Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

СИНЕЛИБРИ - ФЕСТИВАЛЪТ НА ЕКРАНИЗАЦИИТЕ!


07.10.2017  Текст:  Kastel

АКЦЕНТ

   

Остават само 3 дни до откриването на третото издание на CineLibri - единственият по рода си кино-литературен фестивал в света, посветен изцяло на екранизациите по книги. В рамките на 12 дни – от 11 до 22 октомври - в София ще бъдат представени 30 пълнометражни продукции (игрални и документални), за повечето от които това ще бъдат национални премиери, плюс сборна програма от късометражни филми и панорама на Антон П. Чехов, съставена от три екранизации по негови творби. Голяма част от фестивалните заглавия ще бъдат показани и в още 12 града на страната.

Най-новият филм на Роман Полански със заглавието „ПО ДЕЙСТВИТЕЛЕН СЛУЧАЙ” (D'après une histoire vraie) открива програмата с прожекция на 11 октомври от 19 часа в зала 1 на НДК. Това е психологически трилър, базиран върху едноименния роман на известната френска писателка Делфин дьо Виган, публикуван във Франция през 2015-а. Филмът бе представен извън конкурса на 70-ия кинофестивал в Кан през май тази година. На пресконференцията тогава Полански разясни, че онова, което го отличава  от предишните му филми е, че за пръв път основният конфликт е между две жени.

Роман Полански едва ли се нуждае от представяне. Знаменитият френско-полски-американски режисьор, който навърши преди по-малко от два месеца 84 години (роден е на 18 август 1933-а), е създател на близо 30 пълнометражни филма, сред които има поне няколко шедьовъра.

Той е от малцината големи световни режисьори, съумяващи да изненадват почитателите си едва ли не с всеки свой нов филм. И въпреки това, има много общо между „Отвращение” (1965), „Бебето на Розмари” (1968), „Китайски квартал” (1974), „Наемателят” (1976), „Деветата порта” (1999), „Пианистът” (2002), „Писател в сянка” (2010) . Защото по един или друг начин се докосват до темата за оцеляването в един враждебен свят. В най-добрите от тях опитите за оцеляване на основните персонажи са съпътствани от страха им пред действителността, прерастващ в параноя. Те са изправени пред дилемата да приемат или да не приемат за истина, че едва ли не целият свят е в заговор срещу тях. В крайна сметка става ясно, че това е факт, поради което им се налага да търсят начини за спасение.

И в „По действителен случай” Полански остава верен на себе си, пресъздавайки параноята, обхванала известна писателка след излизането на последната ѝ книга. Причината е маниакална нейна почитателка, която се преобразява в демонична фигура, опитваща се да обсеби живота ѝ. Но сега е възможно голяма част от зрителите да останат разочаровани, ако не дооценят ролята на иронията, с която си служи големият майстор.

КОНКУРСНАТА ПРОГРАМА

За първи път фестивалът ще има конкурсна програма, която е съставена от 8 филма, някои от които са дело на прочути режисьори, като София Копола, Фолкер Шльондорф, Джеймс Грей, Павел Лунгин, Раду Михайлеану и др. Осемте заглавия са следните:

ИЗМАМЕНИТЕ” (The Beguiled, 2017, реж. София Копола). Пресъздава великолепно готическата атмосфера от едноименния роман на Томас Кълинан.
За този филм София Копола бе удостоена с наградата за най-добър режисьор на последния кинофестивал в Кан. 

ЗАВРЪЩАНЕ В МОНТАУК” (Return to Montauk, 2017, реж. Фолкер Шльондорф). Филмът ни пренася в зимен Монтаук, на южния бряг на Лонг Айланд. Заснет е по мотиви от повестта "Монтаук" на големия швейцарски писател Макс Фриш. Участва в основния конкурс за наградата "Златна мечка" на международния кинофестивал в Берлин тази година. 

ИЗГУБЕНИЯТ ГРАД Z” (The Lost City of Z, 2016, реж. Джеймс Грей). Посветен е на британския изследовател Пърси Фосет (Чарли Хънам), който пътува в Амазония в зората на XX век и открива доказателства за непозната досега, напреднала цивилизация, която вероятно някога е обитавала района. Филмът е отличен от международната общност на синефилите (International Cinephile Society) с наградата за най-добър филм, който не е излязъл в кината през 2016-а. Заснет е по едноименния нонфикшън роман на Дейвид Гран.

ДАМА ПИКА” (Дама Пик, 2016, реж. Павел Лунгин). 
Оперната дива Софя Майер след дълги години на изгнание се завръща в Русия. Възнамерява да постави „Дама пика” от Чайковски на сцената, на която е дебютирала. Това без съмнение ще е събитието на сезона, а за всички участници в него ще е възможност да станат известни. Филмът е спечелил награди "Златен орел" (Золотой орел) за най-добър актьор (Иван Янковски) и за най-добър грим. Заснет е по едноименната повест на А. С. Пушкин.

ИСТОРИЯ НА ЛЮБОВТА” (The History of Love, 2016, Раду Михайлеану). Отдавна изгубена книга, която е намерена неочаквано, свързва историите на старец, търсещ своя син и момиче, издирващо лекарство за болната си майка. Сценарият е адаптация по едноименния роман на Никол Краус – класическа любовна история от 70-те години на ХХ век.

ИСТАНБУЛ ЧЕРВЕН” (Istanbul Kirmizisi, 2017, реж. Ферзан Йозпетек). Турски режисьор, живеещ в Рим, решава да хване самолета за Истанбул, където е роден и израснал. Внезапното завръщане у дома пробужда един по един спомените му… Филмът е заснет по едноименния роман на известния италиански кинорежисьор Ферзан Йозпетек, който е от турски произход. 

ВЕЧЕРЯТА” (The Dinner, 2017, реж. Орен Муверман). 
Брилянтна екранизация по стряскащата, психологически нюансирана история с дъх на криминале, която е смятана за световен феномен и връх в творчеството на писателя Херман Кох.  Номинация за „Златна мечка” за най-добър филм от Международния кинофестивал в Берлин. 

АНА КАРЕНИНА. СЪДБАТА НА ВРОНСКИ” (Анна Каренина. История Вронского, 2017, реж. Карен Шахназаров). Филмът е версия за големия екран на осемсерийния телевизионен сериал, излъчен в началото на лятото в ефира на руския канал "Россия-1". Този прочит на великия роман на Лев Толстой е твърде необичаен, защото е опит да се разкаже историята на Ана Каренина през погледа на нейния любовник граф Вронски.   

Международното жури, което ще определи победителя в съревнованието за голямата награда на CineLibri, е в следния състав: Кийра Чаплин (внучка на Чарли Чаплин и правнучка на Нобеловия лауреат Юджийн О`Нийл), Бруно Куле (един от най-продуктивните и награждавани европейски филмови композитори), Дориана Леондеф (изтъкната италианска сценаристка) и Илиян Джевелеков (български кинорежисьор и продуцент, чийто нов филм “Вездесъщият” излиза в кината от 10 октомври). Наградата ще бъде връчена на официална церемония в Зала 1 на НДК на 14 октомври. 

Във фокуса на третото издание на "СинеЛибри" е музиката във филмовото изкуство. Жаклин Вагенщайн, директор на фестивала и на издателството "Колибри", което го организира, сподели в тази връзка пред БНТ: 

"... Един празник на киното, книгите и... вече и музиката. Фестивалът по принцип има за цел да обединява изкуствата и музиката е неизменна част от внушението на големия екран..." 

Ето защо новият видеоклип на Рут Колева, който е продуциран от фестивала, ще бъде шапка на третото му издание. Песента със заглавие „Светлата страна“ провъзгласява неговото мото: „Светлина, сянка и движение”, отдавайки заслужено внимание на музиката като неразделна част от алхимията на седмото изкуство. Акцент на специалните събития ще бъде прожекцията на филма „Дама Пика“ навръх петък 13-ти (октомври) в зала „България”. Зрителите ще имат възможността да чуят на живо арии от едноименната опера на Чайковски в изпълнение на Мария Цветкова-Маджарова (сопран), Росица Павлова-Инджева (мецосопран) и оркестъра на Софийска филхармония, който отбелязва 80-годишнината от откриването на емблематичната концертна зала на столицата.

Част от паралелната програма на фестивала ще бъде честването на 95-годишния юбилей на Анжел Вагенщайн. На 17 октомври от 18 часа в Дома на киното ще бъде прожектиран американския документален филм "ИЗКУСТВОТО Е ОРЪЖИЕ", който е посветен на големия български писател и киносценарист.  Той ще бъде представен от неговия режисьор Андреа Саймън, която е известна със своите интелектуално провокативни творби, чието въздействие се дължи на нестандартни визуални решения. По време на работата си като продуцент на популярното предаване "Muse" на телевизия Bloomberg тя работи върху 100 късометражни филма, с изключително широк диапазон от теми и личности на фокус.

Сред гостите на фестивала тази година ще бъдат настоящият носител на престижната международна литературна награда „Ман Букър“ и един от най-големите живи израелски писатели – Давид Гросман, който ще представи отличения роман - „Един кон влязъл в бар”.

Публиката ще се срещне и с носителя на „Оскар“, „Златна палма“ и десетки други награди - германският режисьор Фолкер Шльондорф. Селекция от най-добрите му филми ще можем да гледаме в панорамата, посветена на творчеството му.  

ФИЛМИТЕ, КОИТО НЕ СА ЗА ИЗПУСКАНЕ

Сред премиерите в информационната филмова програма се открояват: 

Фортуната(Fortunata, 2017, реж. Серджо Кастелито). Филмът разказва драматичната история на млада жена с един провален брак зад гърба си, която се бори с живота всеки ден, за да постигне мечтата си. А мечтата на Фортуната е простичка: да отвори фризьорски салон. Тя ще посвети всичките си усилия на опита да превъзмогне трудната си съдба и да защити правото си на независимост и щастие. Изпълнителката на главната роля Жасмин Трънка бе удостоена с наградата за най-добра актриса в програмата „Особен поглед” на 70-ия кинофестивал в Кан. 

"Бунтовник в ръжта" (Rebel in the Rye, 2017, реж. Дани Стронг). Биографична драма, която разкрива загадката около създаването на „Спасителят в ръжта” - емблечатичната творба на легендарния писател Джеръм Селинджър, който си отиде от този свят на 92-годишна възраст през януари 2010 г.  Филмът, който е екранизация по биографичната книга на Кенет Славенски "Дж. Д. Селинджър - един живот", предоставя възможност за блестяща актьорска изява на звезди като Кевин Спейси, Сара Полсън, Зоуи Дойч и др.  

"Слугинята" (Ah-ga-ssi, 2016, реж. Парк Чан Ук). Южнокорейски хит, който е екранизация по романа "Крадлата" на британската писателка Сара Уотърс, но неговото действие е пренесено от Викторианската епоха във Великобритания (19 век) в Корея под властта на Япония (1930-те години). Във филма има две главни героини — госпожицата и нейната прислужница. Не случайно оригиналното му заглавие е "Госпожицата" (Ah-ga-ssi е уважително обръщение към неомъжена жена), но в някои страни са акцентирали в заглавието върху втората главна героиня - прислужницата. Например във Великобритания и САЩ филмът е известен като "The Handmaiden". Световната му премиера бе на 70-ия кинофестивал в Кан. Впоследствие е удостоен с награда „Сатурн” за най-добър филм от Американската академия за научнофантастични, фентъзи и хорър филми (Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films) и още много други престижни отличия.

"Светлина между два океана" (The Light Between Oceans, 2016, реж. Дерек Сианфранс). След четири години на Западния фронт Том Шербърн се е завърнал в Австралия и е назначен за пазач на фара на Янус Рок. Той е единственият обитател на този отдалечен от брега остров и се надява, че усамотението ще го откъсне от кошмарите на войната. Обаятелната Изабел сама пожелава да сподели с Том суровото ежедневие насред океана... Филмът е екранизация по романа на М. Л. Стедман. Главните роли изпълняват Майкъл Фасбендер, Алисия Викандер, Рейчъл Уайз и др. Премиерата му бе на миналогодишния  Венециански кинофестивал. 

"Предчувствие за край" (The Sense of an Ending, 2017, реж. Ритеш Батра). Един мъж, преследван от призраците на миналото, внезапно се сдобива с мистериозно наследство, което го принуждава да преосмисли живота си. В главните роли се превъплъщават блестящо Джим Броудбент и Шарлот Рамплинг. Филмът е екранизация по едноименния роман на британския писател Джулиан Барнс, носител на наградата „Ман Букър” за 2011 г. 

"Моят живот като тиквичка" (Ma vie de Courgette, 2016, реж. Клод Барас). Главният герой е безстрашно малко момче с прякор „Тиквичка”, което след смъртта на алкохолизираната си майка е изпратено да живее в дом за сираци. Този чаровен, топъл, забавен и честен филм бе едно от откритията на 2016-а и поради факта, че предизвика фурор на „Петнайсетдневката на режисьорите” в Кан, и заради темите, които представя с грижа за онеправданите деца, и не на последно място за номинирането му за „Оскар” за най-добър игрален анимационен филм. Заснет е по едноименния роман на Жил Пари. 

СПЕЦИАЛНО ВНИМАНИЕ ЗАСЛУЖАВА 
РЕСТАВРИРАНИЯТ ШЕДЬОВЪР НА ЛУИС БУНЮЕЛ
"ДНЕВНА КРАСАВИЦА"

Филмът на единствения велик кинорежисьор-сюрреалист е отличен със „Златен лъв“ от кинофестивала във Венеция през 1967 г. Заснет е по мотиви от романа на Жозеф Кесел "Дневна красавица" (Belle de jour), публикуван през 1928 г. Главните роли изпълняват големите звезди на френското кино Катрин Деньов, Мишел Пиколи, Жан Сорел и др. 

В интерес на истината е добре да се знае, че открай време се спори доколко екранизациите допринасят за развитието на киноизкуството. Много от най-големите кинорежисьори в миналото и днес, сред които е и Вим Вендерс, отбягват да насърчават своите по-млади последователи да снимат филми по книги. Това, разбира се, не пречи в наши дни именно към екранизациите да е фокусирано вниманието не само на масовата, но и на фестивалната публика по света. Може и да е спорно дали този филмов жанр е полезен за усъвършенстването на седмото изкуство, но той без всякакво съмнение помага за популяризирането на литературата и за поощряването на хората по-често да посягат към книгите. 

За пълната програма на третото издание на "Синелибри" може да се информирате от официалния сайт на фестивала.  

 

 

 



Коментари (0)


Коментари

Публикувай нов коментар

Съдържанието на това поле е поверително и няма да бъде показвано публично.
CAPTCHA
Анти-спам
Image CAPTCHA
Въведете символите (слято), показани на картинката.

     

  

ФИЛМ НА ФОКУС


   ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ФИЛМА ТУК

Брошура

Запишете се за нашия ежемесечен Newsletter!

Разпространи съдържание