Регистрация | Забравена парола
Моля въведете вашите потребителско име и парола.

РУСКОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА „ОСКАР“ ПРЕДИЗВИКА СКАНДАЛ, НАШЕТО - ГРОБНО МЪЛЧАНИЕ


21.09.2011  Текст:  Красимир Кастелов

Подслон

   

Преди два дни и Русия оповести официално своето предложение за участие в надпреварата за наградата „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм на 2011 г. Специална комисия от 10 члена избра филма на Никита Михалков „Изпепелени от слънцето 2: Цитаделата“ - втора част от кинодилогията на Никита Михалков, която е продължение на филма му отпреди 16 години „Изпепелени от слънцето“, отличен през 1995-та с „Оскар“ за най-добър чуждестранен филм. Първата част от продължението, излязла миналата година под заглавието „Изпепелени от слънцето 2: Предстояние“, претърпя нечуван провал. След прожекцията на фестивала в Кан френските критици нарекоха филма „позор“ за големия режисьор, а актьорското му изпълнение – „пародия на самия него“.
Втората част, която излезе в навечерието на 9 май тази година също не бе приета добре, а приходите от разпространението й бяха още по-ниски – едва $1.5 млн. при бюджетни разходи от $34 млн.
Интересното в случая с руското предложение за „Оскар“ е, че то предизвика възмущение не само сред ценителите на киното, но и сред самите участници в комисията, която го е гласувала.
Най-голям шум вдигна нейният председател – режисьорът Владимир Меншов, който предложи на Никита Михалков сам да се откаже от участие в борбата за „Оскар“: „Резултатите от гласуването едва ли ще бъдат преразгледани, макар че след подобен скандал това би трябвало да бъде направено. Само ако самият Никита заяви, че се отказва, комисията может да промени своето решение. Това би било най-правилно“, - заяви Меншов пред руските медии.
Прочутият режисьор, който през 1981 г. спечели „Оскар“ за чуждоезичен филм с „Москва не вярва на сълзи“, оспори публично решението на оглавяваната от самия него комисия с твърдението, че то е било повлияно от Никита Михалков. Той се възмути пред радио „Ехото на Москва“, че този филм е бил предпочетен пред конкуренти като „Фауст“ на Александър Сокуров, награден със "Златен лъв" на кинофестивала във Венеция и „Елена“ на Андрей Звягинцев, спечелил Специалната награда на журито на последния кинофестивал в Кан.
„Филмът бе оплют от критиката, не е бил в афиша на нито един чуждестранен фестивал... и най-вече зрителският интерес в Русия беше катастрофално нисък. Никита Михалков го представи така все едно знаеше, че ще спечели, защото комисията не беше подбрана по най-добрия начин, тя включва хора, които са негови подчинени. Всичко зависи от личната власт на Михалков“, заявява още Владимир Меншов.
Според първоначално разпространената информация излизаше, че член на комисията, гласувала за филма на Никита Михалков, е и неговият брат Андрей Михалков – Кончаловски. Той обаче я опроверга, напомняйки, че се е отказал от това членство още преди две години с официално писмо. Нещо повече, създателят на „Сибириада“ заяви в тази връзка следното:
„Никита Сергеевич е мой брат и аз отдавна съм споделил пред него мнението си за този филм. Не мисля, че той принадлежи към неговите творчески постижения. Струва ми се още, че не е логично да се представя една част от дилогия като завършено произведение. Онези, които ще гледат филма за първи път, няма да разберат абсолютно нищо. Трябва да си гледал всичко (включително и първия филм от 1994 година), за да знаеш, откъде се появява Котов, кой е той всъщност, каква е жена му, какви са отношенията им и т.н. А така, откъснат от своя контекст, филмът губи своя смисъл. В същото време, напоследък имаме други много добри филми“, казва режисьорът, който наскоро гостува у нас за премиерата на най-новия си филм „Лешникотрошачката“.
Любопитното е, че членове на комисията, гласувала за филма на Никита Михалков, са самият Михалков и Глеб Панфилов, участвал в разработването на сценария за продължението на „Изпепелени от слънцето“. В интерес на истината, трябва да се каже, че двамата не са гласували. Но без съмнение са могли да окажат съответно влияние върху онези, които са го направили – пет от общо осем души.
Спирам се толкова подробно върху всичко това, защото и у нас, според мен, се стигна до твърде странно предложение, което може много лесно да бъде оспорено. Но никой не го направи.
Както е известно, Националният съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център” избра за наш претендент за „Оскар“ „ТILT”, а не „Подслон“, който е обявен за най-добър български филм от Българската филмова академия. В информациите, излезли по този повод, се сочи като аргумент, че „ТILT” е имал голям зрителски успех у нас (142 515 зрители). Вярно е, но нека да не забравяме, че най-много публика през годината имаше друг български филм – „Love. Net“ (204 599 зрители!).
Вече изказах съображенията си (вижте ги тук) защо смятам, че филмът „Подслон“ трябваше да бъде нашето предложение за „Оскар“ тази година. И ако се връщам отново към конфузното му пренебрегване, обезсмислящо наградата, която му бе дадена от Българската филмова академия, то е защото съм изненадан от липсата на реакция сред онези, които се занимават с кино у нас, както и сред българските киномани.
Явно на никого не му пука от какви принципи се ръководят членовете на Националния съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център”, които са предпочели „TILT“ пред „Подслон“ и даже пред „Love. net“.
Не се знае нищо и по въпроса: кой как е гласувал? Това никъде не е публикувано до момента. Както не е известно и дали сред гласуващите е бил Виктор Чучков (баща на режисьора на „TILT“), който е член на Националният съвет за кино към Изпълнителна агенция „Национален филмов център”.
Но ние сме свикнали да ни водят за носа, както се казва. Затова си затваряме очите за пореден път.
В същото време в Русия, където уж путинизмът бил запушил устата на хората, ситуацията с избора на филма на Никита Михалков бе коментирана недвусмислено от Даниил Дондурей, главен редактор на сп. „Искусство кино“. Той заяви, че резултатът не би трябвало да изненадва никого, защото нито Фьодор Бондарчук, нито Алексей Учител през тази година са снимали нещо“, намеквайки за клановите съображения на мнозинството от хората, участващи в процеса по издигане на руските кандидатури за „Оскар“. Според Дондурей, Никита Михалков напълно контролира руския комитет за „Оскар“-ите:
Във великото княжество побеждава великият княз“, обобщава той.
Ситуацията у нас едва ли е по-различна. Уви...

 



Коментари (2)


     



 

Други



 

Подобни публикации

 

    
    КИНОТО НА ПРЕХОДА – ВЧЕРА И ДНЕС
    (видео подкаст)