна сметка остана само с една статуетка, която бе спечелена от оператора на филма Едуард Лакман. Този неуспех е още по-неочакван, като се има предвид, че зад "Каръл" стои The Weinstein Company - прочутатата компания на братята Уайнстийн, които имаха изключително големи заслуги за налагането на независимото кино като собственици на Miramax.

ДОСЕГАШНИТЕ НОСИТЕЛИ НА НАГРАДИ „НЕЗАВИСИМ ДУХ“
ЗА НАЙ-ДОБЪР ФИЛМ И НАЙ-ДОБЪР РЕЖИСЬОР НА ГОДИНАТА
1985:
най-добър филм – „ЧАСОВЕ ПО-КЪСНО” (After Hours);
най-добър режисьор – Мартин СКОРСЕЗЕ („Часове по-късно”);
1986:
най-добър филм – „ВЗВОД” (Platoon);
най-добър режисьор – Оливър СТОУН („Взвод”);
1987:
най-добър филм – „RIVER'S EDGE”;
най-добър режисьор – Джон ХЮСТЪН („Мъртвите”);
1988:
най-добър филм – „STAND AND DELIVER”;
най-добър режисьор – Рамон МЕНЕНДЕС („Stand and Deliver”);
1989:
най-добър филм – „СЕКС, ЛЪЖИ И ВИДЕО” (Sex, Lies, and Videotape);
най-добър режисьор – Стивън СОДЪРБЪРГ („Секс, лъжи и видео”);
1990:
най-добър филм – „МОШЕНИЦИТЕ” (The Grifters);
най-добър режисьор – Чарлз БЪРНЕТ („To Sleep with Anger”);
1991:
най-добър филм – „ПАЛАВАТА РОУЗ” (Rambling Rose);
най-добър режисьор – Марта КУЛИДЖ („Палавата Роуз”);
1992:
най-добър филм – „ИГРАЧЪТ” (The Player);
най-добър режисьор – Карл ФРАНКЛИН („Един погрешен ход ”);
1993:
най-добър филм – „КРАТКИ МОМЕНТИ” (Short Cuts);
най-добър режисьор – Робърт ОЛТМАН („Short Cuts”);
1994:
най-добър филм – „КРИМИНАЛЕ” (Pulp Fiction);
най-добър режисьор – Куентин ТАРАНТИНО („Криминале”);
1995:
най-добър филм – „ДА НАПУСНЕШ ЛАС ВЕГАС” (Leaving Las Vegas);
най-добър режисьор – Майк ФИДЖИС („Да напуснеш Лас Вегас”);
1996:
най-добър филм – „ФАРГО” (Fargo);
най-добър режисьор – Джоел КОЕН („Фарго”);
1997:
най-добър филм – „АПОСТОЛЪТ” (The Apostle);
най-добър режисьор – Робърт ДЮВАЛ („Апостолът”);
1998:
най-добър филм – „БОГОВЕ И ЧУДОВИЩА” (Gods and Monsters);
най-добър режисьор – Уес АНДЕРСЪН („Колежът Ръшмор ”);
1999:
най-добър филм – „СЪПЕРНИЦИ” (Election);
най-добър режисьор – Александър ПЕЙН („Съперници”);
2000:
най-добър филм – „ТИГЪР И ДРАКОН” (Crouching Tiger Hidden Dragon);
най-добър режисьор – Анг ЛИЙ („Тигър и дракон”);
2001:
най-добър филм – „МЕМЕНТО” (Memento);
най-добър режисьор – Кристофър НОЛАН („Мементо”);
2002:
най-добър филм – „ДАЛЕЧ ОТ РАЯ” (Far from Heaven);
най-добър режисьор – Тод ХЕЙНС („Далеч от рая”);
2003:
най-добър филм – „ИЗГУБЕНИ В ПРЕВОДА” (Lost in Translation);
най-добър режисьор – София КОПОЛА („Изгубени в превода”);
2004:
най-добър филм – „ОТБИВКИ” (Sideways);
най-добър режисьор – Александър ПЕЙН („Отбивки”);
2005:
най-добър филм – „ПЛАНИНАТА БРОУКБЕК” (Brokeback Mountain);
най-добър режисьор – Анг ЛИЙ („Планината Броукбек”);
2006:
най-добър филм – „МИС СЛЪНЧИЦЕ” (Little Miss Sunshine);
най-добър режисьор – Джонатан ДЕЙТЪН и Валери ФАРИС („Мис Слънчице”);
2007:
най-добър филм – „ДЖУНО” (Juno);
най-добър режисьор – Джулиан ШНАБЕЛ („Скафандърът и пеперудата”);
2008:
най-добър филм – „КЕЧИСТЪТ” (The Wrestler);
най-добър режисьор – Томас МАКАРТИ („The Visitor”);
2009:
най-добър филм – „ПРЕШЪС” (Precious: Based on the Novel Push by Sapphire);
най-добър режисьор – Лий ДАНИЪЛС („Прешъс”);
2010:
най-добър филм – „ЧЕРЕН ЛЕБЕД“ (Black Swan)
най-добър режисьор – Дарън АРОНОФСКИ („Черен лебед“)
2011:
най-добър филм – „АРТИСТЪТ“ (The Artist)
най-добър режисьор – Мишел АЗАНАВИСИЮС („Артистът“)
2012:
най-добър филм – „НАРЪЧНИК НА ОПТИМИСТА“ (Silver Linings Playbook)
най-добър режисьор – Дейвид О. РЪСЕЛ („Наръчник на оптимиста“)
2013:
най-добър филм – „12 ГОДИНИ РОБСТВО“ (12 Years a Slave)
най-добър режисьор – Стив Маккуин („12 години в робство)
2014:
най-добър филм – „БЪРДМЕН“ (Birdman or The Unexpected Virtue of Ignorance)
най-добър режисьор – Ричард Линклейтър („Юношество“)
2015:
най-добър филм – „СПОТЛАЙТ“ (Spotlight)
най-добър режисьор – Том Маккарти („Спотлайт“)
Източници: spiritawards.com, indiewire.com