РОСИЦА ВЪЛКАНОВА ЗА КОНФЛИКТА В БЪЛГАРСКОТО КИНО 12.07.2012 Текст: Мая Стефанова Росица Вълканова конфликт на интереси
Конфликтът в киносредите продължава с неотслабваща сила, въпреки че измина повече от месец след последната сесия на Националната художествена комисия за игрално кино. Режисьорът Камен Калев (член на „Ново българско кино 21-ви век“) го сравни със срамна селска свада (вижте тук), признавайки все пак, че този процес е важен. В интервюто си за в. "Дневник" от 30 юни т.г. той се присъедини към обвиненията в конфликт на интереси, отправени към художествената комисия, оглавявана от продуцентката Росица Вълканова. Вчера (11 юли) в. „Дневник“ публикува подробен разговор и с нея. - Съгласна ли сте с определението на Камен Калев за създалата се ситуация - че прилича на моменти на "срамна селска свада"? - Чувството на много хора, че има махленска свада и че е срамна, витае във въздуха и се използва от различните страни. Мислих си защо е така и това, което забелязах, е, че независимо от тона всички съзират адски важни неща в този спор. - Какво имате предвид под изиграха? - Имам предвид това, че без нас активите на кината, производствената база, системата на разпространение, въобще всичко, беше изградено до началото на 90-те години, беше попиляно. Ама всичко. Какво би станало, ако на същия принцип режисьори, сценографи, актьори от театъра бяха казали, че е по-добре да се класират проекти, а не да има работа на щат? Представете си какво би станало с базата, ако те не са на работа в Народния, Младежкия, Сатиричния и т.н. и някой каже, че всичко това е малко нерентабилно. Имаше голяма криза и в театрите, залите дълго време бяха неподдържани, неотоплени. Какво щеше да стане, ако някой тогава беше казал: "Даваме едни пари за едни проекти на едни хора за неща, които не се гледат." - По тази логика защо се дават парите на данъкоплатеца за образование? Какво от него се връща? Защо се дават за здравеопазване, за чиновниците на държавна служба? - Споделеното управление предполага споделени средства, които да се разпределят не за това, което е най-угодно или най-забавно, а за това, което е най-необходимо, най-дългосрочно и стоящо на здрава основа. А основата не е толкова сложна - това са човешки ценности от памтивека. Какво има да си обясняваме какво се случва с нашето общество? Нима образованите и интелигентни хора не го виждат? Развяването на този популистки лозунг: "Не харчете парите на данъкоплатеца" е популистки и нищо повече не може да се каже за него. - А може ли да се смята, че целият този конфликт произлиза от липсата на достатъчно пари за българско кино? - Разбира се. Тези дни си мислех какво ме кара да говоря по въпроса. Всъщност исках да дойда заради един конкретен повод и спекулацията, че сама съм признала съществуването на конфликт на интереси в тази комисия. Ако това не е спекулация, то тогава трябва да допусна голяма наивност, даже инфантилност в тълкуването по този начин на твърдението ми. В едно радиопредаване казах : "И ако т.нар. конфликт на интереси е вярно твърдение, то къде бяха тези хора да го съзрат, преди да има класиране?" Твърдението ми беше иронично. - А имате ли някакъв друг вид интерес към този проект? - Ако имаше финансова изгода, те (сдружението - бел.ред.) сами щяха да го изтъкнат. За сметка на това обаче се изтъкват някакви неща, с които аз се гордея. От уважение, от колегиалност, от вкус към такова кино сме предпочели такова кино. Ако това е конфликт на интереси, тогава аз го потвърждавам в този смисъл. - Бихте ли обяснили как действа системата на оценяване на проектите в конкурса, тъй като там явно също нещо куца? - Публична тайна е колко съм протестирала срещу тази система със съвсем други аргументи. Поради фалшивото внушение, което придобиват и кандидатстващи, и победители - че оценката на един проект може да бъде обективна. Обективно може да е колко е дължината на масата или колко тя тежи. Самият Камен говори за това. Не може проектите да се оценяват по този начин. - Очаквахте ли подобна реакция след излизането на резултатите от конкурса? - Първо, трябва да кажа, че тонът на този конфликт е махленски, защото е дребнав и силно егоистичен. Затова сега чакам с огромно нетърпение да видя как от това ще произлезе нещо полезно за общото. За мен досега цялата атака беше еднократен акт, защото на тези хора не им издържаха нервите. - А как приемате предложението за промяна в начина на съставяне на художествената комисия? - Още от началото на 90-те години ние, младите тогава дейци, искахме да имаме участие в решенията на тези комисии. По модел отнякъде се появи т.нар квотен принцип - прави се списък на всички сдружения в областта на киното и на базата на тяхната тежест в процеса се решава по колко човека от всяка организация да участват в комисиите. Мандатът е една година и две сесии, като понякога дори няма втора сесия, защото няма пари за разпределяне. - Какво мислите за предложение да се дава предимство на проекти с международно участие? - Истината е, че за три години управление на това правителство са пуснати два игрални филма. Другите са международни копродукции, в които България участва с много малко, а това е много престижно. Аз самата много държа да участваме в чужди филми. - В искането си сдружението говори за незабавно избиране на постоянен изпълнителен директор на филмовия център... - Абсолютно се присъединявам към искането за спешен конкурс. Но е невярно това, което казва Камен - че от близо година няма директор. Близо две години - от декември 2010 г., центърът е с временно управляващ. - Смятате ли, че в крайна сметка този спор може да доведе до нещо полезно? - Този катаклизъм безспорно е полезен. От началото на 90-те години се борим за закон и за фонд, който ни осигурява по-голяма независимост. Никога не сме искали да висим на държавата. В крайна сметка неуспехът ни се е дължал на пълното пренебрежение на всяко едно правителство към културата и в частност към киното. - Освен избор на директор на филмовия център, какво друго има нужда от "ремонт"? - Законът с всичките му недъзи беше намерил една добра формула: всяка година да се дава толкова, колкото е средно бюджетът на филмите от предходната година, за да може така да се умножава с всяка следваща година. Липсва и вторият източник - телевизията. Липсват механизмите, които могат да напълнят един фонд за българско кино, вместо да ставаме обект на махленските заплахи на Вежди Рашидов: "Ако не бяхте правили революция, щяхте да имате фонд." Това сега наказание ли е? Това, което направиха с поправката на закона, бе напълно противоконституционно. Заведохме дело срещу Министерския съвет и със страховита манипулация го спряха. Всичко можеше да е много по-нормално, ако законът се изпълняваше и телевизията си изпълняваше ролята на задължително партниращ на българското производство финансов източник, както е по Закона за радиото и телевизията. Източник: интервюто с Росица Вълканова в електронното издание на в. "Дневник" от 11.07.2012
Коментари (0)
Други
Подобни публикации |
ФИЛМИ НА ФОКУС |
© 2009-2010
|