СЕРГЕЙ БОНДАРЧУК 26.10.2010 Текст: Kastel НОВИНИСЕРГЕЙ БОНДАРЧУК – НЕНАДМИНАТИЯТ МАЙСТОР НА ФИЛМИ ЗА ВОЙНАТА 90-годишнината от рождението на Сергей Бондарчук, отбелязана в Русия на 25 септември, послужи като повод за реабилитация на този забравен гений на киното. След низвергването му от историческия V конгрес на съветските кинематографисти през 1986г., за създателя на „Съдбата на човека”, „Война и мир” и „Те се сражаваха за родината” престана да се говори. Омразата (и завистта!) към него води началото си още след удостояването му (скандално рано!) със званието „народен артист на СССР” по личното разпореждане на Сталин, който харесва превъплъщението на едва 32-годишния Бондарчук в Тарас Шевченко от едноименния филм. УКРАИНЕЦ С БЪЛГАРСКИ ПРОИЗХОД Роден е на 25 септември 1920г. в село Белозерка, Одеска област, в семейството на председател на местния колхоз. По бащина линия произходът му е български, сръбски и украински, а майка му е чиста украинка. Едва 17-годишен започва да играе в Ейския драматичен театър, а година по-късно, въпреки волята на баща си, който настоява да се изучи за инженер, постъпва в театралното училище в Ростов на Дон. Там среща първата си голяма любов – Евгения – дъщеря на местен прокурор. Разделя ги войната, в която се включва като доброволец. През 1955г. Бондарчук се запознава с красивата актриса Ирина Скобцева. За първата им среща се разказват легенди. Според тях, бъдещият знаменит режисьор изпаднал в захлас от портрета на девойка, нарисуван от Василий Ефанов. Художникът, който използвал за модел Ирина Скобцева, поканил красавицата на откриването на изложбата. Още с влизането си в залата тя забелязва закования пред портрета й Сергей Бондарчук. Той се обръща и с изненада среща погледа на момичето, което сякаш току-що е слязло от платното... БЛЕСТЯЩИЯТ СТАРТ КАТО АКТЬОР не удовлетворява младия Сергей Бондарчук. Независимо от скромния си бюджет от 72 хиляди рубли, филмът носи на държавата няколко милиона долара от разпространението по целия свят. Западните вестници пишат, че „Съветският Съюз за пръв път предлага на международния пазар интелектуален продукт, вместо традиционните диаманти от Якутия и кожи от Сибир”, а Уинстън Чърчил заявява в характерния си стил: „Ако искате да разберете защо Хитлер не успя да покори Русия, гледайте филма „Съдбата на човека”. След невероятния режисьорски дебют, пред Бондарчук се откриват необятни възможности за реализиране на грандиозните му проекти със средствата, отпуснати щедро от държавата. Съмнително е обаче дали би ги получил, ако се бе насочил към парливи съвременни теми, а не към екранизацията на „Война и мир”. По онова време шефовете на съветската кинематография изпитват болезнена ревност към американците, екранизирали шедьовъра на Толстой с участието на цяла плеяда звезди (Одри Хепбърн, Хенри Фонда, Мел Ферер, Виторио Гасман). Ето защо „Мосфилм” не се поколебава да предостави рекордните 58 млн. рубли на Сергей Бондарчук, задължавайки го да завърши епопеята за 100-годишнината от излизането на великия роман. Като се има предвид тогавашният официален курс на рублата спрямо долара, може да се изчисли, че четирисерийната продукция реално е струвала на държавата около $100 млн., което я прави НАЙ-СКЪПИЯТ ФИЛМ В ИСТОРИЯТА на съветското кино. По време на снимките, продължили точно 4 г., са задействани 120 хиляди статисти – рекорд, регистриран в книгата на Гинес!
За истинските размери на приходите още тогава много се спекулира. Плъзват слухове, че Бондарчук не е дал своята валута на държавата, внасяйки я в чуждестранни банки. През 1970-та с пари на Дино де Лаурентис той заснема суперпродукцията „Ватерло” и получава хонорар не само като режисьор, но и като сценарист. А това в никакъв случай не са по-малки суми от дадените на участващите първокласни звезди - Род Стайгер, Кристофър Плъмър, Орсън Уелс и др. „Бондарчук забогатява благодарение на своя огромен талант и упорития си труд – казва той. - Само премиите, получени в родината, достигат фантастични размери. Сталинската премия за „Тарас Шевченко” му носи 100 хиляди рубли, а после и Ленинската премия за „Съдбата на човека” – още толкова. За „Война и мир” получава Държавна премия, равняваща се на около 50 хиляди рубли и авторски хонорари в размер на 42 хиляди за режисурата и ролята на Пиер Безухов. Освен това притежава просторен апартамент в центъра на Москва, вили в Крим и в Подмосковието. Бондарчук е сред първите в Съветския съюз, които си купуват „Мерцедес”. Но едва би може да бъде изчислена ИСТИНСКАТА ЦЕНА НА ДУХОВНАТА ЕНЕРГИЯ, изразходвана от Бондарчук по време на неистовата му работа над „Война и мир”. За разлика от американската екранизация на Кинг Видор от 1956г., той обхваща целия калейдоскоп от теми, засегнати в романа на Лев Толстой - не само войната, любовта и духовните лутания на човека, попаднал във вихъра на историята, но и вечните терзания на руската душа, търсенето на истината за смисъла на живота и величавите прозрения на смъртния одър. Преди да настъпи перестройката, превърнала го в изкупителна жертва за прегрешенията на тоталитаризма в сферата на културата, Бондарчук заснема третия си шедьовър – „Те се сражаваха за родината” (1975) с участието на Василий Шукшин, Вячеслав Тихонов, Юрий Никулин, Георгий Бурков и др.
Последното десетилетие от живота на големия майстор рязко контрастира със стремителния възход в ранните години от кариерата му. Никой в Русия вече не желае да финансира поредния му грандиозен проект - екранизацията на „Тихият Дон”.
12 години по-късно - през 2006-та Русия най-накрая успява да откупи „Тихият Дон”, който е завършен от Фьодор Бондарчук - синът на знаменития режисьор. За тежката драма, която изживява Сергей Бондарчук в края на живота си, отдаден на киното, говорят редовете, написани от него върху полето на сценария за последния му филм: Източник: моята статия за Бондарчук, излязла във в. "ТВ Сага" на 7.10. т.г. Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|