СБОГОМ И НА ЕТОРЕ СКОЛА! 20.01.2016 Текст: Kastel ОБЗОРИНапусна ни режисьорът ЕТОРЕ СКОЛА, записал името си в историята на киното с шедьоври като "Гросни, мръсни, зли", "Един особен ден" и "Балът". Италианският класик е издъхнал вчера в Рим на 84-годишна възраст. Той бе един от тримата велики кинематографисти (другите двама са Милош Форман и Анджей Вайда), на които преди четири години 16-ият София Филм Фест посвети специални ретроспективни програми. Еторе Скола е роден на 10 май 1931 г. в градчето Тревико, провинция Авелино. Следва право преди да се посвети на журналистиката. От 1947 до 1952 г. сътруднчи на различни хумористични вестници и най-вече на сатиричния седмичник „Марк Аврелий”. По същото време създава двайсетина сценария, предимно за комедии, в повечето случаи предназначени за популярния актьор Тотò. През 1950 г. започва и кариерата му в италианското радио, пишейки за различни предавания, в това число и за „Ил театрино”, с водещ Алберто Сорди. Работи като сценарист при Дино Ризи, а между 1960 и 1965 г. е асистент на друг голям режисьор - Антонио Пиетранджели. Самостоятелният му път в кинорежисурата започва от 1964 година с филма „Ако разрешите, да поговорим за жени“ (Se permettete parliamo di donne), в който Виторио Гасман изпълнява няколко роли), а четири години по-късно успява да привлече вниманието на публиката с „Ще успеят ли нашите герои да намерят своя приятел, мистериозно изчезнал в Африка?” (Riusciranno i nostri eroi a ritrovare l'amico misteriosamente scomparso in Africa?, 1968), в който главната роля е поверена на Алберто Сорди. Скола най-често предпочита да се изявява в полето на комедията, но се интересува живо и от теми, изследващи италианското общество, както е в „Драма от ревност” (Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca, 1970) или „Най-хубавата вечер в моя живот” (La più bella serata della mia vita, 1972). През 1974-а с „Обичахме се толкова много” (C'eravamo tanto amati) печели Голямата награда на Московския кинофестивал и „Сезар” за най-добър чуждоезичен филм. С него се налага като един от най-ярките режисьори в историята на италианското кино и сред най-значимите имена в световното. Този изключително въздействащ филм впечатлява най-вече с играта на Виторио Гасман, Нино Манфреди и Стефано Сата Флорес. Разказва историята на трима приятели, които обичат една и съща жена (Стeфания Сандрели) в следвоенна Италия, постепенно отърсваща се от кошмара на преживения фашизъм. Две години по-късно Скола отново предизвиква фурор - този път със сатиричната си комедия „Грозни, мръсни, зли” (Brutti, sporchi e cattivi, 1976), разкриваща истината за мизерните условия на живот в бедняшките предградия на Рим, за която е отличен с награда за режисура в Кан. В този филм Нино изпълнява една от най-силните роли в блестящата си кариера Нино Манфреди. В следващия си филм „Един особен ден” (Una giornata particolare, 1977) Еторе Скола снима един от най-великите италиански екранни дуети - София Лорен и Марчело Мастрояни. Техните взаимоотношения се развиват в рамките на един-единствен ден на фона на официалното гостуване на Адолф Хитлер в Рим по покана на Мусолини.
Тази знаменателна фраза е произнесена от Габриеле (героят на Марчело Мастрояни), но се отнася с еднаква сила и за Антониета (София Лорен), която го доказва със своите постъпки. Безмълвният филм „Балът” (Le bal, 1983) „прелита” по изключително оригинален начин през цялата история на Франция от 20-те до 80-те години на ХХ век посредством музиката и танците, характерни за тези десетилeтия. Заслужено печели „Сребърна мечка“ на Берлинале, „Сезар”-и за най-добър филм и режисура, както и номинация за „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Следват комедията „Макарони” (Maccheroni, 1985), пропита с неаполитанския жизнеутвърждаващ дух и „Семейството” (1987), посветен на живота на три поколения от една фамилия, а през 1988 година с великолепния „Сплендор” Еторе Скола носталгично оплаква залеза на великото италианско кино. В края на ХХ век Скола снима все по-рядко, но творбите му не остават незабелязани. Филмът „Роман за един беден юноша“ (Romanzo di un giovane povero, 1995) е включен в конкурсната програма на кинофестивала във Венеция през 1995 година, а по повод премиерата на „Вечерята” (La cena, 1998) режисьорът получава награда за цялостно творчество на международния фестивал в Монреал. Но след филма си „Хората на Рим“ (Gente di Roma, 2003) престава да снима в продължение на цели десет години. Завръща се през 2013-а с документалния си филм "Странно е да се казваш Федерико", с който отдава почит на своя гениален сънародник и близък приятел Федерико Фелини. Коментари (0)
Подобни публикации
КОСМИЧЕСКАТА ОДИСЕЯ НА КИНОТО 20.07.2024
ДИСТОПИЧНИТЕ ФИЛМИ ЛИ СА НОВАТА НИ РЕАЛНОСТ? 19.07.2024
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА СИДНИ ЛЮМЕТ 25.06.2024
КАКВО СЕ СЛУЧИ С КИНОТО СЛЕД 2000 г. 05.06.2024 |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|