"САМО ЛЮБОВНИЦИТЕ ОСТАВАТ ЖИВИ"- СТРАШНА ПРИКАЗКА ЗА ВЛЮБЕНИ АУТСАЙДЕРИ 30.03.2014 Текст: Елица Матеева Тилда СуинтънНапоследък родният кинорепертоар вече загрява за сезона на американските блокбъстъри, поради което става все по-очевидно, че едва ли можем да се надяваме на стойностни филми скоро. Почти изключено е някоя от нашите разпространителски фирми да е закупила най-новия филм на Джим Джармъш "Само любовниците остават живи", представен на последната Киномания. Отказваме се да чакаме повече и публикуваме този анализ на филма с надеждата да бъдем полезни на малцината, които са успели да го видят. Почитател съм на филми с вампирска тематика, заради странната участ на вампирите: те обичат до смъртна зависимост човешката кръв, а кръвта е сърце, вода, кислород за тялото им. Кръвта е живот. И ако развием логиката на важните, значимите обстоятелства, които определят, осмислят човешкия живот, се установява, че без любов, сърцата ни се вкаменяват. Няколко изречения са достатъчни, за да опишем фабулата на филма: Адам и Ева са вампири, обичат се, но живеят разделени в призрачни градове. Тя в Танжер, той в Детройт. От векове са в хармония с човечеството: използват кръв - внос от болнични фризери. Не нападат хора, съхраняват културното наследство на света, защото са живата памет за Шекспир, Байрон, Айнщайн, джаза, рока, рок-енд-рола...И все пак любовта е силна, срещат се в Детройт. Тук обаче се появява по-малката сестра на Ева-Ава (сладострастна, празноглавка - великолепно изпълнена от Миа Васиковска). Ава създава суматоха с екзитус леталис за едно човешко същество и любовниците са принудени да търсят спасение в обителта на Ева -Танжер. Там уви възниква предпоставка за промяна на техния статус, финализираща се с репликата им: "Простете!" - следва охапване и затъмнение. Ако се вгледате в тази история, тя с нищо не би ви провокирала към отличителните, изваяни с вещината на майстор-бижутер картини от режисьора в " Само любовниците остават живи" (Великобритания / Германия / САЩ). За Адам и Ева любовта е първична, първопричина, а за хората любовта е като рециклиращо кошче - част от неясен пейзаж, разнообразие, предмет, поредният лек автомобил или валутна единица. За хората любовта е празен лист - нищо. В 21 век Земята е пренаселена от прагматичност, от знаци, но й липсва ритуалността: ритуалното любене, ритуалното благотворчество, ритуалното хранене, ритуалният танц, ритуалността като характерност на спецификата за човека. В 21 век ни липсва тържественото усещане за живота като ексцентричност, екзалтация, екстатизъм. В 21 век ние сме уморени зомбита и само аутсайдерите, които са извън схемата, според автора на филма осмислят хаоса и умората ни - аутсайдерите създават другост, различното. "Не искам да обяснявам какво представляват знаците и символите в моя филм. Дори за мен те са изненадващи и загадъчни. Във филма звучи рок, има литература, поезия, но тук властва тържеството на абсурда, защото светът е зациклил в този абсурд. В този свят, моите безсмъртни герои се опитват да излязат, да се спасят от капана на човешката депресия, разруха и хаос." - казва Джим Джармъш. "Само любовниците оставата живи" е онази история, която сънуваш, но тя ще те подмине в реалността, защото любовта се нуждае от грижа, доброта и постоянство, а понякога и от животоспасяващо преливане на чиста кръв.
Коментари (1)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|